Artistii se simt pacaliti de UCMR-ADA si CREDIDAM: In continuare ne cred fraieri!
Un grup de artisti romani a lansat saptamana trecuta un blog colectiv, intitulat Drepturile.ro, prin intermediul caruia de muzicienii si actorii isi pot exprima nemultumirile privind colectarea si distributia drepturilor de autor si conexe. Florin Grozea si Mihai Sturzu (HiQ), Marius Moga, Smiley, George Hora, Tudor Ionescu (Fly Project) si Mihai Budeanu (ex – 3 Sud Est) se afla printre cei peste 20 de artisti care cred ca „sumele distribuite de UCMR-ADA sunt penibile in comparatie cu milioanele de euro pe care organizatia le-a colectat”. „Am fost si eu acolo, am fost tratat ca ultimul cersetor”, explica Mihai Sturzu, care crede ca trupa sa a primit o suma de sase ori mai mica decat ar fi trebuit.
Florin Grozea, membru al trupei HiQ, spune ca blogul nu este „simbolic”. „Noi avem nemultumiri pe care le-am tot exprimat, atat in interiorul organismelor la care suntem membri (UCMR-ADA si CREDIDAM), cat si la ORDA, cat si in presa. Acum ne-am unit si online. Nu vrem scandal, vrem un sistem transparent de distributie a milioanelor de euro (peste 50 milioane de euro in 2008!) colectate de aceste organisme si care sunt distribuite in mod incorect si opac.”
UCMR-ADA(Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania – Asociatia pentru Drepturi de Autor) este singurul organism din Romania acreditat sa gestioneze drepturile de autor in domeniul muzical, in timp ce CREDIDAM (Centrul Roman pentru Administrarea Drepturilor Artistilor Interpreti) este unic colector pentru Romania al drepturilor artistilor interpreti.
De ce sunt nemultumiti artistii
Din pacate, aceste organisme de colectare a drepturilor de autor functioneaza inca pe sistemul comunist: muncesc cativa si iau toti bani.
Smiley
„Anul trecut am avut 20 de piese in heavy-rotation, din care 8 number one-uri la radiourile mari. Cu toate acestea sumele incasate de la UCMR-ADA au fost foarte mici”, se plange Radu Bolfea, membru al trupei Play&Win (co-autor pentru artisti ca Inna, Andra, 3SE si Activ). ADA este acuzata ca ar fi trimis catre artisti doar cateva zeci de mii de euro, in conditiile in care acest organism a colectat aproximativ 26,5 de milioane de euro in 2008, 15% din aceasta suma fiind alocata, conform legii, cheltuielilor de intretinere si colectare. De asemenea, intre 2004 si 2008, societatea ar fi colectat aproximativ 252 milioane ron.
Sumele trimise autorilor din Romania sunt penibile, un calcul personal este din start imposibil.
Double L, compozitor si producator pentru Corina, Puya, Sisu, Cedry2k si Bitza
Actorul Ovidiu Ianu crede ca probleme sunt determinate mai ales de modul in care CREDIDAM colecteaza banii ce ar urma sa le revina artistilor bianual. „Banii, din spusele celor de la CREDIDAM, se colecteaza pe baza declaratiilor tale (ale artistilor, n.r.) (prin completarea de tabele si tabelase cu rubrici imposibile) si nu pe baza declaratiilor / grilelor de program / playlist-urilor. […] Concret, daca tu actor, ai jucat intr-un serial de televiziune si nu ai completat tabelul extrem de complicat asa cum vrea CREDIDAM, nu poti beneficia de nici un leut din ceea ce ai merita sa primesti”.
Ei in continuare ne cred fraieri.
Mihai Budeanu (ex-3SE)
Smiley spune ca problemele sunt mult mai adanci. „Am vorbit cu multi patroni de cluburi si am auzit ca playlist-urile pe care le semneaza sunt impuse de UCMR-ADA”.
Cele doua organisme de gestiune a drepturilor de autor sunt acuzate si de „furt mascat prin birocratie”. „Organizatiile de gestionare drepturi de autor obliga pur si simplu artistul sa cerseasca. Trebuie sa intrebi de 10 ori daca ai vreun ban in cont, de inca 10 ori intrebi cat ar trebuit sa ti se plateasca o difuzare si de alte 10 ori esti trimis de la un ghiseu la altul cu formularele la brat si cu “nu stim” in carca”, spune Shatyr, compozitor si impresar.
Am fost si eu acolo, am fost tratat ca ultimul cersetor, mi-au fost insultate buna credinta, educatia, inteligenta
Mihai Sturzu (Hi-Q)
Florin Grozea de la HiQ spune ca putem vorbi aici chiar de „coruptie”. „Cand sistemul de colectare, gestiune si distribuire a banilor va fi transparent atunci toate suspiciunile si abuzurile vor disparea!”, afirma membrul trupei HiQ, adaugand ca nemultumirile sunt nu doar in randul artistilor, ci si al utilizatorilor (radio, TV, cablu, cluburi etc.), care „se plang ca banii platiti se duc pe apa Sambetei si nu ajung la artisti datorita organismelor de gestiune”.
In anul 2008 am avut un mare hit (’Brasil’) si am primit cateva sute de RON! si am cantat piesa asta pe absolut toate posturile de radio si televiziune, a fost hitul anului!
Tudor Ionescu (Fly Project)
Ce solutii propun artistii
Mihai Sturzu (HiQ), crede ca exista trei solutii pentru ca artistii sa isi obtina drepturile: schimbarea legii, impunerea unor oameni de buna credinta in conducerea celor doua organizatii de colectare a drepturilor de autor sau chiar retragerea din CREDIDAM si UCMR-ADA si infiintarea unei noi astfel de organizatii. „Eu am demarat deja aceasta procedura pentru colegii mei din Hi-Q. Calculele mele imi arata ca am primit de 6 ori mai putini bani decat ar fi trebuit sa primim”, spune Mihai.
Nicolae Oncescu (ex-DJ Swamp) crede intr-o solutie radicala. „Sa nu mai permitem difuzarea la Radio sau TV a pieselor noastre, sa nu mai impartim mp3-uri, sa nu mai scoatem discuri, sa nu mai existam pentru public decat in prestatie „live”. Sa facem greva!”
La UCMR-ADA noi suntem vazuti ca aia care fac scandal, dar nu-i normal sa fie asa!
Radu Bolfea (Play&Win)
Ciprian Blaga (compozitor) propune chiar inscrierea artistilor in organisme de gestiune din alte tari. „In general am avut mereu senzatia ca ii deranjeaza ca ma duc pe la sediu si pun intrebari. Personalul se comporta ciudat cu mine desi noi ii platim pe ei sa ne reprezinte drepturile. Am de gand sa plec de acolo si sa ma inscriu in Grecia”.
De asemenea, Marian Bogdan Tascau (compozitor pentru Andra, Dl. Problema, Alb Negru, Nico, Andreea Balan, Andreea Banica) crede ca Sindicatul Artistilor Profesionisti (SAP) ar putea ajunge sa actioneze dupa exemplul sindicatelor artistice din SUA, care au impus in urma cu doi ani reguli caselor de film in favoarea scenaristilor.
Marius Moga enumera cateva dintre lucrurile bune realizate de UCMR-ADA, insa adauga ca s-ar schimba totul in bine „daca fiecare dintre noi s-ar implica vizibil si activ, mai ales prin prezenta la adunarea generala”. „Crezi ca o sa lupte altcineva, in locul tau, pentru drepturile tale?”
Doua noi probleme pentru artisti: plata CAS-ului si scutirea institutiilor statului de la plata drepturilor de autor
La nemultumirile artistilor legate de modul in care UCMR-ADA si CREDIDAM isi fac datoria, s-ar putea adauga si problemele generate de doua initiative legislative, puternic contestate de catre conducerea UCMR-ADA in cadrul unei conferinte desfasurate pe 3 februarie.
O prima sursa de nemultumire pentru artisti ar fi introducerea unui CAS de 31,3%, care ar urma sa se adauge altor obligatii de plata, in urma carora „autorul nu mai ramane cu nimic”. In plus, ar exista dificultati in colectarea acestui impozitiv, care „nu se poate opri lunar”. Pentru ca drepturile de autor nu sunt coerente. Ele nu vin in mod sistematic”, explica Horia Moculescu, pianist si compozitor. „Eu pot sa iau niste drepturi de autor in luna februarie 2010, iar urmatoarele incasari sa-mi vina in 2016. Cui ii foloseste acest pumn care ni se da noua in plex?”
Cea de-a doua initiativa legislativa propune scutirea de la plata drepturilor de autor a institutiilor publice. Daca ar fi aplicata, aceasta lege ar permite institutiilor statului, in principal primariilor, sa nu mai plateasca drepturi de autor catre artistii romani si straini.