Noutățile fiscale cu care intrăm în 2025 / Top 25, de la SAF-T și e-Factura, la salariul minim și chirii. Ce taxe cresc
2025 vine cu multe modificări fiscale care îi afectează pe români – de la măriri de impozite, la declarații care trebuie depuse la ANAF.
Pentru că sunt foarte multe, nu vom intra în detaliile fiecăreia, ci le vom expune pe scurt.
SAF-T reprezintă una dintre cele mai importante declarații, iar în 2025 va trebui depus formularul 406 și de către contribuabilii mici
1. SAF-T reprezintă una dintre cele mai importante declarații, iar în 2025 va trebui depus formularul 406 și de către contribuabilii mici.
Aceștia vor beneficia de o perioadă de grație:
- 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T;
- 3 luni pentru prima raportare pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T.
Există momentan o problemă în aceea ce privește ONG-urile, asociațiile de proprietari și bisericile. Acestea trebuie să depună SAF-T de la 1 ianuarie 2025, dar tehnic nu se poate.
2. Accizele la băuturile spirtoase și vinuri spumante vor crește cu 4,4% de la 1 ianuarie 2025.
3. Companiile din România trebuie să respecte o nouă versiune a Nomenclatorului CAEN (Clasificarea activităților din economia națională) (vezi Ordinului Institutului Național de Statistică (INS) nr. 377/2024). Această actualizare necesită o revizuire atentă a codurilor CAEN utilizate în prezent de întreprinderi, fiind necesare posibile modificări în Registrul Registrului Comerțului pentru a reflecta noile norme.
Acciza la benzină și motorină va crește de la 1 ianuarie 2025
4. Acciza la benzină și motorină va crește de la 1 ianuarie 2025 cu 6,12%. Astfel, prețul benzinei se majorează cu 17 bani pe litru, iar al motorinei cu 16 bani.
5. e-Factura B2C (adică facturile emise către persoane fizice) devine obligatorie de la 1 ianuarie 2025. În acest sens, una dintre noutăți este legată de utilizarea CNP-ului.
Aceasta va fi opțională de la 1 ianuarie 2025 la e-Factura. Dacă persoana fizică nu oferă un CNP, atunci vor fi trecute 13 zerouri (0000000000000).
Tot la e-Factura se restrâng operațiunile pentru care este obligatorie utilizarea sistemului doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România.
6. Românii care primesc pensii din străinătate au un plafon neimpozabil de 3.000 de lei/lună.
Românii care își fac asigurări de viață vor fi raportați direct la ANAF
7. Contabilii trebuie să facă lunar balanța de verificare pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate.
8. Ce termene au contabilii în 2025:
Referitor la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale, acesta este data 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare.
Termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este data 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.
În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale.
Începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile începând cu situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.
9. Românii care-și fac asigurări de viață vor fi raportați direct la ANAF de la 1 ianuarie 2025.
10. Pentru contractele de închiriere încheiate începând cu 1 ianuarie 2025, precum și pentru actele de modificare a acestora, în cazul în care bunul este deținut în comun, trebuie să se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care să îndeplinească obligația înregistrării contractului încheiat între părți.
În acest sens, aceștia vor trebui să depună la ANAF o cerere.
Românii care au venituri din închirierea în scop turistic a camerelor din locuinţe proprietate personală datorează un impozit pe venitul stabilit ca normă anuală de venit
11. Românii care au deschis puncte gastronomice locale vor trebui să-și declare veniturile prin Declarația unică. Un ordin al Ministerului Agriculturii (444/2024) prevede faptul că în cazul acestor persoane se stabilește o normă de venit.
12. Românii care realizează venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, cuprinsă între una şi 5 camere, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea, datorează un impozit pe venitul stabilit ca normă anuală de venit.
Nivelul normelor anuale de venit corespunzătoare unei camere de închiriat în scop turistic, în locuinţe proprietate personală pe categorii de localităţi, în funcţie de amplasamentul locuinţei, pentru anul 2025, este următorul:
În staţiunile turistice de interes naţional, cu excepţia celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 13.500 lei;
În staţiunile turistice de interes local, cu excepţia celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 8.500 lei;
În staţiunile balneare, climatice şi balneoclimatice, cu excepţia celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 19.000 lei;
În localităţile din Delta Dunării şi de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit a fost stabilită la suma de 25.500 lei:
- pentru sezonul turistic estival definit în conformitate cu legislaţia în vigoare, respectiv perioada cuprinsă între 1 mai şi 30 septembrie a fiecărui an, norma de venit este de 19.000 lei,
- pentru extrasezon norma de venit e de 6.500 lei.
În alte tipuri de localităţi decât cele de mai sus, norma anuală de venit se ridică la 11.000 lei.
13. Salariul minim brut pe anul 2025 crește cu 9,45% la 4.050 lei. După plata impozitului și contribuțiilor, angajații plătiți astfel vor primi în mână, adică net, 2.574 lei, creșterea fiind de 211 lei.
Salariul minim brut în construcții rămâne 4.582 lei, dar fără facilități. Cel din agricultură și industria alimentară va fi similar cu cel standard: 4.050 lei.
Plafoanele de venituri pentru 2025 pentru cei care au activități independente, dobânzi, dividende, chirii
14. Care sunt plafoanele de venituri pentru 2025 pentru cei care au activități independente, dobânzi, dividende, chirii etc.
Având în vedere că se va mări salariul minim la 4.050 lei, în funcție de această valoare persoanele care au activități independente vor plăti contribuțiile în 2026 pentru veniturile anului 2025 plafonat la 6 – 60 de salarii minime pentru CASS (24.300 – 243.000 lei) și 12 (48.600 lei), respectiv 24 pentru CAS (97.200 lei). CASS este de 10%, iar CAS e 25%.
În ceea ce privește persoanele care au venituri din investiții (cum e cazul dividendelor pe care l-am expus mai sus), se plătește CASS plafonat la 6, 12 și 24 de salarii minime în 2026, pentru veniturile anului 2025.
15. În ceea ce privește veniturile anului 2024, salariul minim luat în calcul pentru plata CAS și CASS este de 3.300 lei. Declarația unică 2025 va trebui depusă până la 25 mai.
În cazul PFA, de exemplu, așa cum ați văzut atunci când ați completat Declarația unică 2024 (partea legată de estimăris), s-au schimbat lucrurile în privința plății CASS (10%). Plafonul la care se plătește este 6-60 salarii minime, adică între 19.800 – 198.000 lei. Cu alte cuvinte, se plătește 10% pentru orice valoare în acel interval.
Dacă ne referim la CAS, plafoanele rămân similare ca în 2024: 12 și 24 de salarii minime, respectiv 39.600 lei și 78.200 lei.
Dacă ai doar activități independente, iar venitul este mai mic de 6 salarii minime, vei plăti 1.980 lei CASS
O noutate din acest an, despre care a scris un articol în revista Ministerului de Finanțe și o angajată ANAF este legată de plata CASS dacă ai sau nu venituri din activități independente, cu anumite excepții.
Adică, presupunând că veniturile sunt sub 19.800 lei, va trebui să plătești CASS de 1.980 lei. Inclusiv dacă nu ai reușit să realizezi nimic.
Nu vei plăti această sumă dacă ai avut venituri din:
- salarii şi asimilate salariilor la un nivel cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare în perioada în care au fost realizate veniturile;
- sau cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), amintite mai sus, pentru care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la un nivel cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară, respectiv:
– venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
– venituri din asocierea cu o persoană juridică
– venituri din cedarea folosinţei bunurilor;
– venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură;
– venituri din investiţii;
– venituri din alte surse.
În situaţia în care, în cursul anului 2024, persoanele fizice realizează venituri din contracte de activitate sportivă de la mai mulţi plătitori de venituri şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate reţinută la sursă este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară (198.000 lei), acestea au obligaţia recalculării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, prin depunerea declaraţiei unice – Capitolul I până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor (25 mai 2025). Pentru diferenţa de contribuţie de asigurări sociale de sănătate rezultată în plus, în urma recalculării, persoana fizică are obligaţia calculării, declarării şi plăţii impozitului pe venit;
În situaţia în care, în cursul anului 2024, persoanele fizice obţin, din una sau mai multe surse de venit, venituri din activităţi independente, în vederea determinării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate de plată se ia în calcul contribuţia reţinută la sursă de către plătitorii de venituri din contracte de activitate sportivă.
Veniturile din investiții nu se mai cumulează cu cele din activități independente
O noutate este faptul că veniturile din investiții (chirii, dobânzi etc.) nu se mai cumulează cu celelalte din activități independente.
Astfel, pentru ele se plătește separat CASS, plafonat, dar la 6, 12 și 24 de salarii minime: 19.800 lei, 39.600 lei și 79.200 lei.
16. Noua Declarație unică 2025 nu va mai avea capitolul dedicat estimărilor.
Crește impozitul pe dividende de la 8% la 10%
17. Obligația depunerii în anul curent a Declarației unice (formular 212) în cazul celor care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității a fost eliminată.
18. Crește impozitul pe dividende de la 8% la 10%
19. Dispar facilitățile din IT, construcții, agricultură și industria alimentară. În cazul IT-știlor, aceștia erau scutiți de impozit pe venit pentru ce depășea 10.000 de lei. Celelalte categorii erau complet scutite. S-au abrogat și prevederile cu privire la contribuția la pilonul II de pensii.
20. Plafonul de la microîntreprinderi se reduce de la 500.000 euro la 250.000 euro.
De asemenea, s-a eliminat condiția de realizare a veniturilor din consultanță și management, în proporție de 80%, utilizată pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor.
A reapărut „taxa pe stâlp”
21. Taxa pe stâlp se numește impozit pe construcţii și se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri. Intră sub incidenţa acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situația construcțiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrative-teritoriale impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere.
Termenii de plată sunt 30 iunie și 30 octombrie.
22. În ceea ce privește sistemul RO e-TVA, s-a amânat obligația persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” de către ANAF, și implicit a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025.
23. În domeniul impozitului pe profit sunt exceptați contribuabilii din domeniul bancar (instituții de credit) și din domeniul petrolier care plătesc impozite suplimentare pe cifra de afaceri, în același timp cu impozitul pe profit, de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), pentru evitarea dublei impuneri, dar și în concordanță cu regulile fiscale aplicabile în prezent.
Totodată, pentru impozitele suplimentare pe cifra de afaceri, sunt aduse clarificări pentru plata acestora, în cazul în care contribuabilii sunt parte a unui grup fiscal.
La e-Transport s-a amânat intrarea în vigoare pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025
24. A apărut o normă tranzitorie de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum și a obligațiilor de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit în cazul chiriilor plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.
În acest caz, obligația de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit revine proprietarului, uzufructuarului sau altor deţinători legali pentru fiecare an fiscal corespunzător perioadei contractuale.
De asemenea, s-au reglementat regulile privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din chirii plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract.
În aceste situații obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.
25. În ceea ce privește e-Transport, s-a amânat intrarea în vigoare pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025.