Consultarile la proiectul prin care furnizorii de internet vor fi obligati sa ofere clientilor aplicatii de masurare a calitatii serviciilor de internet, prelungite pana pe 3 noiembrie
Finalizarea consultarii pe marginea proiectului de decizie care ar obliga furnizorii de internet sa publice pe paginile proprii de internet si in contracte parametrii de calitate ai serviciilor de internet oferite, precum si o aplicatie prin care clientii sa poata masura in timp real indicatorii tehnici de calitate, precum viteza de transfer a datelor, a fost prelungita de la data de 27 octombrie pana la data de 3 noiembrie a acestui an. Decizia a fost anuntata joi de autoritatea de reglementare in comunicatii, dupa ce mai multi operatori au cerut un timp mai lung de consultare pentru a analiza posibilul impact si resursele necesare implementarii acestui proiect.
„Aceasta prelungire a fost solicitata de unii operatori, care au sustinut ca au nevoie de o perioada mai lunga de consultare pentru a analiza impactul pe care o astfel de decizie il poate avea asupra activitatii lor si pentru a evalua resursele necesare implementarii acesteia”, se arata in comunicatul autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM).
- Aplicatii de masurare a calitatii serviciilor de internet, cerute pana la 1 aprilie 2011
Conform proiectului de decizie lansat spre consultare publica la sfarsitul lunii trecute de aceasta autoritate, toţi furnizorii de internet (fix si mobil) vor fi obligati sa publice pe paginile proprii de internet şi sa includa în contractele şi în condiţiile generale de furnizare a serviciului un set relevant de indicatori şi parametri aferenţi calităţii serviciului de acces la internet şi de a publica pe paginile proprii de internet informaţii cu privire la procedura de măsurare a acestora.
Furnizorii vor trebui sa publice parametri de calitate administrativi precum: termenul necesar pentru furnizarea accesului la internet; termenul de remediere a deranjamentelor; frecventa reclamatiilor utilizatorului; frecventa reclamatiilor referitoare la deranjamente; frecventa reclamatiilor privind corectitudinea facturarii si termenul de solutionare a reclamatiilor utilizatorilor.
Masurarea acestor parametri presupune ca furnizorii sa inregistreze toate evenimentele corespunzatoare parametrilor respectivi si sa intocmeasca o statistica la sfarsitul perioadei de raportare.
Mai mult, proiectul mai aminteste ca furnizorii cu peste 1.000 de conexiuni vor publica si parametrii de calitate tehnici precum:
- viteza de transfer a datelor;
- intarzierea de transfer;
- variatia intarzierii de transfer;
- rata pierderii de pachete.
si ca „vor realiza, administra si pune la dispozitia utilizatorilor o aplicatie proprie care sa masoare si sa evalueze, in timp real, indicatorii tehnici de calitate pentru serviciul de acces la internet”.
Potrivit expunerii de motive la acest proiect, in prima jumatate a acestui an, in Romania existau peste 1.000 de furnizori de servicii de acces la internet, din care 111 furnizori de servicii de acces la internet detin cel putin 1.000 de conexiuni, avand o cota de piata de 93,62%, in timp ce furnizorii care detin mai putin de 1.000 de conexiuni, in numar de 998, au o cota de piata de doar 6,38%.
Proiectul de decizie stabileste ca cei 111 furnizori sunt obligati sa realizeze, sa administreze si sa ofere clientilor pana la 1 aprilie 2011 aplicatii proprii care sa masoare in timp real indicatori tehnici, precum viteza de transfer a datelor.
Documentul mai precizeaza ca prin aceasta initiativa se „instituie posibilitatea ca ANCOM sa realizeze, sa administreze si sa puna la dispozitia publicului o aplicatie disponibila on-line pe pagina proprie de internet, prin intermediul careia se va putea testa calitatea serviciului/legaturii intre echipamentul terminal al utilizatorului final si un server de test aflat intr-un nod de tip internet interexchange, fiind totodata afisate si, respectiv, raportate valorile parametrilor de calitate”.
Decizia se va aplica serviciilor de acces la internet, furnizate prin intermediul retelelor publice fixe sau mobile de comunicatii electronice, indiferent de tehnologia de acces la internet: accesul prin tehnologii prin fir in banda ingusta (prin conexiuni de tip dial-up/ISDN) sau in banda larga (DSL, cable modem) sau accesul wireless precum WLAN, GSM, GPRS si UMTS.