Sari direct la conținut

Automobil Clubul Roman sustine introducerea taxei auto in pretul masinii

HotNews.ro

Taxa auto ar trebui introdusa in pretul masinii, iar decizia Guvernului de a restitui diferenta dintre noua valoare, aplicabila de la 1 iulie 2008, si actualul sistem de taxare demonstreaza ca banii sunt colectati ilegal, potrivit asociatiei Automobil Clubul Roman (ACR), informeaza Mediafax.

„Cei doi demnitari guvernamentali (ministrul Economiei si Finantelor si ministrul Mediului – n.r) ne-au explicat (…) modul in care se incearca introducerea unei taxe noi, denumita de mediu, sau <>, care sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare, care, iata, se <> ca a fost ilegala din moment ce ni se promite, fara suport legal, restituirea unei eventuale diferente intre cele doua taxe”, se arata intr-un comunicat al ACR.

Statul va restitui diferenta de taxa auto rezultata din suma platita pana in prezent, potrivit reglementarilor din Codul Fiscal, si noua taxa de poluare auto care va fi introdusa la 1 iulie 2008, calculata in functie de caracteristicile fiecarei masini in parte, insa numai dupa adoptarea ordonantei de urgenta privind taxa auto, in momentul de fata proiectul ordonantei fiind in dezbatere publica.

ACR recomanda Guvernului sa introduca taxa auto in pretul automobilului iar achitarea ei sa fie facuta la vanzator. ACR nu precizeaza insa cum s-ar putea colecta taxa in cazul vanzarii unei masini second hand de import de la o persoana fizica catre o alta persoana fizica.

„Nu intelegem motivele pentru care Guvernul nu solicita taxa fabricantilor de automobile poluante, in conditiile in care doreste introducerea uneia noi. Consumatorii nu pot si nu au dreptul legal de transformare a automobilelor”, mai spune ACR.

Dupa noua grila, aplicabila de la 1 iulie, taxa creste pentru masinile noi vandute in Romania, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana in 2.000 de centimentri cubi, taxa ramanand totusi mai mare pentru automobilele vechi de import. La vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 de cmc si o vechime de 6-7 ani, noua taxa va fi de 1.213 euro, fata de 2.604 euro in prezent, iar la vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 euro. La aceeasi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 euro, la o vechime de 6-7 ani ( 2.976 euro in prezent) si cu 1.622 euro la vechime de 8-9 ani.

Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime de 6-7 ani, taxa urca la 3.300 euro, dar sub valoarea actuala de plata, de 4.007 euro. Aceleasi masini Euro 2 cu vechime de 8-9 ani vor fi taxate cu 2.574 euro.

Taxa devine mai mare decat nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 de cmc, pentru cele cu vechime de 6-7 ani urmand sa fie platiti 10.710 euro, fata de 6.868 euro in prezent.

La categoria Euro 1, taxa coboara de aproape trei ori la masinile cu vechime de 10-11 ani si capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferenta dintre nivelurile actuale si cele propuse de Guvern scade odata cu cresterea capacitatii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, fata de 4.121 in prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro fata de 4.894 euro, iasr cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro comparativ cu 5.152 euro.

Noua taxa va depasi nivelurile actuale la masinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plati 6.750 euro, fata de 6.439 de euro in prezent. Aceeasi situatie se regaseste la motoarele Euro 1 de 3.000 de cmc, unde taxa va creste de la 7,727 euro la 11.340 euro.

La vehiculele non -euro, vechi de 15 -16 ani, grila stabilita de Guvern indica taxe de 735 euro pentru motoarele de 1.400 cmc (fata de 4.007 euro in prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 euro), 1.995 euro la motoare 1.900 (5.438 euro) si 6.300 euro la motoare de 3.000 de cmc (8.586 euro).

De asemenea, proprietarii autovehiculelor din categoriile M1si N1, cu motorizari Euro3 si Euro4, a caror masa de referinta depaseste 2.840 kilograme si pentru care emisia de CO2 nu poate fi dovedita cu documente, aceasta din urma se determina pe baza masuratorilor realizate de catre Registrul Auto Roman, pe cheltuiala contribuabilului, potrivit proiectului de ordonanta de urgenta privind taxa de poluare auto.

Masinile non-euro din Romania ar putea fi retrase din circulatie, incepand cu 2011, in baza unei directive a Uniunii Europene privind scoaterea din uz a acestor autovehicule, aflata in dezbaterea Executivului european, costurile de casare si dezmembrare urmand sa fie suportate de la bugetul de stat. Din categoria masinilor non-euro fac parte, printre altele, Dacia 1310 fabricata pana la 1 ianuarie 1996, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, Renault 5.

„La nivelul Uniunii Europene se discuta tot mai intens asupra unei directive de scoatere din circulatie incepand cu anul 2011 a autoturismelor non-euro. In aceste conditii, Romania va asigura de la bugetul de stat toate costurile de casare si dezmembrare a autoturismelor non-euro”, se arata in nota de fundamentare a proiectului ordonantei de urgenta privind taxa de poluare auto.

Guvernul arata in acelasi document ca parcul de masini din Romania are o varsta medie de peste 13 ani, iar autoturismele cu norma de poluare non-euro, Euro 1 si Euro 2 reprezentau, in 2005, aproximativ 90% din structura acestuia.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro