Cum si de ce vrea ASF sa reglementeze vanzarea pe internet a politelor de asigurare: Romanii risca sa cumpere de la operatori 'fantoma'
Consumatorul de asigurari este expus riscului de a achizitiona polite de asigurare de la operatori ‘fantoma’, astfel incat se impune dezvoltarea unui cadru legal, tinand cont de specificul vanzarilor on-line, se arata in expunerea de motive a unui proiect de norma privind vanzarea pe internet a politelor de asigurare scos joi in consultare publica de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF). Conform proiectului, vanzarea online de asigurari va putea fi desfasurata exclusiv de catre societatile de asigurari si de brokerii de asigurare autorizati, care activeaza in piata de minim 12 luni, iar ASF va putea monitoriza activitatea acestora si sanctiona neregulile.
- „Au fost identificate o serie de aspecte negative sau potential periculoase pentru piata de asigurari si increderea consumatorilor in acest sistem. Mentionam in aceasta categorie site-uri care nu prezinta date de identificare ale operatorului si, mai cu seama, nu prezinta datele de inregistrare in Registrul Asiguratorilor sau in Registrul Brokerilor, respectiv datele brokerului in numele caruia opereaza. In aceste conditii, nu exista premise pentru ca personalul care vinde asigurari generate de aceste site-uri sa detina calificarile necesare si impuse de legislatia in vigoare”, se arata in expunerea de motive la acest proiect de norma ASF.
Autoritatea a anuntat luna trecuta ca „exista consumatori care reclama ca, dupa primirea confirmarii pe e-mail a politei RCA contractate, au fost contactati de brokerul de asigurare care a solicitat un pret mai mare, sub pretextul ca la momentul generarii primului pret a avut loc o eroare de sistem informatic„.
Calin Rangu, director al Directiei pentru Protectia Consumatorilor in ASF a detaliat pentru HotNews.ro ce urmareste autoritatea prin acest proiect de norma.
Proiectul de norma al ASF care reglementeaze vanzarea de polite de asigurare in mediul online urmareste:
– punerea clientului pe primul plan prin sustinerea dreptului la informare corecta si transparenta, a dreptului de optiune si a dreptului de negociere, specifice drepturilor consumatorilor de servicii financiare
– asigurarea ca cine vinde polite on-line este are dreptul sa faca acest lucru (sunt asiguratori sau brokeri autorizati), ca este monitorizat si poate fi sanctionat
– ofertarea trebuie sa fie clara si completa (sumele asigurate, fransize, perioada asigurata, riscurile asigurate, excluderile, acoperirea teritoriala a riscurilor, pretul total, comisionul intermediarului, clasa Bonus/Malus, in cazul politelor RCA, perioada valabilitatii ofertei etc.
– brokerii care vor lansa aceste site-uri sunt companii care activeaza de minim 12 luni pe piata clasica, ca sa probeze pana atunci o conduita profesionala, etica si morala
– eliminarea practicilor incorecte, inselatoare sau abuzive din partea vanzatorilor online de produse de asiguari
– asigurarea unui set minimal de informatii care trebuie cunoscute de consumator
– prezentarea detaliata a conditiilor contractuale si asigurarea luarii la cunostiinta de catre consumator a acestora
– prezentarea posibilitatii de petitionare catre ASF
– asigurarea unor conditii de prezentare, continut si securitate:
- ce contine pagina principala;
- prezentarea pe scurt a experientei in asigurari, numarul de inregistrare din registrul corespunzator al A.S.F.;
- o descriere pe scurt a produselor care sunt disponibile prin intermediul mijloacelor electronice si o descriere a serviciilor oferite;
- sectiunea contact cuprinde adresa de contact, sediul social si punctele de lucru, numarul de telefon si/sau e-mail-ul pentru solicitari si reclamatii, calitatea in care prezinta oferta de asigurari, respectiv daca este administrat de catre o societate de asigurare sau de catre un broker de asigurare, precum si denumirea completa a entitatii care detine si/sau utilizeaza mijloace electronice de comercializare a contractelor de asigurare;
- sectiunea termeni si conditii contine cel putin informatii referitoare la definirea termenilor, drepturilor si obligatiilor vanzatorului/entitatii, drepturilor si obligatiilor consumatorului, politica de facturare si plati, informatii privind eventuale anulari sau modificari ale contractelor de asigurare, informatii privind politica si frecventa de actualizare a datelor publicate prin mijloace electronice de comercializare a contractelor de asigurare;
- sectiunea politica de prelucrare a datelor cu caracter personal contine o descriere a procedurii de protectie a datelor cu caracter personal si specificarea autorizarii ANSPDCP pentru prelucrarea datelor, conform Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare;
- colectarea informatiilor in vederea inaintarii unor oferte se utilizeaza protocolul de securitate Transport Layer Security (TLS), utilizand chei de minimum 2048 biti si certificate emise de un furnizor acreditat si a carui lista de incredere se afla in canalele principale utilizate pentru navigarea pe internet (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Chrome, Opera, Safari si altele dupa caz);
- sectiunea reclamatii respecta normele legale in vigoare, cu trimitere la posibilitatea inaintarii de petitii/ reclamatii/ sesizari catre A.S.F prin furnizarea datelor de legatura catre rubrica aferenta petitiilor disponibila pe site-ul A.S.F.
Pe partea de obligatii a clientilor, utilizatorul mijloacelor electronice de comercializare a contractelor de asigurare este responsabil, la inaintarea ofertei/incheierea contractului de asigurare, pentru toate erorile, greselile si omisiunile care ii sunt imputabile, inregistrate din utilizarea serviciului de asigurare prin mijloace electronice de comercializare a contractelor de asigurare”.
Proiectul de norma (atasat acestui articol) este supus dezbaterii publice pana la data de 15 iunie 2015.
Dupa ce va fi adoptata, asiguratorii si brokerii de asigurare se vor supune noilor reguli, iar nerespectarea prevederilor din aceasta norma va constitui contraventie si se va sanctiona conform prevederilor art. 39 alin.(3) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.