Sari direct la conținut

Când ar putea reveni trenurile pe calea ferată București – Grădiștea – Giurgiu și cum se călătorea în vremurile bune

HotNews.ro
Lucrari in zona Gradistea, Foto: CFR Infrastructura
Lucrari in zona Gradistea, Foto: CFR Infrastructura

​Sunt 17 ani de când trenurile București – Giurgiu ocolesc pe la Videle, fiindcă podul de la Grădiștea nu a fost reparat încă. Din fericire se lucrează la pod, dar până va fi gata, drumul cu trenul este foarte lung și complicat între două orașe care sunt despărțite de numai o oră de mers cu mașina. În 1980 erau trenuri care făceau 76 de minute. Acum fac peste 150.

Cum se circula pe București – Giurgiu

Din 2005, de când s-a prăbușit podul de la Grădiștea, trenurile nu mai circulă pe linia directă dintre cele două orașe. Este una dintre marile dovezi ale neputinței pentru România când este vorba de a reface infrastructura, fiindcă au fost discuții, promisiuni și studii de fezabilitate timp de 13-14 ani, dar podul nu a fost refăcut. Lucrările au început în 2021 și sunt și planuri de electrificare a liniei pentru anii următori.

București – Giurgiu este prima linie de cale ferată care s-a deschis în Principatele Române. La 1 noiembrie 1869 s-a deschis linia București Filaret – Giurgiu (70 km).

Acum există două trenuri directe între cele două orașe și face peste două ore și jumătate pe 115 km, via Videle. În anii 90 erau 2-3 accelerate pe zi între București Nord și Giurgiu și opt personale pe cei 58 km dintre Gara Progresu și Giurgiu.

Unul dintre trenurile Regio București Nord Giurgiu face 3 ore și 3 minute, cu 23 de opriri intermediare. Este foarte mult, viteza medie fiind de sub 40 km/h.

În aceste condiții, microbuzele sunt singura variantă de transport în comun fiind și două pe oră, cu cele mai rapide drumul fiind de 70 de minute.

În anii 90 când vitezele erau mult superioare față de prezent pe multe magistrale feroviare, trenurile nu erau prea rapide între București și Giurgiu: acceleratele făceau 85 – 95 de minute din București Nord la Giurgiu Nord, iar personalele făceau 80 de minute pe cei 58 km dintre gara București Progresu și Giurgiu.

Când se va relua circulația

Pe Lotul 1, care include execuția a patra poduri, stadiul de execuție este de 32%, iar termenul de finalizare este 2023.

Ce s-a făcut până acum pentru reconstrucția podului peste Argeș

– toți pilonii podului, inclusiv pilonii viaductelor, sunt finalizați

– radierele săpate

– se lucrează la armare, cofrare și betonare banchete pile

– în curs de finalizare pereții mulați

– execuție tablier în uzină

„Îmi doresc și sper ca ritmul de lucru și progresul de execuție, înregistrate pe șantierul feroviar dintre Vidra și Comana, să fie menținute în acest trend ascendent, iar de anul viitor, prin redeschiderea circulației pe noul pod feroviar de la Grădiștea, ruta București – Giurgiu să redevină o alternativă avantajoasă de transport atât pentru călători și navetiști, dar și pentru transportatorii de mărfuri, pe care vrem să-i atragem din zona rutieră, pe calea ferată”, spune Ion Simu Alexandru, director general CFR SA.

„Anul 2023 este anul în care avem target lansarea licitației pentru Modernizarea liniei de cale ferată pe tronsonul București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră – LOTUL II -, un proiect în valoare de 4 miliarde de lei, din fonduri nerambursabile, care prevede nu doar modernizarea liniei pentru creșterea vitezei de circulație la 120 km/h, dar și electrificarea liniei, implementarea sistemelor de centralizare electronică, inclusiv sistem ERTMS nivel 2”, mai spune oficialul.

Studiul de fezabilitate pentru Lotul II va fi finalizat până în decembrie 2022, iar anul viitor va fi lansată licitația pentru proiectare și execuție a lucrărilor de modernizare a liniei de cale ferată, care asigură legătura directă între București – via Grădiștea – Ruse, prin frontiera sudică.

Ce cuprinde lotul 1

Lucrări de infrastructură/suprastructură pe 12,02 km (stația Vidra, de la km 18+180 – stația Comana, km 30+200), lucrări de artă și lucrări conexe pe întregul traseu.

LUCRĂRI DE ARTĂ

– pod peste râul Sabar km 18+272 – noul tablier va avea deschiderea de 45 m

– pod peste râul Sabar km 18+411 – noul tablier va avea deschiderea de 45 m

– pod peste râul Argeș, între km 23+456 – km 23+747, inclusiv viaductele de acces (malul drept – direcția Giurgiu – 27 deschideri și malul stâng – direcția București – 8 deschideri), lungimea totală a podului – 1362,10 m;

– pod peste râul Neajlov între km 28+364 – km 28+434 – noul tablier va avea deschiderea de 70 m

Se vor construi și zece podețe.

PARCUL NATURAL COAMANA (arie protejată)

– 10 subtraversări (tip C2) pentru mamifere mici

– 89 structuri de trecere (pe suprastructura căii) pentru amfibieni si reptile

CONSTRUCȚII CIVILE NOI: stațiile Grădiștea și Comana

LUCRĂRI CONEXE pe linia CF Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontierǎ

– înlocuirea traverselor, schimbarea prinderilor şinǎ- traverse, înlocuire/completare componente aparatelor de cale, completare piatrǎ spartǎ, înlocuirea dalelor elastice sau de beton de la trecerile la nivel, curǎțarea şanțurilor şi rigolelor din lungul liniei etc.

– igienizarea cladirilor de cǎlǎtori şi a celor tehnice (clǎdiri CED) din toate stațiile şi haltele de pe traseu – reparații acoperişuri, zugrǎveli interioare şi exterioare, dotarea cu aparate individuale de climatizare, completare/înlocuire ferestre/tâmplǎrii interioare şi exterioare, reparații la instalațiile interioare etc.

– completarea instalațiilor şi a echipamentelor de semnalizare feroviarǎ

– completarea instalațiilor şi a echipamentelor de telecomunicații feroviare (TTR)

– completarea instalațiilor de informare a publicului cǎlǎtor (audio şi video) în toate stațiile şi haltele de pe traseu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro