Coronavirusul în retail – Șeful Flanco spune că numărul vizitatorilor în magazine a scăzut cu 12%. La ce produse electronice ar putea apărea probleme cu stocurile
Numărul celor care au trecut prin magazinele Flanco a scăzut cu 12% în februarie pe fondul știrilor despre coronavirus, a spus Dragoș Sîrbu, șeful Flanco, retailer cu afaceri anuale de 1,2 miliarde lei și 156 de magazine în țară. Românii au cumpărat anul trecut 3,8 milioane de smartphone-uri din toate mărcile, piața frigiderelor a trecut de 600.000 de unități, iar cea a televizoarelor a ajuns la 1,6 milioane de unități, mai arată datele prezentate de Flanco.
Cele mai afectate produse de criza coronavirusului vor fi smartwatch-urile, laptop-urile, boxele inteligente, iar în al doilea trimestru ar putea exista probleme cu stocul de marfă, fiindcă fabricile din China nu au produs mai bine de o lună și abia de curând au început să-și revină. Nu sunt însă motive de panică.
Șeful Flanco spune că nu s-a simțit până acum vreo problemă cu stocurile, dar este posibil să apară probleme cu disponibilitatea stocurilor, nefiind nici exclus să mai crească prețurile la unele produse.
”Toată presiunea mediatică ce se creează în jurul subiectului afectează decizia de cumpărare și vedem în magazine lucrul acesta”, spune șeful Flanco care explică faptul că numărul de vizitatori a scăzut cu 12% în magazine față de februarie 2019, în condițiile în care februarie a avut 29 de zile în acest an.
Compania permite angajaților din unele departamente să lucreze de acasă și cei prezenți își pot alege de la ce oră să înceapă lucrul, între 7 și 10 pentru a evita pe cât posibil aglomerația de la metrou.
Previziunile Flanco sunt moderate pentru 2020 fiindcă sunt probleme cu găsirea de oameni și economia probabil că nu va crește. Sîrbu spune că mai ales în orașele medii și mici este greu de găsit oameni în vederea angajării, fiindcă cei mai mulți sunt plecați la muncă în străinătate.
Business-ul Flanco a crescut anul crescut cu 13%, spre 1,21 miliarde lei, iar profitul net a urcat cu 87%, spre 40 milioane lei.
Dragoș Sîrbu spune că s-a mai schimbat comportamentul de consum și a mai dispărut sezonalitatea. ”August era o lună foarte bună de vânzări fiindcă veneau cei care trăiesc în afara țării și mergeau cu rudele de aici la cumpărături. În 2019 august nu a mai fost așa de bun. Românii au venit, și-au luat rudele de aici și au plecat în vacanță cu ele. Nu am mai avut o lună august bună, vânzările ceva mai bune s-au mutat în septembrie. La fel a fost și-n decembrie care în 2019 a fost extrem de slabă, dar în ianuarie primele două săptămâni au fost extrem de bune. Sezonalitățile se mută puțin”.
Per total, românii au cumpărat anul trecut (cifrele se referă la toate mărcile și canalele de vânzare:
3,8 milioane de smartphone-uri
1,6 milioane de televizoare
780.000 de aspiratoare
767.000 de aparate frigorifice
653.000 de mașini de spălat
447.000 de aparate de cafea
365.000 de ceasuri inteligente și alte dispozitive wearables
365.000 de notebook-uri
233.000 de tablete
226.000 de imprimante
48.000 de aparate foto