Sari direct la conținut

470.000 de firme vor avea nevoie de certificate digitale pentru depunerea declaratiei unice pe internet pana la 1 iulie. Pana acum, s-au cumparat certificate pentru doar 70.000 de firme

HotNews.ro
Declaratia unica se va depune si online, Foto: Hotnews
Declaratia unica se va depune si online, Foto: Hotnews

Declaratia unica privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112) va putea fi depusa de firme si prin internet incepand cu 7 februarie. Pentru aceasta este nevoie insa de un certificat calificat, iar pana marti s-au achizitionat 17.000 de certificate digitale cu care se pot depune declaratii online pentru 70.000 de contribuabili, a anuntat miercuri Mihai Gogancea Vatasoiu, vicepresedintele Autoritatii Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Depunerea acestei declaratii se poate face in prezent si fizic la ghiseele Fiscului insa doar pana la 1 iulie, data de la care depunerea se va face doar online. Oficialii ANAF spun ca sunt circa 470.000 de firme care vor avea aceasta obligatie.

  • „In principiu sunt 450.000-470.000 de contribuabili care au obligatia de a depune aceasta declaratie unica. Pentru 70.000 de firme exista la momentul asta posibilitatea de a depune electronic prin semnarea cu certificat digital sau pentru mai multe pentru ca suntem in data de 2 februarie si cu un certificat se pot depune declaratiile pentru mai multi contribuabili daca acest lucru este asumat in fata organelor fiscale”, a declarat miercuri Mihai Gogancea Vatasoiu, vicepresedintele ANAF.

Declaratia unica se depune momentan fizic doar la ANAF. Incepand cu 7 februarie se poate depune si online

Prin introducerea declaratiei unice (D112), incepand cu 1 ianuarie 2011, firmele sunt scutite sa mai depuna alte patru formulare respectiv declaratia 102 pentru bugetul de contributii si cele trei declaratii catre Casa Nationala de Pensii, Casa Nationala de Sanatate si catre Somaj (ANOFM). In plus, spun oficialii ANAF, dispare si pozitia din declaratia 100 referitoare la impozitul pe venit, preluata acum tot in declaratia unica.

Declaratia 112 va trebui completata si depusa lunar la ANAF pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza obligatiile. Astfel pana pe 25 februarie, firmele trebuie sa depuna declaratia unica pentru obligatiile pe ianuarie.

Important de stiut este faptul ca prin introducerea acestei declaratii, raportarea nu se mai poate face in vechiul format, iar depunerea se face in prezent doar la sediile ANAF.

Completarea si depunerea declaratiei unice se poate face in doua moduri:pe internet, prin semnarea cu certificat digital (incepand cu data de 7 februarie) si fizic, la Fisc. In acest al doilea caz, angajatorul trebuie sa completeze in prealabil aceasta declaratie unica printr-un PDF inteligent pus la dispozitie pe site-ul ANAF care ii va genera in final un fisier XML. La ghiseul Fiscului angajatorul se va prezenta apoi cu acest fisier XML pus pe un CD si cu Anexa 1 la declaratia 112 (care cuprinde 2 pagini cu informatii despre angajator si creantele fiscale) pe suport de hartie care evident trebuie sa fie completata, semnata si stampilata.

In aceasta saptamana, ANAF testeaza modul de depunere online a acestor declaratii prin portalul e-guvernare.ro. Efectiv, depunerea oficiala pe internet din partea firmelor a acestei declaratii va incepe de saptamana viitoare, 7 februarie.

Pentru depunerea fizica a declaratiei 112, ANAF pune la dispozitie in prezent ghiseele din cele 424 de sedii din tara. Vicepresedintele ANAF, Mihai Vatasoiu, a spus insa miercuri ca in urma unor acorduri cu Ministerul de Finante, Ministerul Muncii si Casa nationala de Sanatate se intentioneaza ca declaratia unica sa poata fi depusa si la ghiseele acestor institutii.

  • „Analizele noastre arata ca 40% din contribuabili aleg sa depuna aceste declaratii in ultima zi, pe data de 25 a lunii. Am primit un sprijin consistent din partea Ministerului de Finante, astfel ca pe langa numarul de ghisee pe care le avem noi, ne ajuta cu inca 1000 de ghisee ale Trezoreriei si suntem pe punctul de a incheia protocoale de colaborare cu partenerii de la Case. Urmeaza sa perfectam modalitatea in care se va face efectiv aceasta suplimentare de ghisee”, a spus Mihai Gogancea Vatasoiu.

Sistemul informatic pentru declaratia unica s-a facut de ANAF la costuri zero. Cat va costa insa crearea unei Arhive nationale electronice?

In privinta costurilor acestui sistem informatic, oficialii ANAF au declarat miercuri ca sistemul s-a facut la costuri zero.

„Acest sistem s-a facut cu un efort bugetar zero. Anul trecut am muncit 8-9 luni, iar cel mai dificil a fost sa ne compatibilizam cu celelalte sisteme. Am incercat captarea informatiilor de la contribuabili si transmiterea apoi a acestor informatii beneficiarilor legali (case de pensii, somaj si sanatate) astfel incat preluarea si procesarea informatiilor de la noi sa nu impuna nici pentru ei transformarea sistemelor pe care le au in prezent”, a declarat Vatasoiu.

O explicatie mai tehnica a fost data de Stefan Daia, directorul general al directiei generale IT&C din ANAF.

  • „ANAF dispune in prezent de mai multe platforme/sisteme centralizate si prima la care pot sa ma refer este cea de administrare impozit pe venit pentru persoane fizice. Pe aceasta infrastructura centralizata, am construit acest sistem informatic al declaratiei unice. Sistemul are doua componente. Pe Internet, tot ce se depune se proceseaza intr-o Baza de Date centrala. La Ghisee am imaginat un minim de activitati care trebuie facute: se va verifica daca se pot citi datele de pe CD, se va face un minim de verificare al PDF-ului inteligent (…) La ghiseu singura diferenta este ca se da acel CD, insa dupa validarile respective se utilizeaza aceeasi infrastructura ca si cum declaratia ar fi transmisa prin internet. De fapt se utilizeaza infrastructura de intranet dezvoltata de ani de zile in ANAF”, a spus Stefan Daia.

Vicepresedintele ANAF sustine insa ca in perioada urmatoare va fi nevoie de o Arhiva electronica nationala.

  • „Bugetul acestui proiect, pana la acest moment a fost zero, lucru pe care ar trebui sa-l precizam cu mare tristete, pentru ca ce urmeaza sa se intample in continuare presupune crearea unei arhive electronice nationale. Vorbim despre faptul ca nu o sa mai prezentam documente dar toate aceste informatii trebuie sa stea intr-un loc asa cum legislatia in vigoare prevede, pe perioade de detinere. Pentru faptul ca toate aceste informatii sunt standardizate intr-un singur document care va fi semnat electronic, sigur ca da, vom fi nevoiti sa dezvoltam aceasta arhiva electronica pe care sa o si gestionam”, a precizat Mihai Gogancea Vatasoiu.

De ce sunt nevoite firmele sa cumpere certificate digitale de la numai 3 firme? De ce nu le ofera statul gratuit?

Un alt aspect discutat miercuri a fost faptul ca certificatele calificate pot fi in acest moment cumparate de la doar trei firme autorizate: CertSign, DigiSign sau Trans Sped. Pretul unui certificat digital si al dispozitivului securizat pentru crearea semnaturii este de circa 50 de euro, urmand ca in anii urmatori sa coste mai putin de 30 de euro reinnoirea acestui certificat. Totusi, nu s-a putut ca statul sa ofere aceste certificate in mod gratuit?

  • „In primul rand este o problema concurentiala pentru ca este o piata libera. Am discutat cu colegii de la MCSI (n.r. Ministerul Comunicatiilor) ca este o directiva UE care recomanda un neamestec al statului in aceasta chestiune. Daca ar intra statul in aceasta chestiune este clar ca acest job ar disparea. Pe de alta parte este o chestiune de resurse”, a explicat Mihai Gogancea Vatasoiu.
  • „In primul rand, chiar daca statul ar oferi astfel de certificate nu se pune problema sa nu recunoasca certificatele calificate. Trebuie sa le recunoasca. In al doilea rand daca statul ar oferi astfel de certificate, ar trebui ca acestea sa fie recunoscute de toate institutiile publice. Nu stiu daca ANAF, teoretic vorbind, trebuie sa fie acea institutie care sa-si asume acest serviciu: sa ofere certificate care sa poata fi utilizate de persoane juridice si fizice in relatia cu toate institutiile statului”, a spus si Stefan Daia, directorul general al directiei IT&C din ANAF.

Citeste pe site-ul ANAF detalii despre Etapele pe care trebuie sa le parcurga o firma pentru depunerea online a Declaratiei unice si o Colectie de intrebari si raspunsuri legate de declaratia 112.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro