Feliciu Paraschiv: "In cadrul unei promotii, am oferit bilete la teatru. Am cumparat toate locurile din loja!"
Directorul „Paco Prod Serv” din Focsani, desemnat cel mai bun dintre comerciantii romani, declara intr-un interviu pentru HotNews.ro cum a reusit: cu produse de calitate, personal pregatit plus cateva strategii originale de marketing. O parte dintre acestea:cumpararea de bilete la Teatru, „pacalirea” concurentilor, practicarea unui „comert cald”.
Magazinul fost marele castigator la „Gala premiilor pentru comert traditional” organizata de Revista Piata si Metro Cash&Carry.
Rep: Pe scurt, care a fost evolutia companiei?
Feliciu Paraschiv: Am inceput in 1995, cu o suprafata de 50 metri patrati, cu o cifra de afaceri care nu stiu daca ajungea la 100.000 de dolari. In acea perioada, comertul traditional era intr-o stare confuza.
Toata lumea vindea orice, oriunde, nu era nimic definit, nu era nimic clar. Am reinvestit tot ce am castigat si am ajuns la 3 magazine mari plus unul mic de proximitate, non-stop, castigam undeva la 5 milioane euro pe an si avem aproape 100 de angajati.
Rep: Cum ati reusit aceasta performanta?
Feliciu Paraschiv: Dimineata, trezirea la ora 7, seara, plecarea de la firma la ora 21.00. Acasa, seara, inca vreo 2-3 ore lucru pe calculator. Foarte multa munca. Apoi, conteaza mult ceea ce facem noi si eu numesc „comert cald”: angajatii firmei cunosc clientii si le ofera tot timpul sprijin.
Ceea ce se intampla la marii retaileri eu numesc ‘comert rece’… in hipermarketuri, nu te baga nimeni in seama! Mai este ceva: atitudinea managerului general se transmite si angajatilor. Daca reusesti sa transpui efervescenta ta personala in business, acesta incepe sa aiba succes.
Rep: Care sunt secretele?
Feliciu Paraschiv: Grija fata de client, curatenie, preturile, dar mai ales imaginea. In cadrul unei promotii, am cumparat toate biletele la loja, la teatrul municipal, pentru un spectacol.
Am oferit doua bilete, in valoare de 80 de lei la cumparaturi de 100 de lei. A fost o investitie foarte mare, pe care nu am recuperat-o din vanzarile promotiei. Cumparatorii au fost foarte incantati si am castigat imagine la nivel de oras si de judet, pentru ca a fost ceva cu totul nou, nu a mai facut nimeni asa ceva.
Strategia de succes: „degradarea controlata” a magazinului
Rep: Descrieti-ne o strategie de succes!
Feliciu Paraschiv: Insa, pot sa va exemplific cum am falimentat un concurent in cateva luni. Magazinul respectiv s-a deschis la circa 20 de metri de noi si a incercat sa ne „copieze” in aproape toate detaliile.
Cand am auzit ca se pregateste de deschidere, am aplicat urmatoarea strategie: timp de aproape 2 luni, am stricat imaginea magazinului nostru. Nu am mai facut curat, am oprit muzica, am stins luminile, nu am mai facut promotii.
Cu o zi inainte de lansarea concurentului, am facut totul luna, am schimbat costumele personalului, am aparut cu o imagine noua si cu promotii. Majoritatea celor care au venit la lansarea acelui magazin si-au facut cumparaturile la noi. Am avut o crestere de vanzari ca la Revelion! Practic, ne-am folosit de lansarea acestuia.
Rep: Cum va descurcati cu supermarketurile?
Feliciu Paraschiv: Pana acum, nu au fost incercari serioase. Acum asteptam, in circa 6 luni, sa se deschida Carrefour si Kaufland. Vom aplica o strategie care va avea sigur succes desi nu ne-am decis, deocamdata, in ce va consta.