Sari direct la conținut

Conferinta CUrs de Guvernare despre ficalitate: Lucian Croitoru, BNR: In general o reducere de impozite atunci cand esti in dificultate este mult mai productiva decat o crestere de cheltuieli / Cota unica trebuie pastrata

HotNews.ro

„In general o reducere de impozite atunci cand esti in dificultate este mult mai productiva decat o crestere de cheltuieli. Romania are o problema serioasa cu cheltuielile publice si cu politicile prin care incearca sa rezolve aceasta problema”, a spus joi Lucian Croitoru, consilierul guvernatorului ugur Isarescu in deschiderea conferintei organizate de Cursdeguvernare.ro – „Fiscalitatea din Romania: de la evolutie la revolutie. Problemele structurale ale fiscalitatii romanesti si pasii catre modelul optim de fiscalitate”.

  • Urmariti Live-Video prezentarile vorbitorilor: Lucian Croitoru (BNR), Florian Libocor (BRD), Mircea Cosea, Aurelian Dochia, Ionut Sas (PwC), Gabriel Sincu (EY), Dan Badin (Deloitte), Gabriel Biris (Biris Goran).

Principalele declaratii ale lui Lucian Croitoru:

  • O tara trebuie sa isi faca o politica fiscala care i se pare adecvata
  • Romania trebuie sa se gandeasca bine daca vrea sa isi atinga tintele fiscale utilizand preponderent partea de venituri sau pe cea de cheltuieli
  • Ratele de crestere economica in tarile dezvoltate scad de 50 de ani, iar de 6 ani cresterea economica este in impas. Abia de curand SUA si Marea Britanie si-au revenit la ritmul de dinainte de criza, in timp ce zona euro este sub acel nivel. Romania este langa zona euro, este influentata de cresterea economica de acolo.
  • In general o reducere de impozite atunci cand esti in dificultate este mult mai productiva decat o crestere de cheltuieli
  • Romania are o problema serioasa cu cheltuielile publice si cu politicile prin care incearca sa rezolve aceasta problema.
  • Ne zbatem cu 3 cercuri vicioase: al economisirii, al politicii fiscale si cel economiei informale.  
  • Indicii care masoara coruptia si incalcarea dreptului la proprietate ne plaseaza in linie cu Mongolia, Togo, Vanuatu samd.
  • In 2010 exista pericolul iminent al colapsului sectorului public. Salariile si sporurile au fost taiate cu 25%. Pierderea momentului în 2009 a făcut ca aceste ajustări să nu fie raționalizări, ci tăieri fortuite ale cheltuielilor de natură salarială. 
  • Romania nu are doar problema sectorului public. Cei care privesc din exterior Romania se uita la pozitia investitionala neta, care arata o indatorare inca rezonabila. . Daca am avea deficite bugetare  mai mari ar putea sa nu fie bine tolerata de investitorii straini. Iar finantarea perpetua a deficitului bugetar este un mit.
  • Ce trebuie facut: Este nevoie rationalizarea cheltuielilor. Apoi mai trebuie eliminat mitul ca dreapta nu creste cheltuielile sociale. Este fals. Ideea ca cei de dreapta nu favorizeaza cheltuielile sociale nu are suport in fapte.
  • Politica fiscala poate sa ajute cresterea economica, dar in acelasi timp cresterea economica poate schimba politica fiscala

Mircea Cosea:

  • Politica bugetara, fiscalitatea in general este un mod de modelare a economiei, in sens de viziune pe termen lung
  • Ceea ce nu cunoastem azi este modul de mixare si de prioritizare al piliticilor fiscale. Din acest motiv, fiscalitatea poate fi o aritmetica bugetara sau o strategie pe termen lung
  • In literatura straina au aparut mai multe idei- una care apartine d-lui Stiglitz, care insa nu ne spune si cum trebuie facut mixul. A doua idee a fost cea a lui Piketty. 
  • Perioada crizei a aratat tutror ca e nevoie de alte abordari. 
  • Bugetul Romaniei este un buget de tip contabil, de tip aritmetic. Bugetul s-a facut pana in 2014 pe o metoda utilizata in Uniunea Sovietica pana prin 1970. Se faceau schimbari din stanga in dreapta si invers, asa incat sa iasa ceea ce trebuia sa iasa. Cu anumite imbunatatiri, bugetul Romaniei a fost facut prin aceasta optica.
  • Decidentii politici trebuia sa aiba o viziune asupra viitorului tarii. In programele electorale apareau  asemenea viziuni, asemenea obiective, care tinteau anumite pozitii pe care ni le dorim in UE. Dar nu la aceste viziuni ni le dorim.
  • Un obiectiv standard pentru un buget ar fi dezvoltarea si asigurarea macrostabilitatii. Politica fiscala trebuie sa asigure o crestere economica in conditii de macrostailizare. Este modelul propus de FMI. Mergand pe el, ai rezultate. Iar aceste rezultate trebuie sa fie o baza pe care sa te dezvolti in continuare
  • Un alt obiectiv – care nu e de stanga- este obiectivul social. Nu inseamna mentinerea starii de liniste acordand cat trebuie pentru a nu fi probleme- e un model practicat in economiile planificate. El insa poate fi imbunatatit. Pedaland pe temele care devin importante la un moment dat. 
  • Un alt obiectiv il reprezinta obiectivele conjuncturale. De pilda fiscalitatea orientata pentru a stimula de pilda exporturile. Care se aplica temporar si aduce beneficii dupa o perioada de timp. Mai exista si obiectivul pe care il urmarim cel mai mult: deficitul. Il vrem in anumite limite, este o modelare cu un mare grad de periculozitate. In spatele acestui deficit se pot ascunde lucruri periculoase- lipsa investitiilor.
  • Un alt obiectiv este cel al obligativitatii respectarii anumitor reguli- vezi compactul fiscal.

In documentul atasat, agenda conferintei cu temele detaliate abordate de speakeri.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro