Sari direct la conținut

Pro TV, investigata de Consiliul Concurentei pentru posibil abuz de pozitie dominanta prin reducerile acordate cablistilor pentru retransmisia postului TV

HotNews.ro
Bogdan Chiritoiu, Foto: AGERPRES
Bogdan Chiritoiu, Foto: AGERPRES

Consiliul Concurentei a deschis in urma cu doua luni o investigatie privind un posibil abuz de pozitie dominanta din partea Pro TV in aplicarea unor discounturi disproportionate pentru retransmiterea postului Pro TV la cablisti, a declarat sambata Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. Plangerea a venit de la un cablist, care acuza ca Pro TV ar acorda reduceri disproportionate in functie de numarul de abonati, a spus Chiritoiu. Surse din piata sustin ca plangerea ar fi venit din partea UPC Romania, al doilea mare cablist din piata. Pro TV ar acorda reduceri mai mari acelor operatori de cablu care au si un numar mai mare de abonati, insa pentru cele mai mari reduceri s-ar incadra numai RCS&RDS, spun sursele.

  • UPDATE Contactati de HotNews.ro, reprezentantii Pro TV au spus ca nu comenteaza pe aceasta tema.

Oficialii UPC nu au putut fi momentan contactati de HotNews.ro pentru o reactie in legatura cu aceasta investigatie.

Investigatia are ca obiect un posibil abuz de pozitie dominanta al SC Pro TV SA, manifestat prin modul prin care isi comercializeaza canalele de televiziune incepand cu luna iulie 2013, mai precis de la data emiterii Ofertei Generale a Pro TV pentru retransmiterea serviciilor de programe audiovizuale si radio.

In cadrul investigatiei declansate Consiliul Concurentei a efectuat o inspectie inopinata la sediul SC Pro TV SA. Documentele ridicate in cadrul acestei inspectii se afla in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei.

Inspectiile inopinate reprezinta o etapa preliminara in cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurential. Efectuarea acestor inspectii nu reprezinta o antepronuntare a Consiliului Concurentei nici in ceea ce priveste vinovatia intreprinderii investigate si nici in ceea ce priveste rezultatul final al investigatiei declansate.

Discounturile Pro TV

Discounturile Pro TV

Foto: Pro TV

Incepand cu data de 25.07.2013 PRO TV nu se mai afla sub regimul must carry.

Compania a afisat pe site aceasta oferta pentru retransmiterea serviciilor (vezi documentul atasat).

Pretul pentru achizitionarea de catre un Operator a Drepturilor de retransmitere este de 4,5 lei plus TVA/abonat/luna si compania ofera discounturi in functie de numarul de abonati.

In functie de numarul de abonati ai fiecarui operator, pretul este ajustat cu un discount de volum conform grilei alaturate.

Ce este principiul „must carry”

Principiul „must carry” este stipulat in Legea Audiovizualului, Art. 82, si prevede, practic, ca distribuitorii de cablu trebuie sa includa in oferta lor programele televiziunii publice si posturile private aflate sub juristidctia Romaniei, libere la retransmisie si fara conditionari tehnice sau financiare. Principiul nu este aplicat si operatorilor DTH (satelit).

In vara anului trecut, Pro TV a instiintat CNA ca iese din grila „must carry”, adica din lista posturilor libere la retransmisie pe care operatorii de cablu trebuie sa le distribuie. Acest lucru inseamna ca societatile de cablu trebuie sa ceara acordul Pro TV pentru a retransmite postul si sa plateasca pentru a-l putea retransmite catre abonati.

  • UPC – 1,15 milioane de abonati la sfarsitul lunii iunie 2014/RCS&RDS – 2,4 milioane abonati la sfarsitul lui 2012

UPC Romania, al doilea mare operator local de comunicatii prin cablu, avea in total peste 1,158 milioane de clienti la sfarsitul lunii iunie din acest an, mai mult cu 4.400 de clienti fata de aceeasi data a anului trecut, dar in scadere cu 21.400 de clienti fata de trimestrul anterior din 2014, arata datele grupului Liberty Global.

In privinta numarului de abonati ai RCS&RDS, cele mai recente date consultate de ZF arata ca RCS&RDS avea aproape 2,4 milioane de clienţi pentru serviciile de cablu TV, respectiv o cotă de peste 61% din piaţa locală CATV, la sfarsitul anului 2012.

RCS&RDS nu comunica oficial numarul sau de abonati, dar in fiecare an compania lui Zoltan Teszari achizitioneaza alti operatori mai mici de cablu cu zeci de mii de abonati. In aceste conditii este de asteptat ca numarul abonatilor la cablu TV ai RCS&RDS sa depaseasca 2,5 milioane de abonati.

Luand in calcul acest numar de abonati, reiese ca UPC ar primi un discount de 44,44%, in timp ce RCS&RDS ar avea de la Pro TV un discount de 61,11%.

Rezultatele financiare anuntate in luna mai din acest an de compania CME, ce detine in Romania Pro TV, veniturile nete totale ale Pro TV au crescut cu 18% fata de T1 2013, atingand 49,6 milioane de dolari. Veniturile din publicitate s-au ridicat la 24,43 milioane de dolari, in crestere cu doar 0,5% fata de T1 2013, dar in scadere usoara, de 1,7%, la paritate constanta a monedei.

Veniturile provenite de la cablisti si din abonamente au crescut, insa, cu 110,9%, de la 5,09 milioane de dolari la 10,7 milioane de dolari, in conditiile in care postul Pro TV a fost retras anul trecut din regimul „must carry”. Veniturile din alte activitati au crescut cu 14,7%, pana la 14,48 milioane de dolari.

Amenda pe care o poate primi PRO TV daca se dovedeste ca a incalcat legea este intre 2% si 4% din cifra de afaceri.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro