Obligatia dezvoltatorilor imobiliari de a dota cladirile noi din Bucuresti cu parcari ar putea fi eliminata. Avem nevoie de parcari in centrul Capitalei?
La ultimele sedinte ale Comisiei Tehnice de Urbanism si Amenajarea Teritoriului de pe langa Primaria Capitalei cativa arhitecti – membri ai forului consultativ – au sustinut ca Hotararea 66/2006 care reglementeaza numarul necesar de locuri de parcare la cladirile noi este depasita. Mai exact, ideea promovata este ca locurile de parcare aduc masini in zona respectiva, si cel putin in centru, cladirile noi ar trebui facute fara parking-uri. Acestia sunt de parere ca, daca nu se fac locuri de parcare, sutele de oameni care lucreaza in birourile respective nu vor veni cu automobilul la serviciu.
In plus, sustinatorii acestei idei sunt de parere ca locurile de parcare dauneaza mediului. Motivul? Daca angajatii vin cu masina la serviciu, polueaza.
Dincolo de protectia mediului si fluidizarea traficului, aceasta modificare a hotararii ar fi foarte avantajoasa pentru dezvoltatorii de cladiri de birouri, fiindca renuntarea la parcarea subterana le-ar micsora costurile cu pina la 50% din pretul constructiei noi.
Aceasta politica este adoptata de cateva capitale europene, printre care Londra, au argumentat arhitectii adepti ai acestei masuri. Spre deosebire de Bucuresti insa, in Londra transportul in comun este foarte bine pus la punct si sunt parcari publice. In plus, exista o taxa de intrare in centrul orasului, ca sa descurajeze cetatenii sa vina cu masina la serviciu.
HotNews.ro va prezinta parerile catorva membrii din Comisia Tehnica de Urbanism si va invita sa dezbateti aceasta problema.
Cladirile noi din centru ar trebui construite fara locuri de parcare?
Dan Serban, membru in Comisia Tehnica de Urbanism si Amenajarea Teritoriului (CTUAT) de pe langa Primaria Capitalei: „Cred ca da. Este o idee foarte green pentru ca descurajeaza patrunderea masinilor in centru. Desigur, nu este valabila pentru zonele periferice. Trebuie facuta o corelare cu ceea ce s-a intamplat afara. In acest moment hotararea privind necesarul de locuri de parcare pentru cladirile noi este un pat a lui Procust. Asta fiindca numarul de locuri de parcare ar trebui sa se stabileasca in functie de pozitia in oras a noii cladiri, nu sa se spuna niste cifre si toata lumea sa le respecte. Daca ai mijloace de transport in zona, nu e nevoie de atat de multe locuri de parcare”.
Sorin Gabrea, presedintele CTUAT: „Aceasta hotarare ar trebui modificata, insa in functie de un studiu mai amplu. Nu poti sa aplici o aritmetica simpla unui oras complicat. Cred ca mai degraba ar trebui nuantata. Atat pot sa spun deocamdata”.
Bogdan Bogoescu, membru CTUAT: „Eu sustin sa incerce sa se elimine locurile de parcare la cladirile noi care se fac in centru deoarece, daca au unde parca, oamenii vin cu masina la serviciu si aglomereaza foarte tare traficul. Si, din cauza traficului intens, creste nivelul de poluare. Aceasta prevedere cred ca s-ar putea aplica si la cladirile noi, dar depinde de cat de bine este irigata zona respectiva cu mijloace de transport. Asa este in lumea civilizata. Si eu, ca si domnul Gabrea, cred ca ar trebui cel putin nuantata”.
Gheorghe Patrascu, arhitectul sef al Capitalei: „Eu nu as modifica nimic, pana nu vom sti exact pe ce drum o apucam, pana nu facem o strategie. As lasa-o sa se mai coaca. Sau cel mult, as cere o compensatie baneasca pentru cei care nu fac locuri de parcare. Din banii astia sa se faca parcari publice”.
Vlad Cavarnali, membru CTUAT: „Ideea in sine este buna, insa la noi nu cred ca va functiona fiindca nu avem un transport public in comun bine pus la punct, iar mentalitatea oameniilor este diferita de cea a englezilor. Ei vor veni la serviciu cu masina, si, daca nu au locuri de parcare, vor lasa autoturismele in strada”.
Info plus
Ce prevede HCGMB 66/2006
– pentru o locuinta cu o suprafata de maxim 100 de mp se asigura un loc de parcare;
– pentru o locuinta cu o suprafata construita de peste 100 mp se asigura 2 locuri de parcare;
– pentru cladirile de hoteluri si birouri se va asigura un loc de parcare la fiecare 60 mp ai suprafetei desfasurate construite;
– pentru cladirile care adapostesc comert si alimentatie publica se va asigura minim un loc de parcare pentru fiecare 20 mp ai suprafetei desfasurate construite;