Corneliu Dobritoiu: Exista bani pentru achizitia de avioane F-16, s-au identificat resurse in buget
Ministrul Apararii, Corneliu Dobritoiu, a declarat joi seara, la TVR 1, ca s-au identificat resurse in buget pentru achizitia celor 12 avioane F-16 la mana a doua din Portugalia si „vom incepe sa platim de anul viitor, pana in 2016, cand vom beneficia de ele”. Ministrul a explicat ca pretul propriu-zis al aparatelor se ridica la maximum 120 de milioane de dolari, dar ca diferenta de costuri (pana la 600 de milioane de dolari) o reprezinta suportul logistic.
„Da, exista bani pentru aceasta achizitie de avioane F-16, s-au identficat resurse in buget. Da, incepem sa platim de anul viitor, pana in 2016, cand vom beneficia de ele. (…) Efortul bugetar este mai mic avand in vedere faptul ca putem sa platim suma in transe anuale, timp de cinci ani, efortul situandu-se undeva in jurul a 100 de milioane de euro pe an. Aceasta nu inseamna ca avioanele costa peste 600 de milioane de dolari cum ati spus dvs. Costul unui avion este de 10 milioane de dolari, maxim. Sunt 12 avioane… 120 de milioane de dolari pe avioane. Diferenta – suport logistic. Chiar daca operam avioane noi, lucru care pe care l-am fi dorit daca realitatile economice ar fi fost altele, costurile pentru suportul logistic ar fi fost aceleasi”, a declarat Dobritoiu.
Ce intra in acesti bani?
– „Intra trainingul pilotilor, care se va face in doua etape: intr-o prima etapa in Portugalia, unde costurile sunt mult mai mici, si a doua etapa in Statele Unite.
– „Intra programul de pregatire pentru mecanici…”
– „Nu intra si modernizarea pistelor, acestea reprezinta un efort suplimentar in valoare de vreo 50 de milioane de lei”.
– „Nu intra programul de inarmare, acesta e un program separat”.
– „Pachetul de inarmare costa in jur de maxim 100 de milioane de dolari”.
– „Oricum pentru operarea acestor avioane, care mai au peste 4.500 de ore de zbor, sunt la jumatatea vietii, trebuie asigurate stocuri de piese de schimb”.
– „La nivelul populatiei, sintagma aceasta ‘avioane la mana a doua’ este un peiorativa. Avioanele in serviciu reprezinta cu totul altceva; in momentul in care se fac lucrarile, un avion este desfacut pana la ultima piesa; si, in functie de catalogul si programul de mentenanta, se pun piese noi; cu alte cuvinte, avem de-a face cu o masina care poate sa indeplineasca toate misiunile pentru minim 20 de ani”.
– „Sa dea Dumnezeu sa zburam 200 de ore pe an, pentru ca, spre deosebire de alte state membre NATO, noi platim TVA la combustibilul de aviatie, si spre deosebire de companiile private, care isi deduc costurile de TVA”.
– „Ele sunt modernizate la nivelul penultimei generatii de avioane F-16, si raman asa”.
Cat castiga americanii si cat castiga portughezii din aceasta achizitie?
– „Lockheed Martin nu castiga nimic in povestea asta, pentru ca este un acord interguvernamental la nivelul UE, noi vom beneficia de avion in asa fel incat sa nu necesite perioada urmatoare modernizari succesive, deci il vom folosi 20 de ani”.
– „Americanii au proprietatea intelectuala asupra produsului. Probabil ca din suma totala guvernul portughez livreaza ceva americanilor”.
– „Trainingul intr-o prima etapa il platim portughezilor si este inclus in program, intr-o etapa ulterioara il vom plati americanilor, dupa ce se va face evaluarea nevoilor de training de catre echipele americane”.
Dobritoiu: Varianta cumpararii de avioane noi, absolut exclusa
Despre posibilitatea achizitionarii unor produse noi, asa cum a facut Polonia, de exemplu, ministrul a spus ca aceasta varianta era „absolut exclusa”.
„Din punctul meu de vedere, este cea mai viabila alternativa (achizitia de avioane second-hand, n.r.). Pentru ca Romania este eligibila ca la orizontul anului 2030 sa aiba acces, cum a fost notificata de atfel, formal, de catre guvernul american, la avion de generatia a V-a. Si, atunci, tranzitia de la o platforma de generatia II+, chiar daca ea a fost modernizata, catre un avion de generatia V se face printr-un avion de generatia IV, cu costuri minimale. E adevarat ca polonezii au avut de castigat in urma programului de offset, care se aplica numai produselor noi, de catre producator, nu de catre guvernul american”, a spus Dobritoiu.
Ministrul Apararii a sustinut ca nu au existat rezerve in cadrul sedintei CSAT atunci cand s-a propus achizitia acestor avioane second-hand. „Nu au existat rezerve pentru ca ar fi trebuit sa fi avut alte optiuni financiare. Decizia a fost luata avand in vedere capacitatea Romaniei de a sustine financiar un program strategic de inzestrare”, a aratat el.
Totodata, intrebat cum se explica consensul asupra acestui subiect in conditiile in care premierul a plecat dupa jumatate de ora de la inceperea sedintei si cine a votat pentru el, Dobritoiu a precizat ca „premierul a aprobat memorandumul inaintat CSAT, deci era in cunostinta de cauza vizavi de subiect”.
„Subiectul acesta a fost discutat dupa analiza starii Armatei si vine sa intregeasca anumite deficiente de capabilitati pe care le avem, intr-un exercitiu bugetar foarte strans, dictat de realitatile economice. Concluziile sedintei CSAT au fost ca subfinantarea cronica a MApN, in special in ultimii patru ani, cand am pierdut 1% din PIB din buget, a inrautatit cu mult conditiile de operabilitate, starea tehnica a mijloacelor pe care le avem, avand in vedere faptul ca ele au o anumita varsta, si cum este bine stiut ca tehnica noua implica costuri mai mici de intretinere, aceasta mai veche, prin subfinantare, cedeaza foarte repede”, a spus Dobritoiu.
Alte declaratii ale ministrului Corneliu Dobritoiu:
– „Aceasta trazactie interguvernamentala se face in stricta conformitate cu legislatia UE. Nu era nevoie de licitatie. In cazul produselor vechi, in uz, in serviciu, guvernele se pot intelege direct”.
– „Daca ne gandim la obiective strategice cu o mare durata in timp, de peste 50 de ani, eu cred ca este o afacere buna”.
– „Romania nu-si putea permise sa investeasca in aparate noi, de generatia a IV-a, in momentul in care ea a fost notificata asupra accesului la urmatoarea generatie de avioane, pentru ca am fi ramas cu un aparat nou de generatie IV minim 30 de ani. Or, la momentul respectiv, cand s-au facut analize in Ministerul Apararii, optiunea a fost catre aparatele de generatie a V-a, avand in vedere si pozitionarea noastra geografica la granita de est, comonalitatea echipamentelor de inarmare intre F-16 si F-35, costurile acceptabile ale F-35 si comonalitatea echipamentelor de aerodrom”.
– „Cu alte cuvinte, noi facem o investitie acum in aparat, in toata infrastructura de aerodrom necesara aparatului respectiv, dar care va sustine si avionul de generatie a V-a, pe un orizont de inca 30 de ani”.
– „Noi ne-am obligat la NATO, cand am aderat, ca Romania isi asigura misiunile de lupta de politie aeriana. In situatia in care nu mai poti sa faci treaba asta, costurile sunt mult mai mari (am fi obligati sa-i platim pe altii sa faca politie aeriana in tara noastra)”.
– „Etapele acestea de realizare a capacitatii operationale pentru misiunile de lupta, politie aeriana se vor desfasura in trei faze. Aceasta este prima etapa, in care noi achizitionam o escadrila de 12 aparate, urmand ca pentru alta perioada sa operam in comun MIG-21 Lancer, ce mai putem salva din ele, si F-16 in asa fel incat sa ne putem satisface misiunile conform angajamentelor asumate, urmand ca intr-o a treia etapa, pana in 2030, sa trecem la achizitia unui aparat de generatia a V-a si in final sa ne inchidem cu aceasta generatie”.
– „Si eu, ca orice roman, mi-as fi dorit un aparat nou. Problema de fond este ca daca nu luam o decizie astazi, piata aparatelor de generatia a IV-a se inchidea. Puteam avea acces la aparatele europene fara doar si poate, care sunt bune, dar ar fi insemnat costuri mult mai mari daca am fi trecut la aparatele de generatia a V-a: munitie, infrastructura pentru aerodrom… pe care nu ni le puteam permite”.