Sari direct la conținut

APIA a atribuit fără licitație către Siveco un contract de peste 5,1 milioane de lei pentru mentenanța sistemului IT destinat plății subvențiilor către fermieri

HotNews.ro
Sediul APIA, Foto: AGERPRES
Sediul APIA, Foto: AGERPRES

​APIA a contractat în regim de urgență extremă servicii de mentenanță a sistemului IT destinat plății subvențiilor către fermieri de la Siveco România, companie cu care se judecă în prezent tocmai pentru excluderea acestei firme de la o licitație de peste 21,2 milioane euro aferentă dezvoltării acestui sistem IT. Urgența extremă, invocată de APIA pentru atribuirea acestui contract de peste 5,1 milioane lei pentru o perioadă de 6 luni, este determinată de pericolul iminent de compromitere a datelor stocate în bazele de date. Situația ar face imposibilă continuarea dezvoltării sistemului IT, iar activitatea APIA și plățile către fermieri ar putea fi blocate, menționează APIA în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP).

  • Se solicită prestarea de servicii de mentenanță preventivă, mentenanță corectivă și suport tehnic și de mentenanță evolutivă a sistemului informatic al APIA, în regim de urgență, pentru o perioadă scurtă, pentru asigurarea continuității plăților către fermieri, în scopul de a nu periclita obiectivul principal al APIA, acela de a asigura plata subvențiilor către fermieri la momentele prevăzute de regulamentele europene, dar și în concordanță cu necesarul de disponibilități financiare ale fermierilor, raportat la calendarul lucrărilor agricole, și nu în ultimul rând pentru a evita plata de la bugetul național în detrimentul bugetului european. Nerealizarea mentenanței sistemului informatic poate duce la degradarea acestuia și la situații ireparabile în timp util, făcând astfel imposibilă funcționarea instituției, care a realizat absorbții de peste 95%, în fiecare an și care se confrunta cu situații deosebit de grave, ce pot duce la pierderea acreditării și pe care APIA nu le poate depăși.„, se arată în descrierea succintă a contractului atribuit la finalul lunii iunie de APIA.

În SICAP se mai precizează că „procedura de achiziție s-a derulat în cf. cu art. 104, alin. (1) lit. c) din Legea 98/ pe 2016 pe motive de Extremă urgență determinată de pericolul iminent de depreciere și compromitere a datelor stocate în bazele de date situație care duce la imposibilitatea continuării activităților de mentenanță, extindere și dezvoltare a sistemului, iar activitatea APIA să fie blocată, riscând chiar pierderea acreditării institutiei si de necesitatea efectuării plății finale aferente Campaniei 2017 către fermieri conform legislației europene și naționale aplicabile. Nerespectarea acestor termene va duce la pierderea subvențiilor plătite din fonduri europene fiind necesare compensări de la bugetul național. Efectuarea acestor plăți este condiționată de mentenanța/adaptarea SI al APIA impuse de legislația europeană și națională. Necontractarea serviciilor duce la imposibilitatea realizării plății în avans în perioada 15 Octombrie-30 Noiembrie și începerea plății finale începând cu 1 Decembrie 2018.

Necesitatea achiziției este determinată și de faptul că lipsa implementării acestor servicii în regim de urgență ar putea avea un impact negativ major asupra absorbției de fonduri europene în sectorul agricol și, implicit, asupra celor peste 200.000 de fermieri beneficiari ai acestor fonduri pentru anul 2017, respectiv cei peste 800.000 de fermieri care au solicitat sprijin pentru anul 2018.

  • Siveco a dat în judecată APIA, după ce a fost exclusă  de la licitația de peste 21,2 milioane euro pentru dezvoltarea și mentenanța sistemului IT destinat plătilor către fermieri

Amintim faptul că în luna noiembrie a anului trecut, Siveco a dat în judecata APIA, după ce oferta companiei IT a fost exclusă de la licitație pe motiv că amenda primită de Siveco de la Consiliul Concurenței pentru trucarea unei licitații similare organizate de APIA în 2008 și plata unor penalități de întarziere contractuale ar reprezenta cazuri de excludere din procedură. Siveco respinge, în contestația făcută la tribunal, motivele invocate de APIA și prezintă documente justificative potrivit cărora și ceilalți ofertanți, Teamnet și Telekom s-ar afla în situații fie similare, fie mult mai grave, dacă s-ar aplica aceeași interpretare a motivelor de excludere a Siveco din procedură.

Datele de pe portalul instanțelor de judecată arată că, în data de 13 martie 2018, Tribunalul București a respins ca neîntemeiată acțiunea Siveco, cu drept de recurs în termen de 10 zile de la comunicare. Conform informațiilor HotNews.ro, Siveco a făcut apel la această decizie, procesul fiind în desfășurare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro