De ce noua generație de baterii este la mulți ani distanță de momentul în care se va găsi pe milioane de mașini electrice
Volkswagen, Ford, Toyota și BMW sunt câteva dintre marile companii auto care cercetează viabilitatea punerii pe mașinile electrice ale viitorului a unor baterii de tip sold state, în locul celor litiu-ion, dar mai sunt mulți ani de muncă. La bateriile solid-state, electrolitul lichid este înlocuit de o substanță solidă care crește densitatea energetică și îmbunătățește siguranța și timpii de încărcare.
Bateriile litiu-ion care se găsesc pe mașinile electrice au evoluat mult în ultimul deceniu, costurile au mai scăzut și autonomii de peste 200 km pot fi atinse de multe modele. Aceste baterii litiu-ion sunt scumpe însă, putând ajunge și la 40% din costurile de producție și pot în cazuri rare să ia foc, mai mulți producători făcând recall pentru a le înlocui. Cu cât densitatea energetică este mai mare la aceste baterii, cu atât crește și riscul de aprindere.
Multe companii auto spun că viitorul aparține bateriilor de tip solid – state și de ani buni se fac cercetări, printre cele mai cunoscute fiind cele de la compania QuantumScape în care a investit și Volkswagen.
Este însă departe momentul când pe mașinile electrice noi vor fi puse în loc de bateriile litiu-ion, cele solid-state în care se va renunța la substanța electrolitică lichidă, în favoarea uneia solide.
Anul trecut oficiali ai BMW spuneau că tehnologia mai are de așteptat cel puțin până în 2027, iar Toyota, care în 2020 a testat un prototip cu baterii de tip solid – state, spunea că densitatea energetică este mai mare, însă viața bateriei este mai scurtă, astfel că mai este de lucru.
Se consideră că aceste baterii de tip solid state sunt mai stabile, riscul de apariție a unui incendiu este mult redus și timpii de încărcare vor scădea, ceea ce ar fi extrem de bine.
Problema este că tehnologia este scumpă în prezent, nu sunt perfectate toate detaliile pentru producția de serie și probabil că după 2030 vor apărea primele modele de serie cu aceste baterii promițătoare.
Câteva startup-uri au început să lucreze la dezvoltarea unor baterii solid-state viabile și s-au aliat cu marile companii auto pentru a integra în producție avansul tehnologic obținut. Estimările companiei de cercetare AlixPartners LLP sunt că aceste startup-uri au primit în total peste două miliarde dolari finanțare pentru a dezvolta aceste noi baterii.
Compania QuantumScape a anunțat la final de 2020 că a reușit să facă un pas important în dezvoltarea acestor tehnologii, iar testele făcute de Volkswagen în martie 2021 au confirmat că avansul anunțat de QuantumScape este palpabil. În consecință, germanii au decis să mai investească 100 milioane dolari în compania în care investiseră deja 200 milioane dolari.
Sursa Wall Street Journal