DOCUMENT Statul a cheltuit aproape 60 milioane de euro in ultimii 5 ani pe informatizarea din sanatate/De ce sunt probleme atat de mari cu sistemul cardului de sanatate?
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Imprimeria Nationala au cheltuit in ultimii 5 ani 257.802.997 de lei fara TVA (aproape 60 milioane de euro) in informatizarea serviciilor din sanatate, arata datele facute publice de Agentia pentru Agenda Digitala. In ciuda acestor cheltuieli, functionarea defectuoasa a unora din aceste sisteme mai mult ingreuneaza decat simplifica viata pacientilor. Un exemplu este sistemul cardului de sanatate. Luna trecuta, in mod oficial, sistemul cardului de sanatate a functionat doar in modul offline mai bine de 20 de ore. Ce nu spune Casa de Asigurari, dar poate fi constatat de pacienti, este ca aproape zilnic doctorii si pacientii sunt intarziati ore in sir de functionarea proasta a sistemului.
- Cat au cheltuit CNAS si Imprimeria Nationala pe sisteme IT in ultimii 5 ani:
Pentru cresterea transparentei in achizitiile publice, Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei a publicat in premiera situatia achizitiilor publice atribuite in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) in perioada 2011-2015: sunt peste 1100 de contracte in valoare totala de peste 1 miliard de euro (cu TVA) (vezi documentul atasat).
- Pentru detalii citeste: DOCUMENT Statul a afisat in premiera achizitiile publice in IT&C din ultimii 5 ani: Peste 1100 de contracte in valoare de peste 4,32 miliarde de lei (fara TVA)
In top 10 al celor mai scumpe contracte atribuite de autoritati se numara sistemele IT menite sa informatizeze serviciile medicale catre populatie.
Datele prezentate de AADR si prelucrate de HotNews.ro arata ca Imprimeria Nationala si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate au cheltuit in perioada 2011-2015 suma de 257.802.997 de lei fara TVA (aproape 60 milioane de euro) pe implementarea unor astfel de sisteme IT, astfel:
1. COMPANIA NATIONALA „IMPRIMERIA NATIONALA”
- Valoarea contractului atribuit: 87,636,000.03 lei (fara TVA)
- Finantare: Fonduri proprii
- Denumirea contractului: Achizitia de servicii privind solutia informatica de implementare a cardului national de asigurari sociale de sanatate
- Data de publicare in SEAP: 22.05.2012
- Anunt de atribuire: 124713
- Contractul a fost atribuit catre asocierea formata din: HEWLETT PACKARD (HP Romania) si NOVENSYS CORPORATION SRL, avand ca subcontractant pe SIVECO Romania.
2. CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
- Valoarea contractului: 81,743,927.00 lei (fara TVA)
- Finantare: Fonduri UE
- Denumirea contractului: Servicii pentru implementarea sistemului informatic integrat ¬Sistemului national DOSARUL ELECTRONIC DE SANATATE¬
- Data de publicare in SEAP: 03.07.2013
- Anunt de atribuire: 137923
- Contractul a fost atribuit catre: UTI Group
3. CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
- Valoarea contractului: 36,290,730.00 de lei fara TVA
- Finantare: Fonduri UE
- Denumirea contractului: Contract de servicii privind implementarea prescriptiei electronice
- Data de publicare in SEAP: 21.03.2012
- Anunt de atribuire: 122615
- Contractul a fost atribuit catre: HEWLETT PACKARD (HP Romania)
4. CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
- Valoarea contractului: 12,426,223.00 de lei fara TVA
- Finantare: Fonduri bugetare
- Denumirea contractului: Servicii de mentenanta si suport tehnic pentru sistemul informatic prescriptia electronica (SIPE)
- Data de publicare in SEAP: 13.05.2014
- Anunt de atribuire: 146431
- Contractul a fost atribuit catre: HEWLETT PACKARD (HP Romania), care are si-a luat ca subcontractanti pe: SIVECO ROMANIA (44%), SEGASDATA SYSTEM (2%), EUROANSWER (4%) si pe QUANTRIO CONSULTING (16%).
5. CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
- Valoarea contractului: 39,706,117.00 de lei fara TVA
- Finantare: Fonduri bugetare
- Denumirea contractului: Servicii de Suport Tehnic si Mententanta Proactiva pentru licentele Oracle SIUI, SIPE si CEAS
- Data de publicare in SEAP: 13.05.2014
- Anunt de atribuire: 144590
- Contractul a fost atribuit catre: SIVECO Romania, avand ca subcontracat ORACLE Romania.
De ce sunt atatea probleme cu sistemul IT al cardului de sanatate
Luni, 15 februarie, sistemul IT al cardului de sanatate a functionat doar in modul offline mai bine de 20 de ore, dupa ce duminica, in jurul orei 14:00, a aparut o defectiune la certificarea semnaturii digitale pentru serviciile medicale. Nu este prima data cand sistemul are probleme de functionare, dar niciodata perioada de remediere nu a durat atat.
Dupa cum am aratat mai sus, Sistemul de card – CEAS a costat peste 87,6 milioane lei fara (TVA) si a fost implementat de asocierea HP Romania si Novensys Corporation, avand ca subcontractant pe SIVECO Romania, contractul fiind atribuit in luna aprilie 2012.
Contactati de HotNews.ro in legatura cu indisponibilitatea CEAS, oficialii SIVECO au precizat atunci urmatoarele:
- „Dificultatile tehnice semnalate sunt cauzate de componente ale sistemului care nu intra in aria noastra de competenta. Am raspuns prompt de fiecare data conform competentelor si obligatiilor noastre. Am verificat toate aplicatiile furnizate de SIVECO si precizam ca acestea au fost in permanenta in parametri si nu au constituit cauza disfunctionalitatilor recente. Va asiguram ca echipa SIVECO colaboreaza indeaproape, ca de obicei, cu beneficiarul (CNAS), intervenind operativ daca apar probleme in aria sa de responsabilitate”.
Pentru detalii citeste si: UPDATE2 CNAS anunta ca a rezolvat problema la sistemul cardului national de sanatate care a functionat defectuos mai bine de 20 de ore: Cat a costat si cine sunt firmele care au implementat acest sistem
- De ce apar probleme atat de mari in ultima perioada?
Intr-un articol Digi 24 din data de 25 ianuarie 2016, se precizeaza ca de la sfarsitul anului trecut, nicio firma de IT nu mai asigura mententanta „sistemului cardului electronic de sanatate”. Pe scurt, Casa se descurca cum poate.
- „Cred ca au subestimat numarul real de servicii care se dau. Nu exista o zi in care sa functioneze cap-coada toate fara probleme. Este inadmisibil sa nu ai mentenanta la asemenea sistem informatic care gestioneaza asemenea baze de date, dar cel mai frustrant este ca nimeni nu raspunde”, a declarat, pentru Digi 24, dr. Marina Pircalabu, presedintele Patronatului Medicilor de Familie din Bucuresti.
Informatia cu lipsa mentenantei la sistemul IT al cardului de sanatate a fost confirmata pentru Digi 24 de presedintele CNAS.
- „Am declansat o procedura de achizitie, in vara anului trecut, nu s-a prezentat nimeni si probabil ca maine sau poimaine vom lansa din nou licitatia pentru sistemul de mentenanta”, a declarat Vasile Ciurchea presedintele CNAS.
Declaratia Marinei Pircalabu, presedintele Patronatului Medicilor de Familie din Bucuresti, despre acest sistem cum ca ‘nu exista o zi in care sa functioneze cap-coada toate fara probleme’ nu este o exagerare.
Personal, am fost vinerea trecuta sa-mi iau o trimitere pentru analize de la medicul de familie. Locuiesc in Sectorul 6 din Bucuresti. Oamenii au asteptat ore intregi, unii au renuntat si au plecat. Constant medicii de familie ieseau si anuntau pacientii ca sistemul inca nu merge. Dupa aproape 2 ore de asteptare, in care au intrat alte 5 persoane aflate la rand inaintea mea, am intrat si eu la medicul de familie.
Initial, la introducerea cardului, sistemul i-a dat o eroare, dar apoi si-a revenit. Am intrebat daca doar azi s-a intamplat sa nu mearga sistemul.
„Asa a fost toata saptamana”, mi-a declarat domna doctor.
Cat despre lipsa serviciilor de mentenanta si licitatia anulata, datele din Sistemul Electronic de Achizitii Publice confirma spusele presedintelui CNAS.
CNAS a lansat in data de 16 iunie 2015 o licitatie deschisa pentru semnarea unui acord-cadru pe 4 ani pentru servicii de administrare, suport tehnic si mentenanta pentru sistemul informatic CEAS. Numarul anuntului de participare din SEAP este: 160318.
- Valoarea estimata fara TVA a acestui contract a fost cuprinsa intre 1,923,033.37 de lei si 7,692,133.48 de lei (fara TVA).
Licitatia a fost anulata in data de 5 august 2015. Motivul afisat in SEAP: „Nu a fost depusa nicio oferta sau au fost depuse oferte care, desi pot fi luate in considerare, nu pot fi comparate datorita modului neuniform de abordare a solutiilor tehnice si/sau financiare”.
Chiar daca nu au existat oferte, datele din SEAP arata ca un oarecare interes a fost, in conditiile in care sunt afisate 4 raspunsuri la cereri de clarificari.
Intr-unul dintre aceste raspunsuri, CNAS ofera urmatoarele date oficiale:
- „Obligativitatea utilizarii cardului national de sanatate a fost introdusa incepand cu anul 2015, respectiv distribuirea cardului national de sanatate s-a desfasurat incepand cu septembrie 2014. In aceasta perioada in care a avut loc demararea actiunii de activare si utilizare a cardului national de sanatate, sistemul informatic a inregistrat pe adresa mailto:suport.ceas@casan.ro un numar minim de 45000 de solicitari de suport. Totodata telefonic sunt inregistrate zilnic un numar minim de 500 de solicitari, cu un varf de accesari in intervalul orar 8:00-12:00″.
Revenind la declaratia presedintelui CNAS din luna ianuarie a acestui an, cum ca ‘maine sau poimaine vom lansa din nou licitatia pentru sistemul de mentenanta’, datele din SEAP nu arata nici o alta licitatie demarata intre timp de Casa Nationala de Asigurari, desi suntem in luna martie.