VIDEO Nopti Albe de Acordeon 2010 – Ziua 2 / Strania poveste a lui B.B.
Cum sa canti la un bandoneon din 1937, apoi sa il demontezi pe scena, in fata publicului, pentru ca a dat rateuri – iata cateva dintre momentele oferite de William Sabatier sambata, in a doua zi a festivalului Nopti Albe de Acordeon, dupa ce Roman Jbanov aratase cum se poate imita o flasneta folosind doar un baian. Totul in seara in care B.B. nu au fost initiale pentru filmul care il are ca personaj pe Benjamin Button, ci au reprezentat numele a doua piese cantate, independent, de doi acordeonisti: Brel-Bach si Brigitte Bardot.
Roman Jbanov, acordeonistul care intra in lumea muzicii la doar sase ani, a deschis cea de-a doua zi a festivalului, dupa ce fusese pe scena si vineri. A venit din nou cu un repertoriu clasic, la care s-a adaugat piese rusesti, cantece pentru copii si multe explicatii.
„Instrumentul la care cant se numeste baian. Baian era in trecut un barbat rus, care spunea povestile epocii, folosindu-se de acest instrument”.
„In epoca baroca nu se cunoastea acordeonul, baianul, pentru ca nu exista asa ceva pe atunci. Este un instrument tanar, cu ajutorul caruia putem aborda stiluri diferite, pentru ca este un instrument polifonic.
Domenico Scarlatti, reprezentant al epocii baroce, a creat o serie de sonate pentru regina Spaniei, pentru a fi interpretate la clavecin. Voi interpreta una dintre micile lui sonate”, a explicat Roman, continuand cu doua piese interpretate si in prima zi – Adagio-Concerto (adaptare a lui Alessandro Marcello pentru un cantec creat de Bach), BB („Franck Angelis a luat doua teme complet diferite – Jacques Brel – Ne Me Quitte Pas si o tema din Bach – si a creat BB, adica Brel-Bach”) si Kalina Krasnaya (piesa tragica a lui Viatcheslav Semionov).
„Cand eram mic, profesorul meu m-a invatat muzica prin intermediul imaginilor si mi-a dat o mica suita pentru copii. As vrea sa dedic aceasta piesa pentru toti copiii din sala. Si cum toti gandim ca suntem tineri, o dedic tuturor celor din sala. E o suita alcatuita din trei parti, Polca, Flasneta si Lupta cocosilor„.
A fost prezentata si Brahmsiana, o creatie a unui profesor rus, care a luat celebrele Dansuri ungare ale lui Johannes Brahms si le-a adaptat la acordeon.
Recitalul lui Roman Jbanov a mai cuprins Uvertura lui Mos Craciun, dar si un cantec rusesc de dragoste, dedicat doamnelor din sala. „Piesa incepe cu o singura voce, apoi a doua, a treia, dar acordeonul, care are o functie polifonica, le poate reda pe toate”, a continuat artistul, laudand baianul.
„Acordeonul este un instrument traditional in Rusia, in Franta, in Romania. Dar ofera multe posibilitati de folosire, cum ati aflat deja, pentru interpretarea muzicii clasice. Vreau sa va interpretez o piesa de opera, a lui Rossini, compozitor italian ce a scris opera comica Barbierul din Sevilla: Aria lui Figaro”.
„Exista cateva lucruri care atrag Franta, Rusia si Romania. Ne place tuturor sa sarbatorim. Sa cantam, sa dansam, dar toti sarbatorim cu acel combustibil specific fiecarei tari. In Franta se bea vin, coniac; in Romania voi sa-mi spuneti, caci eu nu am aflat inca; iar in Rusia, stiti: bem mult ceai. Foarte cald…”, a glumit Roman, pentru a-si incheia recitalul cu o rapsodie a lui Viatcheslav Semionov si cu o balada franceza.
Seara a continuat cu singura acordeonista a festivalului, Camille Privat (invita in prima seara, rusoaica Maria Selezneva nu a mai putut ajunge), care a interpretat piese franceze si italiene.
William Sabatier a aratat ca este poate cel mai pasionat acordeonist din lume. Intr-un concert de o ora, artistul a prezentat tangoul argentinian, cu piese din repertoriul popular si, mai tarziu, din Astor Piazzolla.
Pe parcursul fiecarei piese, a gemut, a oftat, a „scapat” „ay!”-uri sugestive in momentele de exaltare si a respirat luctuos atunci cand instrumentul sau nu a ascultat comenzile.
„Bandoneonul asta a fost creat in 1937. Doar ca este capricios si uneori nu ma asculta”, a glumit artistul si s-a oprit din cantat pret de cateva minute, pentru a-si demonta instrumentul si pentru a „opera” asupra lui in fata spectatorilor.
In cadrul recitalului a prezentat si o piesa din 1963, intitulata B.B., un omagiu adus lui Brigitte Bardot, iar la final a interpretat, alaturi de Tiziano Chiapelli (italianul cantase si in prima zi a festivalului), Liber Tango-ul lui Astor Piazzolla.
Melodia avea sa fie cantata din nou, de aceasta data in holul Teatrului Odeon, cu ajutor din partea tobelor, chitarei si a lui Emy Dragoi, in cadrul unui jam session la care au participat toti artistii.