Cum explica seful Consiliului Concurentei de ce a aplicat agentiilor de media amenzi sub pragul minim recomandat pentru cazurile de cartel
Cele 11 agentii de media sanctionate recent de Consiliul Concurentei pentru ca au constituit un cartel in piata au primit amenzi intre 2,4% si 2,8% din cifrele de afaceri realizate anul trecut, in conditiile in care, de regula, astfel de cazuri sunt considerate de gravitate mare si cuantumul preconizat al sanctiunii este intre 4% si 8% din cifrele de afaceri. Intrebat de HotNews.ro, care ar fi explicatia, Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a spus ca s-a tinut cont de faptul ca „nu a fost un cartel hardcore care sa vizeze stabilirea unui pret”. Chiar si asa, agentiile au contestat dur decizia autoritatii.
- Consiliul Concurentei si-a anuntat, joia trecuta, decizia in cazul investigatiei asupra mai multor agentii de media, acuzate de intelegere anticoncurentiala. Acestea au fost sanctionate cu amenzi in valoare totala de 14.567.555 lei (circa 3,2 milioane de euro). Vezi detalii despre verdictul Consiliului Concurentei.
- Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania si mai multi reprezentanti ai agentiilor sanctionate au criticat dur, in ultimele zile, decizia CC. Vezi ce spun UAPR , Bogdan Enoiu (McCann),Stefan Iordache (Starcom MediaVest, vicepresedinte UAPR), Carmen Lixandru (MediaCom), Zenith Romania si Octav Popescu (Initiative/BPN).
„Consiliul a aplicat o sanctiune pentru faptul ca agentiile de media s-au inteles – si acest fapt nu il contesta nimeni – sa nu participe la licitatii daca este invitata o firma concurenta – in speta The Group. Celor 11 agentii le-am aplicat sanctiuni intre 2,4% si 2,8% din cifrele de afaceri. Am tinut cont si de faptul ca vor sa dezvolte un cod de bune practici si ca nu este vorba de intelegere care vizeaza stabilirea unui pret. Este un cartel, dar nu un hardcore cartel. Evident ca daca restrangi concurenta si iti reuseste sa elimini un concurent important cu o cota mare in piata ar putea sa genereze efecte in pret, insa intelegerea lor in sensul strict nu a a fost de fixare a pretului. Este vorba de un cartel de o gravitate mai mica. De asta am pornit de la un 4%, care este limita inferioara a sanctiunii pentru cartel, si desigur am tinut cont de o serie de circumstante atenuante cum tinem in multe cazuri”, a declarat pentru HotNews.ro Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Chiritoiu a precizat ca investigatia, care a durat doi ani, a plecat de la o plangere venita din partea companiei care era tinta acestor demersuri, respectiv The Group, si care se temea ca va fi exclusa de la diferite licitatii.
- „Elementul cheie este licitatia de la Romtelecom, dar sunt o serie de alte licitatii la care acest boicot a fost in vigoare. Intelegerea asta a mai avut si alte concretizari cum ar fi discutii (n.a.: ale agentiilor acuzate) cu diferiti clienti privind faptul ca The Group ar avea practici incorecte si neetice. Din punct de vedere al legii concurentei, problema este ca firme concurente si-au coordonat comportamentul la licitatii publice. La Romtelecom, licitatia a fost sistata, apoi reluata. A durat vreo doi ani de zile. Pana la urma tot the Group a castigat o parte din ea – serviciile de media. O alta firma a castigat serviciile de creatie. Licitatia a fost reluata cu implicarea oficialilor Deutsche Telekom„, a declarat pentru HotNews.ro presedintele Consiliului Concurentei.
Ce spune legea concurentei in privinta sanctiunilor in caz de cartel:
Intr-un Ordin al Consiliului Concurentei (vezi documentul atasat) care vizeaza individualizarea sanctiunilor la contraventiile aplicate de autoritate, cartelul este incadrat in categoria faptelor anticoncurentiale de o gravitate mare:
- c) fapte de gravitate mare
- In aceasta categorie se incadreaza, de regula, restrictionarile pe orizontala de tipul cartelurilor, in vederea fixarii preturilor, impartirii pietelor sau a clientilor, limitarii productiei ori a vanzarilor sau alte practici care impiedica buna functionare a pietei, precum si abuzul de pozitie dominanta de catre intreprinderi aflate in situatia de monopol ori situatii echivalente (drepturi speciale sau exclusive, pozitie de cvasimonopol) ori abuzul de pozitie dominanta care a condus la eliminarea de pe piata cel putin a unei intreprinderi. (..).
- Cuantumul preconizat este de la 4% pana la 8% din cifra de afaceri totala a contravenientului sau o suma de la 1.400.001 lei pana la 2.000.000 lei in ipoteza prevazuta la art. 51(1) alin. (2) lit. b) din lege”.
Totusi, acelasi Ordin subliniaza faptul ca aceste niveluri de amenzi pot sa difere in functie de anumite circumstante atenuante.
- „In determinarea nivelului de baza in functie de gravitate, Consiliul Concurentei va urma principiile de individualizare prevazute anterior, avand posibilitatea de a aplica un cuantum diferit de cuantumul preconizat pentru categoria de gravitate retinuta in ceea ce priveste fapta constatata, in functie de elementele prevazute la pct. 5, 6 si 7 de mai jos sau de elemente de aceeasi natura, precizand, in fiecare caz in care are loc o derogare de la regulile de mai sus, motivele pe care aceasta se bazeaza”, se precizeaza in Ordin.
La punctul 5 din acest Ordin, se spune:
- 5. La capitolul III sectiunea C, punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
- „2. In cazul contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1) din lege, daca, dupa primirea raportului de investigatie si exercitarea dreptului de acces la dosar, in conditiile art. 44 din lege sau cel mai tarziu in cadrul audierilor, intreprinderea recunoaste, in mod expres, savarsirea faptei anticoncurentiale si, acolo unde este cazul, propune remedii care sa duca la inlaturarea cauzelor incalcarii, aceasta va fi retinuta drept circumstanta atenuanta sub forma colaborarii in cadrul procedurii administrative si va determina diminuarea cuantumului amenzii cu un procent cuprins intre 10% si 30% din nivelul de baza determinat potrivit prezentelor instructiuni.”