Cheltuielile cu alimentele tocmai au crescut cu 350 de lei. La ce renunță românii pentru a le face față
Cheltuielile cu alimentele ne scot din buzunar cu peste 350 de lei mai mult decât acum un an, potrivit datelor transmise joi de Statistică, și asta în condițiile în care lumea cumpără mai puțin și se orientează către mărcile private, fiind mai ieftine.
Consumul populației a urcat în primele două luni (față de primele două luni din 2022) cu 3,8%, iar consumul de produse alimentare, băuturi și tutun a crescut cu aproape 6%. Față de ianuarie, în februarie creșterea a fost de doar 1,5%.
Ritmul accelerat al scumpirilor la alimente din ultimele luni a venit ca un șoc pentru oameni, care au constatat că ponderea cheltuielilor cu mâncarea a crescut vertiginos.
Potrivit Statisticii, oamenii au tăiat din cheltuielile cu îngrijirea personală (de la 5,3% din venit la 5%), ieșirile în oraș, mobilarea și dotarea locuințelor dar și de la capitolul băuturi și tutun pentru a suplimenta la capitolul alimente.
Reamintim că inflația la alimente în februarie a fost de peste 22% iar retailerii încearcă să se adapteze noilor niveluri cu care fac achizițiile de produse.
Retailerii spun că cei mai mulți clienți resimt scumpirile și că încearcă să economisească acolo unde se poate.
De ce se scumpesc alimentele? Din 4 motive
Importurile. România produce puțin și pentru a asigura consumul importăm foarte mult. De la ceafă de porc la unt, lapte și miere de albine. De multe ori importurile vin din țări în care inflația e mai mare decât la noi. Altfel spus, importăm inflație.
Celelalte 3 motive țin de scumpirea furajelor, transportului și îngrășămintelor.
Cele mai mari costuri de-a lungul lanțului alimentar sunt furajele, transportul și îngrășămintea. Creșterile de prețuri la aceste elemente le resimt mai întâi producătorii, urmați de procesatori și, în final, de comercianții cu amănuntul și de clienții acestora.
„Dacă vă uitați la lapte, fermierii au început să vadă scumpirea hranei animalelor încă de la sfârșitul anului 2021. Aceste scumpiri au accelerat în 2022 odată cu războiul din Ucraina”, explică un procesator.
De asemenea, crescătorii de pui și de porci spun că au fost afectați de scumpirea furajelor, care reprezintă până la 70% din costul creșterii puilor și porcilor.
Energia, care era un cost aproape nesemnificativ pentru industria alimentară, acum e o mare barieră pe partea de costuri.
Nu în ultimul rând, o altă problemă cu care se confruntă industria alimentră este necesarul de forță de muncă. Iar recrutările mai scumpe și creșterile salariale se văd și ele în prețul final al produsului.
Cumpărătorii încep să apeleze la mărcile private ale retailerilor pentru a mai economisi bani, dar profitabilitatea companiilor care produc aceste bunuri este scăzută.
Circa trei sferturi dintre cei intervievați de o companie specializată se declară îngrijorați de creșterea prețurilor pentru bunurile de larg consum. Putem spune că e vorba de un fenomen ce caracterizează marea masă și, prin urmare, și comportamentul dictat de această percepție se va vedea necontenit în businessul producătorilor și al retailerilor, scrie Revista Progresiv.
Investigând modul în care românii din mediul urban plănuiesc să își gestioneze aceste cheltuieli, obținem două informații certe. Prima este că, pe aproape toate categoriile, vor exista reduceri, fie de volum, fie de valoare, fie din ambele direcții. A doua este că modul de reacție diferă în funcție de necesitatea acestor. Există trei grupe de comportamente care se conturează și, implicit, trei grupe de categorii. Categoriile esențiale sunt cele pentru care românii opun cea mai mare rezistență în a face schimbări, fiind categorii recurente în viața lor de zi cu zi și pentru care au o implicare emoțională mare, nu doar cu categoria, dar și cu mărcile pe care le aleg. Sunt incluse aici produsele de panificație, fructele și legumele, dar și lactate și produsele de îngrijire personală. În cazul acestora, reducerea cantității nu este o opțiune, iar găsirea unor prețuri mai mici poate fi o abordare pe care o privesc cu reținere.
„Astfel, putem concluziona că ar prefera să meargă spre mărcile lor obișnuite care oferă variante avantajoase decât să schimbe mărcile pe care le îndrăgesc. De remarcat totuși că din iunie până în decembrie 2022, șase luni în care discuțiile despre inflație s-au intensificat, sunt consumatori care încep să fie mai deschiși totuși înspre un consum mai chibzuit pentru lactate și îngrijire personală, gândindu-se că ar putea reduce câte ceva, un aspect de avut în vedere de producătorii acestor categorii”, subliniază reprezentanta firmei de sondare.