Concluzii preliminare ale investigatiilor Comisiei Europeane asupra contractelor cu "baietii destepti": Tarifele preferentiale la energie electrica in favoarea ArcelorMittal constituie ajutor de stat ilegal
Comisia Europeana a ajuns la primele concluzii in cadrul investigatiilor demarate in luna mai asupra contractelor bilaterale incheiate de Hidroelectrica. Aceste concluzii vizeaza contractul incheiat cu ArcelorMittal. Potrivit unui anunt publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Comisia formulează concluzia că tarifele preferentiale la energie electrică în favoarea grupului ArcelorMittal din România constituie ajutoare de stat ilegale si consideră cu titlu preliminar că tarifele respective nu îndeplinesc conditiile de compatibilitate cu piata internă. Remus Vulpescu, administratorul special al companiei, a declarat pentru HotNews ca va trimite in cursul zilei de astazi un punct de vedere oficial. Vulpescu a mai spus ca maine, 6 iulie, va incepe o noua runda de negocieri cu „baietii destepti” din energie.
Acesta sustine ca renegocierile ar putea fi finalizate in aceasta luna. Unele dintre contracte ar putea fi denuntate asa cum s-a intamplat si in cazul celui cu Europec.
In ceea ce priveste ArcelorMittal, comisia consideră că există indicii în sensul posibilitătii ca prevederile contractelor din 2009 si 2010, încheiate pe piata OPCOM cu Hidroelectrica să implice elemente de ajutor de stat ilegal.
„În urma angajării sale în contractele din 2009 si 2010 cu ArcelorMittal Galati, Hidroelectrica a vândut energie electrică acestui client industrial la preturi posibil inferioare nivelului care ar fi putut fi obtinut prin acceptarea uneia dintre ofertele paralele „de cumpărare” disponibile pe platforma OPCOM la data respectivă la preturi maxime mai mari sau prin plasarea propriei sale oferte „de vânzare” pe platforma OPCOM la un pret minim, posibil superior nivelului acceptat pentru contractele cu ArcelorMittal Galati. Întrucât Hidroelectrica este o companie de stat, Comisia consideră, în acest stadiu, că atât contractul din 2009, cât si contractul din 2010 implică o pierdere de venituri pentru stat”, se mai arata in document.
- Comisia a adoptat concluzia preliminară că presupusa pierdere de venituri atrasă de Hidroelectrica este imputabilă statului.
In aceste conditii, Comisia a decis să initieze procedura oficială de investigare in ceea ce priveste potentialul ajutor oferit societătii ArcelorMittal Galati SA si altor membri ai grupului pe baza contractelor de furnizare de energie electrică încheiate cu Hidroelectrica SA pe platforma OPCOM la 23 decembrie 2009 si 29 decembrie 2010.
Reclamatia
În ianuarie 2011, Fondul Proprietatea a înaintat o plângere către Comisia Europeană prin care sustinea că ArcelorMittal Galati primeste ajutoare de stat prin preturile preferentiale pentru livrarea de energie electrică în 2011 în temeiul contractului încheiat cu Hidroelectrica la 29 decembrie 2010 pe piata OPCOM.
Reclamantul arata că pretul convenit pentru livrarea de energie electrică în beneficiul ArcelorMittal Galati în 2011 pe baza contractului din 2010, adică 130 RON/MWh, se situa sub pretul mediu al celor 20 de tranzactii încheiate pe baza unor oferte «de vânzare» de pe piata OPCOM în perioada 1 ianuarie 2010- 31 decembrie 2010, care a fost de 166 RON/MWh, si, prin urmare, acest contract permite obtinerea de către ArcelorMittal Galati a unei cantităti semnificative de energie electrică sub pretul pietei.
Afirmatii similare sunt înaintate si cu privire la contractul din 2009 cu ArcelorMittal Galati: reclamantul citează un raport publicat de către Consiliul Concurentei din România, SAR si Centrul Român de Politici Economice, conform căruia Hidroelectrica a pierdut aproximativ 21 de milioane lei ca urmare a contractului din 2009 cu ArcelorMittal Galati, întrucât a acceptat să vândă la un pret de 138 RON/MWh în timp ce pretul pietei pentru perioada respectivă era de aproximativ 160 RON/MWh.
Dovezi
Dovezile disponibile până în prezent indică faptul că ArcelorMittal a obtinut un avantaj necuvenit sub forma achiziției de energie electrică la preturi sub nivelul pietei.
La data acceptării de către Hidroelectrica a ofertelor «de cumpărare» la un pret maxim plasate de ArcelorMittal Galatti pe platforma OPCOM (la 29 decembrie 2010 – data licitatiei pentru contractul din 2010 – si la 23 decembrie 2009 – data licitatiei pentru contractul din 2009) existau si alte oferte «de cumpărare» valabile pe platforma OPCOM, pentru cantităti aproape identice, cu perioade contractuale similare si pentru acelasi tip de livrare, «în bandă continuă». În cazul contractului din 2010, este vorba de ofertele «de cumpărare» paralele ale ARELCO la pretul de 133 RON/MWh si Petprod la pretul de 159 RON/MWh. În cazul contractului din 2009, a existat o ofertă «de cumpărare» valabilă a Energy Holding la pretul de 140 RON/MWh (întrucât oferta Petprod fusese elaborată pentru o cantitate mai mică de energie electrică si a fost în cele din urmă anulată întrucât cumpărătorul nu a constituit la timp depozitul de 1 % din valoarea contractului, conform cerintelor cuprinse în regulile OPCOM.
Pe 25 aprilie, Comisia Europeana a anuntat ca a initiat cinci investigatii aprofundate distincte pentru a vedea daca Hidroelectrica a achizitionat sau a vandut energie electrica la tarife preferentiale mai multor comercianti de energie electrica, cu scopul de a favoriza beneficiarii prin reducerea costurilor lor de functionare. Comisia vrea sa stabileasca daca Hidroelectrica a subventionat in mod indirect clientii. „Hidroelectrica este controlata de catre statul roman si exista indicii potrivit carora statul ar fi influentat deciziile de a incheia aceste contracte in conditiile date”, mai arata Comisia.
Practic, analizeaza daca Hidrolectrica a vandut energie sub nivelul pietei in paralel cu achizitionarea de energie la preturi peste nivelul pietei. Favorizarea acestor companii ar putea insemna incalcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
In prezent, contractele incheiate de Hidroelectrica sunt investigate atat de Comisia Europeana din punct de vedere al unui posibil ajutor de stat, cat si de Consiliul Concurentei pentru posibile practice anticoncurentiale prin blocarea accesului pe piata de energie electrica.
Si Consiliul Concurentei a declansat o investigatie privind posibila incalcare a legii concurentei de catre SC Hidroelectrica SA, SC Energy Holding SRL, SC Alpiq Romindustries SRL, SC Alpiq Romenergie SRL, SC Alro SA, SC Elsid SA, SC Electrocarbon SA, SC Euro-P.E.C. SA, SC Luxten Lighting Company SA, SC Electromagnetica SA, SC Energy Financing Team Romania SRL, Energy Financing Team (Switzerland) AG.
Pretul mediu pentru fiecare beneficiar in 2011
- Alro: 129 lei/MWh
- Luxten: 141 lei/MWh
- Elsid Titu: 102 lei/Mwh
- Energy Holding: 130 lei/Mwh
- Europec: 141 lei/Mwh
- Electromagnetica: 140 lei/MWh
- Electrocarbon: 103 lei/Mwh
- Arcelor Mittal Galati: 130 lei/Mwh
- Alpiq RomIndustries (fost Buzmann Industries): 130 lei/Mwh
- EFT Romania: 131 lei/MWh
- Electrica: 130 lei/Mwh
- Alpiq RomEnergie (fost EHOL Distribution): 130 lei/Mwh
- CNH Petrosani: 160 lei/MWh
- CLMB Patinoar Brasov: 139 lei/MWh
- Societatea Nationala a Sarii: 140 lei/Mwh