Estonia a calculat că ar costa peste 8 miliarde euro transformarea rețelei feroviare, pentru ca trenurile din UE să poată circula în țara baltică
Cele trei țări baltice și Finlanda sunt singurele state UE ce au rețea feroviară pe ecartament rusesc, astfel că trenurile din alte țări UE nu pot circula fără modificări la graniță. Oficialii din Estonia au calculat că ar costa 8,7 miliarde de euro ca rețeaua feroviară a țării să fie complet transformată din ecartamentul rusesc în cel european. Ar fi un proiect scump și prea lung.
Cele trei state baltice – Lituania, Letonia și Estonia – sunt membre ale UE din 2004, dar din punct de vedere al trenurilor, integrarea nu s-a produs. Cele trei țări au puține linii de cale ferată, ecartamentul este cel rusesc și, la capitolul transport în comun, autobuzul s-a dezvoltat mult în ultimele două decenii și cele mai luxoase autocare europene circulă în regiunea baltică.
Dar spre 2030, după un proiect de 6 miliarde euro, ar trebui să fie gata linia ferată de aproape 900 km care să lege aceste trei țări de restul statelor UE.
Marea diferență, care complică legăturile feroviare ale celor trei țări cu UE, ține de faptul că liniile construite de ruși au ecartament larg (1,52 m), diferit față de cel din restul țărilor UE. Acest lucru complică mult conexiunile de graniță între Lituania și Polonia.
La nivelul Uniunii s-au intensificat discuțiile în ultimele luni pe tema construirii unor rețele feroviare cu ecartament standard și în statele baltice, fiind și o chestiune de siguranță națională, după invadarea Ucrainei de către Rusia. UE ar vrea ca țările care au căi ferate cu ecartament rusesc să treacă la cel european, dar este nevoie de timp și bani pentru asta.
Finlanda a spus recent că o astfel de transformare a rețelei este nerezonabilă și că țările nu ar trebui presate să facă asta, ci ar trebui să fie 100% decizia lor.
Șeful căilor ferate din Estonia a spus că transformarea rețelei ar costa 8,7 miliarde euro, dintre care 7,5 mld euro ar fi investițiile din teren și 1,2 miliarde euro materialul rulant. Suma este uriașă, mai ales că rețeaua feroviară este minusculă, de peste zece ori mai mică decât cea românească.
Principala linie ferată din Estonia este între Tallinn și Tartu, 190 km pe care cele mai rapide trenuri îi parcurg în sub două ore.
Despre o convertire totală nu se poate vorbi și fiindcă deja este în lucru unul dintre cele mai mari proiecte feroviare europene, Rail Baltica, pentru construcția a 870 km de cale ferată de la granița cu Polonia, până în Estonia, la Tallinn. Când totul va fi gata, cei 870 km ar trebui parcurși și șase ore.
Viteza maximă va fi de 240 km/h pentru trenurile de pasageri și 120 km/h pentru cele de marfă și 392 km de linii vor fi pe teritoriul Lituaniei, 265 km în Letonia și 213 km în Estonia. Linia pornește de la Tallinn via Pärnu – Rīga – Panevėžys – Kaunas – granița polono-lituaniană și se va adăuga și o conexiune Riga – Vilnius. Totul ar trebui să fie gata până în 2030.
Surse: International Railway Journal, Railway Gazette International, RailFreight.com
Sursa foto: Dreamstime.com