Centura Capitalei: Finalizarea extinderii la patru benzi între DN2 și A2, contractată după trei ani de la lansarea licitației, la cinci ani după ce primul contract a fost reziliat
După cinci ani de când a fost reziliat primul contract, extinderea la patru benzi a Șoselei de Centură a Capitalei pe sectorul DN2 (Afumați) – Autostrada Soarelui (A2) are un nou constructor. A fost nevoie doar de trei ani pentru a fi terminată licitația… Pentru 49 de milioane de euro, Tirrena Scavi va finaliza lucrările de modernizare pe cei 11,5 km în termen de 15 luni. Pe de altă parte, proiectul drumului modernizat prevede însă intersecții-problemă, cu conflicte de trafic. Intersecțiile cu DN2 și A2 vor fi configurate ca sensuri giratorii alungite, asemănătoare cu intersecția din zona DN1-Pod Otopeni pe care chiar CNAIR a „peticit-o” după ce s-a dovedit a fi deficitară.
CNAIR anunță că a semnat luni cu antreprenorul Tirrena Scavi contractul pentru finalizarea lucrărilor de modernizare a DN Centura București, sectorul DN2 ( E85, Km 12+300) – A2 (Km 23+750).
Valoarea de semnare a contractului este de 235.747.292,70 Lei fără TVA, sursa de finanțare fiind Fondul de Coeziune în cofinanțare cu Bugetul de Stat. Durata contractului este de 75 de luni si cuprinde: 15 luni perioada de execuție și minim 60 luni perioada de notificare a defecțiunilor.
„Obiectivul principal al acestui proiect este modernizarea a 11,524 km din centura rutieră a municipiului București, sector DN 2 (km 12+300) – A2 (km 23+750), constând în principal în sporirea capacității de circulație de la 2 benzi la 4 benzi de circulație (câte două pe sens) și eliminarea unor intersecții la nivel prin realizarea unor noduri rutiere, a unor pasaje noi precum și reabilitarea pasajelor si a podurilor existente pe acest sector de drum național”, transmite Ministerul Transporturilor.
Bugetul alocat și aprobat pentru execuția lucrărilor în cursul anului 2020 este de aproximativ 98.000.000 lei (fără TVA).
„Menționăm că exproprierile efectuate până la această dată sunt în conformitate cu limitele stabilite prin proiectul tehnic aprobat. În cazul în care, pe parcursul execuției lucrărilor, se va constata că sunt necesare suprafețe de teren suplimentare, Antreprenorul va fi responsabil de pregătirea și predarea către Beneficiar a documentației necesare în vederea promovării, de către Beneficiar, a unei Hotărâri de Guvern pentru exproprierea suprafețelor de teren suplimentare”, transmite CNAIR.
–
Licitația pentru finalizarea acestui proiect a fost lansată de către Compania de Drumuri încă din aprilie 2017, după ce contractul original din 2012 în baza căruia au început lucrările de extindere fusese reziliat din 2015.
Așadar, a fost nevoie de cinci ani pentru recontractarea lucrărilor, dintre care trei ani doar pentru desfășurarea licitației.
De menționat, totuși, că după rezilierea contractului autoritățile de la drumuri au refăcut parțial proiectul și declarau public pe atunci că toate intersecțiile vor fi gândite din start denivelate, fără conflicte de trafic. În realitate, însă doar o singură intersecție a fost proiectată denivelat, fără conflicte de trafic.
Foto: Tronsonul ce ar urma sa fie modernizat si largit la 4 benzi
–
Centură Capitalei modernizată, dar cu intersecții proiectate fără cap
Contractul pentru lotul DN2-A2 este unul de tip FIDIC Roșu, adică proiectarea este realizată deja, iar constructorul câștigător la licitație se va ocupă doar de execuția lucrărilor.
O problema apare, însă, la modul în care au fost proiectate intersecțiile de pe tronsonul de 11,5 km. Din patru mari intersecții pe parcurs doar una singură – intersecția cu DJ301 spre Cernica – este proiectată cu adevărat denivelat, cu un giratoriu suspendat care nu presupune conflicte de trafic pe firul centurii.
Intersecțiile cu DN2 și A2, cele mai mari șosele cu care Centura se va intersecta, au fost gândite cu giratorii alungite la nivel, în care fluxul de trafic de pe varianta ocolitoare a Bucureștiului va fi perturbat.
Cele două intersecții sunt foarte asemănătoare cu intersecția proiectată și construită în zona podului Otopeni-DN1 în 2010 odată cu realizarea extinderii la patru benzi a sectorului respectiv. Intersecția s-a dovedit a fi deficitară, cauzând numeroase perturbări în fluxul de trafic. Din acest motiv tocmai CNAIR a decis să reconfigureze în 2017 intersecția, să „anuleze” practic giratoriul alungit prin montarea de parapete și să facă două sensuri giratorii de-o parte și de altă, la distanțe de câțiva kilometri, pentru ca șoferii să poată întoarce.
–
Mai jos – Foto 1 si Foto 2 – proiectul intersecțiilor Centurii Capitalei cu DN2 si cu A2 – cu sensuri giratorii alungite la nivelul Șoselei de Centură:
FOTO 1:
FOTO 2:
–
Foto 3 prezintă fostul nod cu giratoriu alungit de sub podul DN1-Otopeni pe care Compania de Drumuri s-a apucat să îl blocheaze cu parapete, să îl desființeze practic. Față de acesta, intersecția cu DN2 nici măcar nu are o bandă dedicată pentru înainte pe sensul Voluntari->A2, așa cum se întâmplă la DN1-Otopeni pentru sensul Voluntari->Chitila.
FOTO 3:
–
Singura intersecție gândită complet denivelat și fără conflicte de trafic la nivelul centurii este cea cu DJ301 de la Cernica. Aici va fi un sens giratoriu suspendat deasupra DNCB:
O altă intersecție este cea cu DN3 unde direcțiile de trafic sunt asigurate doar pe jumătate.
Nu există rampe dedicate pentru virajul la stânga, iar practic cei care vor veni dinspre Voluntari și intenționează să între pe DN3 vor trebui să mai parcurgă câțiva kilometri până la giratoriul de la Cernica unde să întoarcă. Aseamănător, cei care vor veni de pe DN3 și vor dori să o ia spre A2, vor trebui să mai conducă o bucată spre DN2 și să întoarcă la unul din giratoriile de pe parcurs.