Sari direct la conținut

Visa si Boerescu, HyperActive: In 2008, valoarea corecta a marketingului online din Romania este de 30-35 de milioane euro

HotNews.ro

Pe piata romaneasca de marketing interactiv este nevoie de servicii „la cheie”, asa cum, pe cea globala, marii clienti sunt obligati acum sa apeleze la agentii interactive, spun pentru HotNews.ro Alex Visa si Dorin Boerescu, managing partneri in noua agentie interactiva full service HyperActive. Ei cred ca valoarea pietei de publicitate online vehiculata pentru 2008, de 15 milioane euro, este mult subdimensionata, reprezentand doar bugetul de media, o valoare corecta pentru marketingul interactiv situandu-se la 30-35 de milioane.

Informatia pe scurt:

  • HyperActive si-a cladit o parte din portofoliul de start prin clientii exclusiv de online transferati de la Speed Promotion, condusa de Dorin Boerescu.
  • Marea problema pe care o au multi dintre jucatorii din piata este inexistenta unui model de business coerent
  • Daca adaugam fee-urile de agentie, publicitatea Google adWords, bugetele de SEO, creatia si alte cheltuieli adiacente in online, atunci ajungem undeva pe la 30-35 milioane
  • Este deja o practica internationala bine inradacinata ca fiecare client mare sa lucreze cu cel putin doua agentii de baza, una fiind agentia traditionala responsabila de strategia globala, de creatie si media offline si a doua fiind agentia interactiva.

Rep: Pe ce se bazeaza sperantele de a realiza o cifra de afaceri de 800.000 de euro in primul an de activitate?

Alex Visa: Cifra de 800.000 are la baza mai multe elemente. Pe de o parte am luat in considerare cei cativa clienti (exclusiv de online) pe care i-am transferat de la Speed Promotion si carora vreau sa le multumesc personal pentru increderea acordata. Pe de alta parte avem deja primele contracte semnate sau in curs de negociere. Sper sa fiu in masura sa va furnizez mai multe informatii pe aceasta tema in urmatoarele 2-3 saptamani.

In plus credinta mea este ca in domeniul nostru de activitate cifra de afaceri este direct proportionala cu performanta. De aceea suntem hotarati sa oferim clientilor nostri, inca din prima zi, servicii la standarde internationale.

Dorin Boerescu: Nu e vorba de sperante, ci de estimari bazate atat pe contractele de publicitate online preluate din portofoliul Speed Promotion (care au insumat peste 200.000 euro in 2007), cat si pe contractele noi discutate cu mai multi jucatori de top din diferite industrii. Foarte curand vom fi in masura sa comunicam public o parte din colaborarile noi deja demarate.

In 1998-2003 a lucrat pentru ARBOmedia, initial IP Bucuresti In 2001 a fost promotorul diviziei de interactive de la ARBOmedia

Din 2003 s-a stabilit in Canada.

Din 2004, Visa a fost Account Manager / Strateg SEM la Networld Media Montreal

Din 2006 a fost Consultant Marketing Internet pentru belairdirect (divizie a ING Canada)

Profil Alex Visa

Rep.: In ce masura ati antamat deja contracte sau parteneriate pentru reprezentarea in mediul online/interactiv a unor companii de pe piata romaneasca, prin HyperActive?

D.B.: Asa cum spus, da, avem proiecte noi, unele discutate inca din toamna lui 2007. De altfel, la o parte din ele am finalizat deja etapa de analiza strategica preliminara si am inceput etapa de dezvoltare.

Acesta a fost si unul din motivele care ne-au determinat sa infiintam o agentie interactiva full-service – presiunea foarte mare venita in 2007 din partea clientilor in zona de comunicare online. Am decis sa fructificam experienta si competentele castigate si sa profitam de momentul prielnic de pe piata.

A.V.: HyperActive este este o agentie full service de publicitate online si nu o regie de publicitate. Nu vom incerca sa vindem publicitate pe vreun site sau sa-l reprezentam spre vanzare in mod exclusiv, ci vom colabora cu toti publisherii care exista pe piata pentru a satisface nevoile clientii nostri.

Maturizare accelerata. In zona de content, mai e loc pe nise

Rep.: In zona online din Romania, se poate vorbi de oportunitati majore si profitabile pe termen scurt, sau doar pe termen mediu si lung?

D.B.: Este o piata destul de „inchisa” – in sensul ca pentru a avea succes trebuie sa ai o experienta semnificativa si o forta financiara importanta. Grupurile media au inceput sa ia partea leului in zona de content si aici cred ca doar dezvoltarea de site-uri extrem de nisate mai pot avea succes. S-a si vazut in ultimul timp inflatia de site-uri dedicate femeilor, de exemplu, site-uri din care foarte putine estimez ca vor supravietui mai mult de un an.

Cred ca mai este totusi loc in zona de comert electronic extrem de specializat – daca identifici o cerere latenta pe piata si vii cu o oferta satisfacatoare, poti avea succes relativ rapid. Dar vorbim de afaceri mici sau medii – nu cred sa se mai repete modelul dezvoltarii explozive din cazul emag cu vreun magazin online in Romania.

Dealtfel, marea problema pe care o au multi dintre jucatorii (mici, medii sau chiar mari) din piata este inexistenta unui model de business coerent, motiv care face foarte dificila scalarea afacerii atunci cand cererea creste brusc.

Dezvoltarea unui proiect online de succes dureaza macar cateva luni. Monetizarea lui ulterioara, de asemenea. Deci nu, nu cred ca mai este posibil sa iti vina o idee astazi, sa construiesti un site in doua luni si apoi sa „rupi locul” in .ro cu un site facut pe genunchi.

Am avut anul trecut o exceptie notabila – trilulilu.ro – site care a avut un succes foarte rapid dupa lansare – dar a fost lansat intr-un moment extrem de prielnic si nu a fost facut in nici un caz pe „genunchi”. Nu stiu detalii, dar estimez ca munca la trilulilu (de la ideea initiala) a inceput pe la jumatatea anului 2006, sau poate chiar mai devreme.

A.V.: Desi se spune ca pentru avea un succes „peste noapte” este nevoie de cel putin 10 ani, avem semnale puternice legate de faptul ca piata de online din Romania este intr-o maturizare accelerata. Asta va antrena un numar mare de clienti care vor fi dispusi sa isi creasca investitiile publicitare in online, dar ca in orice publicitate, rezultatele vor trebui sa fie vizibile si masurabile.

Ca si in publicitatea online internationala oportunitatile majore sunt pe verticalele de auto, imobiliar, turism si financiar, care se potrivesc cel mai bine pe modelul de business online. Sunt bucuros sa constat ca exista deja in Romania cativa jucatori activi deschisi sa investeasca sume importante de bani in publicitatea online.

Faptul ca leul greu este complet convertibil, ca a aparut unui procesor de plati online si ca exista deja cel putin o companie care ofera posibilitatea de a aplica si obtine un credit pentru uz personal 100% online sunt doar cateva din motivele care vor genera aceasta dezvoltare rapida.

Desi informatille vehiculate pe diverse canale media din Romania despre volumul pietei de publicitate internet sustin ca acesta se ridica la 15 milioane de euro, eu consider ca aceasta suma este mult subdimensionata. 15 milioane este doar bugetul de media. Daca adaugam fee-urile de agentie, publicitatea Google adWords, bugetele de SEO, creatia si alte cheltuieli adiacente in online, atunci ajungem undeva pe la 30-35 milioane. Deja la suma asta vorbim de o piata care a atins o masa critica.

Modelul Fortune 500

A construit agentia Speed Promotion si tipografia digitala Agrafa Print Services

A fost unul din promotorii Google Adwords in Romania, din 2004

In 2007 a initiat proiectul de recrutare Vreau sa fac marketing online

De la inceputul lui 2008 a decis sa se retraga din Speed Promotion pentru a se dedica HyperActive

Profil Dorin Boerescu

Rep.: Spre ce fel de parteneriate, contracte va intreptati atentia la inceput?

D.B.: Vizam in primul rand colaborari cu companii din topul industriilor in care activeaza, companii care au inteles puterea comunicarii online si vor sa devina lideri pe acest segment. Avem forta si competenta necesara sa le oferim avantaje competitive solide in domeniu, urmarind permanent cresterea profitabilitatii prezentei online a clientilor nostri.

Un segment important de colaborari il reprezinta in prezent parteneriatele cu mai multe agentii de publicitate „traditionala” – intentionam sa pastram si sa extindem aceste parteneriatele.

A.V.: Obiectivul nostru este sa ne pozitionam ca o companie experta in online, care poate oferi servicii „la cheie” la care trebuie sa apelezi daca vrei sa fii lider de piata in domeniul tau. De aceea ne propunem sa lucram cu cat mai multi clienti directi si sa reusim sa oferim strategii de online integrate cu strategiile globale generate de agentiile traditionale ale clientilor nostri.

Este deja o practica internationala bine inradacinata ca fiecare client mare (Fortune 500) sa lucreze cu cel putin doua agentii de baza – asa numite AOR, sau Agency of Record – una fiind agentia traditionala (AOR) responsabila de strategia globala, de creatie si media offline si a doua fiind agentia interactiva (iAOR), care lucreaza exclusiv pe online si ofera servicii de strategie, creatie, dezvoltare de site-uri si microsite-uri si media.

Avand in vedere specificul pietei romanesti vom oferi suportul nostru si consultanta si agentiilor de publicitate traditionala (in dezvoltarea de proiecte interactive) pentru clientii din portofoliu.

Rep.: Toata lumea se plange ca nu sunt suficiente resurse umane pentru dezvoltarea marketingului interactiv in Romania, intr-un ritm normal. Cum ati gasit resursele necesare pentru HyperActive?

A.V.: Problema insuficientei resurselor umane din domeniul online nu apartine exclusiv internetului romanesc ci este mai degraba o problema a internetului global. Chiar vorbeam acum ceva vreme cu un Manager de Marketing Online din Australia care imi spunea ca cel mai bun specialist din echipa lui primeste o noua oferta de job la cateva luni. Pentru avea resurse, ai doua optiuni: fie iti atragi si pastrezi oameni buni, fie ii trainuesti.

Avantajul nostru la HyperActive este ca aveam knowhow-ul strategic si ne trebuiau resurse umane capabile sa implementeze aceste strategii. In plus cand am demarat procesul de recrutare, dincolo de nivelul de senior sau junior, am recrutat atitudine, potential, pasiune si dorinta de a invata. Daca oamenii vor dori sa exceleze in domeniul lor, ii vom incuraja si sprijini.

Tehnologia si internetul evolueaza atat de rapid incat nu-ti garanteaza nimeni ca daca esti un excelent specialist astazi vei ramane in top si maine. In plus, activand in marketingul online nord-american, in ultimii ani, am dezvoltat o serie de relatii profesionale solide cu specialisti din domeniul online cu care vom putea colabora si in viitor. Nu ne vom limita neaparat la resursele locale, vom sta cu ochii deschisi si cine stie poate ca intr-o zi vom putea atrage specialisti si din international.

Pe de alta parte, Dorin a fost si este implicat in proiectul de recrutare alternativa „vreau sa fac marketing online” prin care am recrutat doi oameni cu potentiual foarte mare in mediul online. Astazi cei doi angajati sunt doi juniori promitatori, care ne-au demonstrat ca au capacitatea sa invete foarte repede. Vom fi alaturi de ei, ii vom sprijini si indruma sa atinga excelenta in domeniile pe care si le-au ales in dezvoltarea lor profesionala.

Competitie insuficienta in publicitatea .ro

Rep.: Ca agentie noua de interactive, cum va raportati la cele deja existente – e adevarat, si ele, majoritatea, tinere – in tentativa tuturor de a deveni lideri si deschizatori de drum pe piata romaneasca de marketing online?

A.V.: Desi consider ca piata de publicitate interactiva din Romania este departe de a fi saturata sunt bucuros ca avem competitori. Competitia, atunci cand este intre jucatori profesionisti, nu poate aduce decat progres in orice domeniu de activitate.

In pofida numarului mare de agentii interactive care s-au deschis la inceputul acestui an, ramane de vazut cate dintre ele au cu adevarat resursele, logistica si know-how-ul necesara unei astfel de activitati. Dupa parerea mea, multi dintre jucatori online noi lansati vor ramane la nivelul de unul sau doi accounti si vor beneficia exclusiv de pe urma clientilor agentiei-mama.

O agentie de publicitate interactiva full service inseamna foarte mult. Leaderii vor oferi servicii complete si vor avea personal specializat si competent. In plus, viziunea HyperActive – care speram sa dea roade si sa ne demarce in scurta vreme – este eficienta si inovatie.

D.B.: Respectam cativa din competitorii „maturi” si salutam aparitia celor mai recenti. Se simte in continuare o nevoie acuta de specialisti si de agentii puternice care sa aiba forta de a sustine proiecte majore prin care sa profite de potentialul pe care il are industria online in acest moment.

Chiar si cu ultimele lansari de agentii insa, tot cred ca pe piata romaneasca nu exista o oferta pe masura cererii – atat la nivel de capacitate fizica de derulare/dezvoltare, cat si la nivel de specialisti.

Rep.: Ce se va intampla in continuare cu Speed Promotion?

D.B.: Speed Promotion isi va continua dezvoltarea ca agentie de publicitate independenta, cu viteza sporita chiar. Atat Speed Promotion cat si Agrafa Print Services au facut obiectul unui amplu proces de restructurare in ultimele luni. In curand vom fi in masura sa comunicam detalii despre proces si care sunt pasii urmatori in drumul celor doua companii.

Rep.: Ce veti face cu activitatile pe care le desfasurati in prezent in Canada, dupa revenirea in Romania, in vara acestui an?

A.V.: Sunt adeptul lucrurilor facute temeinic si ca urmare m-am decis sa ma ocup exclusiv de proiectul HyperActive, incepand cu 1 iunie 2008. In urmatoarele doua luni voi asigura finalizarea proiectelor in curs in Canada.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro