Arbitrul telecom: Decizia TVR de a opri distribuția TV analogică este legală / SNR a fost amendată recent cu 85.000 de lei pentru că nu și-a respectat obligațiile de acoperire cu televiziune digitală
‘Continuarea emisiei pe cale radio terestră a serviciilor publice de televiziune în sistem analogic se face în baza unui acord tehnic eliberat de ANCOM, valabil până la 31 decembrie 2019, care nu obligă Societatea Națională de Radiocomunicații (SNR) să transmită analogic până la expirarea acestuia’, au precizat oficialii arbitrului telecom, la solicitarea HotNews.ro. ‘Din acest punct de vedere, Societatea Română de Televiziune, în calitate de furnizor de conținut, poate decide, conform Legii nr. 41/1994 (..) prin consiliul de administrație, concepţia de dezvoltare a societăţii.’, spune ANCOM, care subliniază că a amendat recent SNR cu 85.000 de lei pentru că nu și-a respectat obligațiile de acoperire cu televiziune digitală terestră la nivel național.
În contextul conflictului apărut recent între Televiziunea Publică și Societatea Națională de Radiocomunicații (SNR), care transmite posturile publice de radio și TV, în urma căruia românii fără acces la televiziune digitală nu mai pot recepționa TVR1 de la 1 mai 2018, HotNews.ro a solicitat Arbitrului telecom (ANCOM), autoritate condusă acum de fostul premier Sorin Grindeanu, să precizeze dacă decizia TVR este legala.
Redăm mai jos integral răspunsurile ANCOM la întrebările HotNews.ro:
- HotNews.ro: Este legal să fie întrerupt acest semnal TV în urma căruia poate mii de români din mediul rural ar putea rămâne fără posibilitatea de a urmari postul național de informare TVR1? Ce termen este prevăzut în legislație pentru încetarea semnalului analogic TV și mai ales în ce condiții?
Răspunsul ANCOM: „Începând cu data de 17 iunie 2015 staţiile de televiziune analogică terestră nu mai utilizează banda de frecvențe radio 470 – 790 MHz (banda UHF), în timp ce emisia pe cale radio terestră a serviciilor publice şi private de televiziune în sistem analogic, în banda de frecvențe radio 174-230 MHz (banda VHF), poate continua, cu caracter temporar, până la data de 31 decembrie 2019, conform Ordonanţei nr.21/2016 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2015 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru asigurarea tranziţiei de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră şi implementarea serviciilor multimedia la nivel naţional.
Continuarea emisiei pe cale radio terestră a serviciilor publice de televiziune în sistem analogic se face în baza unui acord tehnic eliberat de ANCOM, cu respectarea următoarelor condiții cumulative:
- nu produce interferențe stațiilor de radiocomunicații ce utilizează spectrul radio în conformitate cu angajamentele internaționale la care România este parte;
- nu beneficiază de protecție radio din partea stațiilor de radiocomunicații ce utilizează spectrul radio în conformitate cu angajamentele internaționale la care România este parte;
- frecvenţele radio să fie asignate, la data intrării în vigoare a prezentei legi, pentru furnizarea pe cale radio terestră a serviciilor publice de televiziune în sistem analogic.
Acordul tehnic, valabil până la 31 decembrie 2019, nu obligă SNR să transmită analogic până la expirarea acestuia. Din acest punct de vedere, Societatea Română de Televiziune, în calitate de furnizor de conținut, poate decide, conform Legii nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, republicată, prin consiliul de administrație, concepţia de dezvoltare a societăţii.”
- HotNews.ro: Câți utilizatori TV ar putea fi afectati de încetarea semnalului TV analogic terestru, în acest moment, potrivit statisticilor ANCOM?
Răspunsul ANCOM: „Deoarece aceste servicii nu sunt furnizate contra-cost şi calcularea periodică cu acurateţe a numărului de utilizatori efectivi ar presupune eforturi semnificative, furnizorul de semnal TV analogic terestru nu raportează către ANCOM astfel de informaţii. ANCOM deţine informaţii cu privire la serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost. La jumătatea anului 2017, numărul total al abonaţilor la aceste servicii era de 7,33 milioane (98% dintre gospodăriile din România beneficiau de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost, în creştere continuă), în timp ce numărul de gospodării din România era de 7,48 milioane la recensământul realizat de INS în 2012, iar unele gospodării nu deţin aparate TV funcţionale.”
- HotNews.ro: ANCOM poate interveni/media cumva neînțelegerile dintre SRTV și SNR, ca arbitru al pieței comunicațiilor? Dacă da ce măsuri intenționați să luați sau poate ați luat deja?
Răspunsul ANCOM: „ANCOM nu poate interveni în relația dintre SRTV și SNR S.A., autoritatea de reglementare din domeniul comunicațiilor electronice având strict rolul autorizării tehnice a furnizării serviciilor de programe. Decizia cu privire la platformele (tipurile de rețele de comunicații electronice) utilizate pentru furnizarea serviciilor de programe aparține, conform Legii nr. 41/1994, Societății Române de Televiziune.”
- HotNews.ro: Ce obligații are SNR pentru transmiterea programelor publice TV conform licitației câștigate anterior?
Răspunsul ANCOM: „Prin intermediul multiplexului în banda UHF (MUX 1) „free to air” adjudecat în licitația din anul 2014, Societatea Naţională de Radiocomunicaţii a avut obligația de a asigura o acoperire în recepţie fixă de 90% din populaţie şi 80% din teritoriu până la 31 decembrie 2016.
Pentru celelalte două multiplexuri adjudecate, Societatea Naţională de Radiocomunicaţii a avut obligaţia ca, până la 1 mai 2017, să pună în funcţiune cel puţin 36 de emiţătoare pentru fiecare dintre reţelele corespunzătoare acestor multiplexuri, instalate câte unul în fiecare zonă de alocare.”
- HotNews.ro: A verificat ANCOM îndeplinirea obligațiilor de acoperire luate prin licitație de SNR? Dacă da, care au fost constatările?
Răspunsul ANCOM: „Pentru nerespectarea obligațiilor de acoperire specificate în licențele de utilizare a frecvențelor radio în sistem digital terestru de către Societatea de Națională de Radicomunicații S.A., în urma controalelor efectuate, Autoritatea a aplicat furnizorului, în luna martie 2018, trei amenzi în valoare totală de 85.000 de lei.”
Informații de context:
Conducerea TVR a solicitat în data de 26 aprilie Societății Nationale de Radiocomunicatii (SNR), care transmite posturile publice de radio si TV, să sisteze distribuția analogică a programelor televiziunii publice, de la 1 mai 2018, în contextul eșecului negocierilor privind contractul de prestări servicii aferent anului 2018, potrivit unui document obținut de HotNews.ro.
Oficialii SNR spun că au luat act de notificare și au oprit distribuția TVR1, acuzând că decizia televiziunii publice ar îngradi dreptul la informare al cetățeanului, prevăzut în Constituție.
- Pentru detalii citește: EXCLUSIV Românii fără acces la televiziune digitală nu mai pot recepționa TVR1 de la 1 mai 2018
De cealaltă parte, Horia Cazan, directorul departamentul tehnic din TVR, susține că „decizia TVR de a opri, de la 1 mai, distribuția analogică a programelor TV este legală, iar populația din mediul rural poate în continuare să urmărească gratis programele TVR recepționate prin satelit sau, din satelit, în cadrul pachetelor de bază de la orice operator DTH sau, dacă există acoperire, prin cablu.
Pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de emisia analogică, SNR pretinde 2,3 milioane de lei pe lună, precizează acesta, subliind că, pentru SRTv, continuarea transmisiei analogice nu justifică alocarea fondurilor cu respectarea principiilor eficientei și economicității cheltuirii resurselor.