Sari direct la conținut

A modificat inutil ASF legislatia RCA privind Carte Verde? Asiguratorii sustin ca tarifele RCA nu tineau cont nici pana acum de daunele din afara tarii la tramvaie, autobuze si alte vehicule de transport local

HotNews.ro
Accident auto, Foto: AGERPRES
Accident auto, Foto: AGERPRES

ASF a decis miercuri, la solicitarea transportatorilor rutieri, sa elimine componenta Carte Verde din pretul primei RCA pentru transportul local de persoane. Mai mult, ASF spune ca tariful RCA la aceste vehicule ar trebui sa scada, daca asiguratorii au inclus pana in prezent aceste vehicule intr-un segment mai larg de autovehicule. Totusi, ASF nu spune clar daca exista astfel de asiguratori. Culmea, asiguratorii au anuntat vineri ca modificarea ‘nu va avea o influenta asupra primelor pentru ca nici pana acum aceste vehicule nu au fost incarcate cu costuri aferente daunelor Carte Verde. Tarifele RCA fiind construite pe baza daunalitatii nu iau in considerare daune de Carte Verde (daune externe) pentru acele categorii de vehicule unde nu exista astfel de daune’.

  • „In cazul vehiculelor pentru care, din cauza limitarilor tehnice sau juridice, nu exista posibilitatea de a circula in afara teritoriului Romaniei, asiguratorii RCA emit doar polita de asigurare RCA, fara a include componenta Carte Verde.”

Aceasta este una dintre modificarile aduse miercuri de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) legislatiei RCA secundare (Norma 23/2014).

Excluderea Cartii Verzi de la calculul daunalitatii, pentru transportul local de persoane, a fost una dintre cerintele transportatorilor care au protestat la finele anului trecut in Bucuresti, cerinta care se regaseste in protocolul de intelegere semnat in urma negocierilor dintre autoritati, asiguratori si transportatori.

HotNews.ro a solicitat atat ASF cat si UNSAR (Uniunea asiguratorilor din Romania, care reprezinta peste 90% din piata de asigurari) sa precizeze ce efecte va avea aceasta modificare asupra tarifelor RCA la tramvaie, autobuze si alte mijloace de transport local de persoane.

  • UNSAR: Modificarea nu va avea o influenta asupra primelor pentru ca nici pana acum aceste vehicule nu au fost incarcate cu costuri aferente daunelor Carte Verde

Asiguratorii membri UNSAR au transmis joi seara catre HotNews.ro urmatoarele raspunsuri cu privire la acest aspect:

  • „In ceea ce priveste modificarea articolului 20 din Norma nr. 23/2014, mai precis introducerea alineatului (8)”, mai subliniaza UNSAR, „precizam ca emiterea politelor RCA,  inclusiv cu documentul Carte Verde, a urmat prevederile Normei RCA in forma inainte de amendare, precum si a Directivelor Europene si deciziilor Curtii Europene de Justitie care prevad ca acoperirea RCA este valabila in intreg spatiul european. Tarifele RCA fiind construite pe baza daunalitatii nu iau in considerare daune de Carte Verde (daune externe) pentru acele categorii de vehicule unde nu exista astfel de daune (ex.: tramvaie, troleibuze, autobuze apartinand companiilor publice de transport local), chiar daca documentul standard RCA include si componenta de Carte Verde.
  • Conform acestei forme noi a normei, asiguratorii nu vor mai transmite documentul Carte Verde catre asiguratii care au vehicule ce nu circula in afara Romaniei prin limitarile lor tehnice sau juridice. Acest lucru nu va avea insa o influenta asupra primelor pentru ca nici pana acum aceste vehicule nu au fost incarcate cu costuri aferente daunelor Carte Verde”, se arata in raspunsul UNSAR.

ASF: Tariful RCA la aceste vehicule ar trebui sa scada, daca asiguratorii au inclus pana in prezent aceste vehicule intr-un segment mai larg de autovehicule

Raspunsurile primite de HotNews.ro din partea ASF au venit inainte de reactia de vineri a asiguratorilor UNSAR care au precizat lipsa de importanta a modificarii efectuate de ASF.

In cele ce urmeaza va prezentam integral intrebarile HotNews.ro pe subiectul modificarilor aduse de ASF prevederilor RCA si Carte Verde, precum si raspunsurile autoritatii de supraveghere:

  • Intrebare HotNews.ro: Cat reprezenta Carte Verde in pretul final al unei polite RCA in cazul tramvaielor, autobuzelor si a altor mijloace de transport public in comun, anterior acestei modificari?

Raspuns ASF: Nu se poate realiza o estimare precisa privind ponderea componentei Carte Verde in pretul final al RCA la mijloacele de transport in comun. Acest cost poate sa varieze in functie de criteriile de segmentare utilizate de asiguratori, de categoria de populatie omogena in care au fost incluse mijloacele de transport in comun. Sunt societati care au precizat deja ca pentru acest tip de vehicule nu era luata in calcul componenta Carte Verde la stabilirea tarifelor nici inainte de modificarea Normei.

  • Intrebare HotNews.ro: Excluderea Carte Verde in cazul vehiculelor pentru care, din cauza limitarilor tehnice sau juridice, nu exista posibilitatea de a circula in afara teritoriului Romaniei, se va reflecta intr-un pret mai mic al RCA? Altfel spus, Carte Verde era utilizata anterior in calculul daunalitatii si se reflecta in pretul final al RCA?

Raspuns ASF: Reflectarea in pret a eliminarii obligativitatii emiterii Cartii Verzi in cazul vehiculelor pentru care din cauza limitarilor tehnice sau juridice nu exista posibilitatea de a circula in afara teritoriului Romaniei,poate sa difere de la caz la caz, fiind influentata de modul de segmentare si criteriile de risc utilizate de asigurator. In situatia in care un asigurator a inclus pana in prezent aceste vehicule intr-un segment mai larg de autovehicule, fara a diferentia in functie de posibilitatea tehnica si juridica a unui autovehicul de a parasi teritoriul Romaniei, in mod firesc va trebui sa asistam la o scadere a costului asigurarii RCA pentru aceasta categorie de vehicule.

  • Intrebare HotNews.ro: ASF a decis acum ca „in calculul tarifului de prima, asiguratorilor le este interzis sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial, asigurandu-se in acest fel o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe segmentul respectiv de asigurati”.

– Ce indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor erau folosite anterior fara a fi fundamentate statistic si actuarial?

– Cum credeti ca se va reflecta la nivelul tarifelor RCA aceasta modificare introdusa in norma?

– Formularea ASF lasa de inteles ca nu era asigurata o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe segmentul respectiv de asigurati. Puteti explica mai exact, care era anomalia?

Raspuns ASF: La nivelul societatilor de asigurare exista o varietate de criterii de segmentare si tehnici de ajustare a tarifelor, bazate atat pe principiile si regulile actuariale cat si pe strategiile comerciale si de dezvoltare pe termen mediu si lung ale asiguratorilor.

Modificarile operate asupra Normei RCA au ca rol completarea si mai ales explicitarea unor reguli privind mecanismul de fundamentare a tarifelor, in scopul eliminarii unor interpretari fortate (la limita) ale vechii norme prin care s-ar fi putut aduce atingere intereselor unor categorii de consumatori de produse de asigurare.

Modificarea vizeaza completarea vechiului text al normei, adaptarea la situatia concreta din prezent, implicit simplificarea si transparentizarea procesului de fundamentare a tarifului, fapt ce speram sa determine normalizarea si asigurarea unui climat de stabilitate pe piata RCA.

  • Intrebare HotNews.ro: Ce asteptari aveti in ceea ce priveste tarifele RCA prin introducerea acestor modificari?

Raspuns ASF: Speram ca prin noile modificari sa contribuim la eliminarea exceselor si stabilizarea situatiei pe piata RCA. Printr-o interpretare corecta si constructiva a noilor prevederi suntem convinsi ca noile reglementari vor veni atat in sprijinul consumatorilor, cat si al asiguratorilor, in principal ca efect al normalizarii pietei RCA si imbunatatirii relatiei cu clientii.

  • Intrebare HotNews.ro: La ce categorie de clienti va asteptati sa scada tarifele RCA in urma acestor modificari?

Raspuns ASF: In functie de politicile de tarifare anterioare si modificarile ce vor trebui operate de catre asiguratori, noile completari ale Normei RCA ar putea veni in sprijinul mai multor categorii de clienti, variind de la caz la caz.

Ne asteptam la un impact pozitiv semnificativ la persoanele la care anterior se semnalasera cresteri substantiale ale pretului politelor RCA, precum situatiile extreme de cresteri de tarif de 2-3 ori sau chiar mai mult. Este de asemenea foarte important de mentionat ca societatile, asa cum este mentionat si in comunicatul de presa al ASF din data de 12 ianuarie, au luat deja masuri, dar ne asteptam ca aceste modificari ale Normei sa aiba efect atat pentru prezent cat si pentru viitor”.

  • NOTA: In urma primirii acestor raspunsuri si a reactiei UNSAR, HotNews.ro a solicitat ASF sa precizeze clar daca exista in prezent asiguratori care luau in calcul Carte Verde in calculul tarifelor RCA la tramvaie, autobuze si alte vehicule de transport local. Vom reveni cu raspunsuri imediat ce le vom primi.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro