Cum ieși mai ieftin: să cumperi online sau direct din magazin? Ce arată prețurile din online măsurate de Statistică
Statistica a măsurat (deocamdată experimental) scumpirile din mediul online, dat fiind faptul că în calculul inflației nu e inclus și comerțul online, deși acesta a căpătat o importanță tot mai mare în comportamentul de consum.
INS s-a uitat mai cu atenție la schimbările de prețuri online la sortimentele alimentare cu pondere mare în consum (pâine, făină, mălai, zahăr, ulei, cartofi, fasole, mere, lapte, unt și ouă).
E drept, decizia de a cumpăra online față de deplasarea fizică la magazin își are propriile avantaje și dezavantaje. Printre avantaje găsim: economia de timp, prețuri uneori mai bune, iar printre dezavantaje e și acela că nu „vezi” ceea ce cumperi (de pildă carnea poate fi mai grasă sau mai slabă decât cea pe care ți-ai fi dorit-o sau pâinea mai puțin proaspătă) și pot uneori apărea costuri legate de transport.
Ce a găsit INS după ce a măsurat prețurile din online
Rata de modificare a prețurilor produselor alimentare pentru lunile noiembrie 2022 – iunie 2023, în care au fost colectate date din mediul online, este prezentată în tabelul de mai jos.
Astfel, la produsele vegetale, cele mai mari variații pozitive se observă la produsul cartofi albi (14.7%), acestea fiind urmate de variațiile înregistrate la produsul cartofi roșii (12.2%). Pentru numeroase produse analizate, s-au înregistrat variații negative, câteva exemple fiind făină (-4.5%), ulei de floarea soarelui (-3.7%), fasole (-3.6%) etc. În cazul produselor de origine animală, s-au înregistrat variații negative semnificative, pentru produsele lapte 1.5% grăsime (-4.7%) și lapte 3.5% grăsime (-3.3%).
La produse non-alimentare (electrocasnice)
Sortimentele non-alimentare cu pondere mare de consum, care au fost analizate, sunt reprezentate de: aragazuri, frigidere, congelatoare, mașini de spălat rufe. Rata de modificare a prețurilor produselor electrocasnice faţă de luna anterioară a aceluiaşi an este prezentată mai jos, evidenţiind evoluţia preţurilor de la o lună la alta.
Pentru electrocasnice, ratele de modificare ale prețurilor produselor faţă de aceeași lună a anului precedent sunt prezentate mai jos și evidenţiază evoluţia preţurilor de la un an la altul. În cazul produselor electrocasnice, în luna iunie 2023 comparativ cu luna mai 2023 cele mai mari variații înregistrate au fost de 2.9%, în cazul produsului frigidere, fiind urmate de variațiile înregistrate pentru produsul aragazuri (1.6%).
Concluzii
La unele produse, ieftinirile au fost mai mari în mediul online în iunie față de mai. La cartofi, în piețe și magazine fizice au existat chiar scumpiri în vreme ce în comerțul online cartofii s-au ieftinit. La fel stau lucrurile cu făina, pâinea sau untul.
Singurul aliment care în online s-a scumpit iar în magazine s-a ieftinit a fost zahărul.
Tehnologia de „web scraping” oferă oportunitatea de a accesa informații din mediul online ce pot îmbunătăți nevoia de date statistice pe de o parte și reduce volumul general de muncă pentru colectarea datelor pe de altă parte. Utilizarea metodelor de colectare automată a prețurilor permite accesarea în timp real a unui volum mare de informație.
Diversificarea surselor de date statistice este o prioritate constantă în cadrul Institutului Național de Statistică ca urmare a procesului de modernizare continuă a mijloacelor de colectare, producție și diseminare statistică. Una din sursele de date identificate în cadrul proiectelor internaționale și naționale, cu un mare potențial statistic, este reprezentată de o colecție eterogenă de informație, denumită sub sintagma de Big Data.
Conceptul Big Data a fost asociat inițial cu trei dimensiuni cheie: volum, varietate și viteză. Big Data include, adesea, date cu dimensiuni care depășesc capacitatea software-ului tradițional de procesare într-un timp și la un disponibil de resurse rezonabile, raportat la resursele interne ale unei organizații.