Business Report: A aparut legea care permite introducerea comisionului la plata cu cardul; Revolutia in finante a murit inainte sa se nasca; CFR Marfa si CFR Calatori vand la fier vechi 110 trenuri; Renault Eolab consuma 1 litru/100 km
Revolutia in finante a murit inainte sa se nasca. Romania are sute de santiere deschise din bani publici, care au nevoie de peste 70 de miliarde de lei si de multi ani de acum inainte pentru a se finaliza. In aceste conditii, s-a pus problema prioritizarii investitiilor, astfel incat resursele statului sa contribuie la proiecte cu mare impact economic si social, in loc sa se iroseasca pe lucrari de mica anvergura, care servesc, de regula, interesele electorale ale unor primari. La cererea Fondului Monetar International si a Bancii Mondiale, fostul ministru al bugetului, Liviu Voinea, a demarat o actiune de prioritizare a proiectelor, in functie de o serie de criterii si in baza unui punctaj. „In conditiile veniturilor actuale, trebuie sa terminam niste proiecte, nu putem sa avem 30%-50% din toate proiectele si nimic terminat, scopul este sa avem macar 10%-20% din proiecte terminate. Iar alta parte din proiecte sa fie sistate sau trecute pe o alta forma de finantare”, a explicat Liviu Voinea cand a prezentat, in urma cu jumatate de an, lista primelor 20 de obiective si normele metodologice in baza carora urma sa se faca evaluarea proiectelor, scrieCapital.ro.
A aparut legea care permite introducerea comisionului la plata cu cardul. O Ordonanta de Urgenta care transpune in legislatia locala prevederile unei Directive Europene in domeniul protectiei consumatorilor deschide comerciantilor romani posibilitatea de a suprataxa platile cu cardul, actiune pana acum interzisa prin lege. O lege menita sa protejeze consumatorii din Romania are toate sansele sa aiba un efect invers. Plata cu cardul ar putea fi suprataxata, desi o lege din 2009 interzice aceasta practica. Problema apare la articolul 19 al OUG 34/2014 care arata ca „Se interzice profesionistilor sa perceapa de la consumatori comisioane aferente utilizarii unui anumit mijloc de plata care depasesc costul suportat de profesionist pentru utilizarea unor astfel de modalitati de plata”. Cu alte cuvinte, comerciantii au dreptul sa perceapa comisioane suplimentare cu precizarea ca aceste comisioane nu pot depasi un anumit nivel, aceasta in conditiile in care o lege din 2009 arata in clar ca niciun comerciant nu poate suprataxa clientul in functie de modalitatea de plata, anuntaEconomica.net.
Pentru o pomana banala legata de pretul gazelor, Romania se faulteaza singura. ANRE se spala pe maini. Demersurile Departamentului pentru Energie de a stopa calendarul liberalizarii pretului la gaze sunt sustinute si de catre Parlament, care a aprobat ieri modificari le Legea energiei, intre care extinderea calendarului si mentinerea cosului pentru gaze naturale pana iin 2021. Argumentele invocate in sprijinul acestor decizii se leaga de saracirea populatiei, scaderea consumului, criza economica etc. In realitate, masura are un vadit caracter populist, electoral si ne va costa mult mai mult in viitor. Nu este prima data cand Romania nu isi respecta angajamentele in fata organismelor financiare internationale. Paradoxal, asa cum s-a recunoscut inclusiv de catre oficialitati, evolutiile de pe piata gazelor naturale faceau posibile chiar accelerarea calendarului de liberalizare, impactul economic asupra consumatorilor casnici fiind unul minor in momentul de fata, informeazaEnergy-Center.ro.
Resursele Romaniei. Cifrele necrutatoare dintre business, politica, mitologie. Tuzla, 03 septembrie, 2014 – Traian Basescu: „Sunt foarte multe informatii de presa in care OMV Austria pare a lansa politici care nu sunt in favoarea statului roman. O spun deschis, direct, ca vor fi partenerii nostri atat timp cat interesul national al Romaniei este servit cu prioritate”. Informatii de presa inseamna presa straina (in speta analizele Bloomberg) si ceva agentii internationale de stiri. Aici nu fluiera nimeni in biserica. Traian Basescu are dreptate, dar o dreptate mica: „interesul statului roman” inseamna eminamente politica. Iar problema resurselor Romaniei tine de politica doar din perspectiva inconstientei cu care politicienii au spulberat, in ultimul deceniu, unul din putinele avantaje comparative ale entitatii economice dintre Marea Neagra si Tisa (alaturi de mana de lucru calificata si ieftina si structura terenurilor – cu padurile defrisate si suprafetele agricole prost cadastrate) : resursele naturale usor de exploatat intr-o lume care porneste razboaie de tot felul pentru resurse, scrieCursdeguvernare.ro.
Cheltuielile cu carburantii, sponsorizarile si asigurarile private pentru angajati, partial deductibile in Romania. Care este situatia in regiune? La nivel regional, Romania se numara printre statele care limiteaza cel mai mult deducerea anumitor cheltuieli, precum cele cu carburantii, sponsorizarile sau asigurarile private pentru angajati, in timp ce state precum Ungaria, Cehia sau Slovacia acorda deduceri mai mari sau chiar in totalitate pentru aceste tipuri de cheltuieli. Cea mai mare diferenta intre Romania si celelalte state din regiune se inregistreaza in ceea ce priveste asigurarile private pentru angajati. In tara noastra, asigurarile de sanatate sunt deductibile in limita a 250 euro / angajat anual, iar asigurarile pentru pensie pot fi deductibile in limita a 400 euro / angajat / an. Prin comparatie, aceste cheltuieli sunt total deductibile in Polonia, Ungaria si Cehia, daca acest lucru este specificat in contractul de munca al angajatului sau in Regulamentul Intern al companiei, in timp ce in Ucraina cheltuielile pentru asigurarile private pentru angajati sunt complet nedeductibile, anuntaCapital.ro.
CFR Marfa si CFR Calatori vand la fier vechi 110 trenuri. Spera sa obtina 14 milioane de euro. CFR Marfa organizeaza, in 25 septembrie, o licitatie pentru vanzarea fierului vechi obtinut din casarea a 2.450 de vagoane. Daca luam in calcul marimea medie a unui tren de marfa de 30 de vagoane, ar rezulta ca CFR Marfa vinde fierul vechi rezultat din casarea a 80 de trenuri. Garantia de participare la licitatie este de 520.000 de euro, documentatia de participare este de 300 de lei. La o masa medie de 20 de tone per vagon si la un pret maximal de 1.000 de lei pe tona de fier vechi, ar rezulta o suma totala de 49 de milioane de lei(11 milioane de euro) pe care CFR Marfa ar urma sa o incaseze pe vagoanele vandute. CFR Marfa detine o flota de 36.000 de vagoane, deci vagoanele casate si vandute la fier vechi ar insemna circa 7% din totalul flotei, informeazaEconomica.net.
Renault Eolab consuma 1 litru/100 km! Gratie combinarii unor tehnologii si inovatii care se vor regasi pe viitoarele modele de serie, cel mai nou concept-car Renault, Eolab, are un consum de combustibil de doar 1 litru/100 km! Conceptul va fi expus peste cateva saptamani, la editia de anul acesta a Salonului de la Paris. Pentru a atinge aceasta performanta de consum, Renault a lucrat cu mai multi furnizori de echipamente (Faurecia, Saint-Gobain, Michelin, Continental) pe trei axe: reducerea greutatii, imbunatatirea aerodinamicii si tehnologia hibrida. Cateva dintre tehnologiile utilizate au fost dezvoltate de catre furnizor, in cadrul programului guvernamental „2l/100km”, insa altele sunt inovatii proprii Renault. Rezultatul este un concept care sa stea la baza viitoarelor modele de tipul lui Clio, care sa aiba un consum redus de combustibil, scrie24auto.ro.