GFR, despre solicitarea ministrului Sova de reluare a licitatiei organizate de CE Oltenia: Nu exista motive de anulare a licitatiei/Declaratiile ministrului sunt o tentativa de a influenta decizia autoritatilor
Grup Feroviar Roman afirma ca nu exista niciun motiv pentru anularea procedurii de atribuire a contractului pentru transportul carbunelui in cadrul licitatiei organizate de Complexul Energetic Oltenia (CEO). „Nu putem privi declaratiile ministrului Transporturilor, Dan Sova, decat ca pe o tentativa de a influenta decizia autoritatilor competente in analiza procesului de licitatie”, mai arata GFR intr-un comunicat de presa. Reamintim ca Dan Sova a depus plangere penala in rem pentru licitatia de transport al carbunelui organizata de CE Oltenia, unde diferenta intre preturile solicitate a fost minima. Interesant este ca o asociere din care face parte Grup Feroviar Roman (GFR) a solicitat suma de 255 milioane lei la aceasta licitatie, iar CFR Marfa a cerut 256 milioane lei.
Grup Feroviar Roman afirma ca nu exista niciun motiv pentru anularea procedurii de atribuire a contractului pentru transportul carbunelui in cadrul licitatiei organizate de Complexul Energetic Oltenia (CEO). Aceasta licitatie a fost organizata in mod transparent si cu respectarea legislatiei si reglementarilor din domeniul achizitiilor, iar contestatiile venite abia dupa deschiderea ofertelor financiare nu doresc decat sa mentina conditiile contractuale actuale, provocand pagube insemnate CE Oltenia.
GFR considera ca incercarile de anulare a licitatiei sunt de natura a provoca pagube financiare importante unuia dintre cei mai mari producatori de energie, precum si bugetului de stat, si solicita autoritatilor competente sa ia masurile necesare pentru a preveni acest lucru. GFR atrage atentia asupra faptului ca participarea operatorilor privati la aceasta licitatie a dus la oferte financiare care sunt aproape la jumatatea valorii contractului platit in prezent de CE Oltenia pentru serviciile de transport de carbune si care se ridica la 473 milioane lei pentru trei ani. Orice zi de intarziere in atribuirea contractului in noile conditii financiare aduce pierderi importante CE Oltenia, care plateste in prezent preturi cu mult mai mari decat cele care ar fi obtinute in urma procesului de licitatie.
„Nu putem privi declaratiile ministrului Transporturilor, Dan Sova, decat ca pe o tentativa de a influenta decizia autoritatilor competente in analiza procesului de licitatie. Participarea mai multor companii la aceasta licitatie a fost limitata chiar de conditiile acesteia. Mai precis, participantilor la licitalie li s-a cerut, ca experienta similara, un volum mediu de transport anual de 16,2 milioane de tone, volum ce putea fi atins independent doar de CFR Marfa. Pentru a putea indeplini aceasta conditie tehnica, GFR s-a asociat cu alti operatori privati din Romania. Este cel putin surprinzator ca atat contestatiile, precum si plangerea Ministerului Transporturilor survin abia dupa ce oferta financiar, depusa de asocierea din care GFR face parte s-a dovedit a fi cea mai buna. GFR isi rezerva dreptul de a actiona pe toate caile legale pentru solutionarea acestei situatii”, mai precizeaza GFR.
Licitatia organizata de CE Oltenia a mai starnit un scandal imens la inceputul anului, cand omul de afaceri Gruia Stoica, patronul companiei Grup Feroviar Roman (GFR) a fost arestat si apoi trimis in judecata fiind acuzat de savarsirea infractiunii de cumparare de influenta, in legatura cu o licitatie organizata de Complexul Energetic Oltenia.
Gruia Stoica, patronul companiei GFR, i-a oferit avocatului Doru Bostina 3 milioane de euro pentru a-i obtine informatii confidentiale care sa-i permita sa castige un contract de transport cu statul in valoare de peste 100 de milioane de euro in detrimentul societatii de stat CFR Marfa, concurenta firmei sale, se arata in referatul pentru propunerea arestarii preventive a omului de afaceri. Conform referatului procurilor DNA, Stoica l-a contactat si pe Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor din prioada in care omul de afaceri a castigat licitatia de privatizare a CFR Marfa, esuata, insa, in cele din urma dupa demisia ministrului.
In cursul lunii ianuarie 2014, omul de afaceri Gruia Stoica, cel care controleaza firma de transport feroviar de Marfa Grup Feroviar Roman (GFR), prin intermediul grupului sa de afaceri Grampet, voia sa obtina pentru firma GFR un contract in valoare de peste 473 de milioane de lei (peste 100 de milioane de euro) pentru a transporta carbune in urmatorii trei ani pentru Compexul Energetic Oltenia SA, companie de stat aflata in proprietatea Ministerului Economiei.
La fel ca si acum, pe langa GFR SA, la licitatia pentru contractul de peste 100 de milioane de euro s-a inscris si compania de stat de transport ferovoiar de marfa CFR Marfa, chiar societatea pe care Gruia Stoica incercase in anul 2013 sa o cumpere.
Practic, licitatia a fost programata initial pentru luna ianuarie, cand CE Oltenia a transmis invitatii de participare catre CFR Marfa, GFR si alte trei societati.
Valoarea contractului pentru trei ani era de 473 milioane de lei (peste 100 milioane euro), iar acordul urma sa intre in vigoare in 1 aprilie 2014.
Licitatia a fost insa amanata dupa ce Gruia Stoica a fost retinut de DNA, fiind urmarit penal pentru cumparare de influenta. Stoica i-ar fi promis avocatului Doru Bostina suma de 3 milioane de euro pentru a afla pretul cerut de CFR Marfa la licitatia pentru transportul carbunelui.
Dupa retinerea lui Stoica, CE Oltenia a anuntat ca va prelungi contractul existent cu CFR Marfa. Gruia Stoica este in arest la domiciliu din 9 mai, cand instanta suprema i-a inlocuit masura arestului preventiv.
GFR, parte a grupului Grampet, este al doilea mare transportator de marfa din Romania, dupa CFR Marfa.