Ideea instalarii de cutii negre pe masinile din UE aduce in prim-plan temeri legate de monitorizarea constanta a soferilor
Planurile CE de a instala pe automobile cutii negre in stilul celor de pe avioane au pus pe jar grupurile care apara libertatile civile, scrie presa engleza. CE sustine ca montarea unor cutii negre ar putea ajuta politia sa afle repede cine e vinovat la un accident si ar simplifica acordarea despagubirilor de catre companiile de asigurari. Opozantii spun ca masura ar duce la crearea unui „stat Big Brother” unde soferii vor fi monitorizati constant. Cutiile costa cam 550 de euro si sunt de marimea unui pachet de carti de joc.
Un studiu realizat de CE cu compania Continental a ajuns la concluzia ca instalarea acestor cutii negre, ce ar urma sa fie montate in panoul de bord sau sub scaune, ar fi extrem de utila, deoarace acestea ar inregistra 20 de seturi de date, de la viteza masinii, pana la directia ei. Concluzia studiului numit Project Veronica a fost ca soferii care au pe masina cutie neagra au cu 10% mai putine „sanse” sa fie implicati intr-un accident fatal, iar costurile reparatiei automobilului scad cu pana la 25%.
Cutiile ar urma sa inregistreze 20 de parametri, de la viteza masinii, pana la diversele manevre facute de sofer. Cutia ar urma sa porneasca inregistrarea dupa o franare brusca, sau daca airbag-ul e pe cale sa se deschida. CE spune ca datele vor putea fi descarcate dupa accident si se va putea vedea clar cine ce manevre a facut si cine este vinovat. In plus, spun autorii studiului, existenta unor date precise va simplifica obtinerea unor despagubiri de la companiile de asigurari.
„Tehnologia aceasta este un martor neutru si foarte valoros”, spun autorii studiului, iar pentru ca drepturile civile ale soferilor sa nu fie incalcate, cutiile negre vor pastra doar datele inregistrate cu 30 de secunde inainte de accident si 15 secunde dupa, spune Comisia.
Totusi, ideea a starnit deja controverse si se vorbeste despre pericolul instalarii unui stat „Big Brother” prin care soferii sa fie supravegheati masiv.
Marele pericol este ca un sistem care monitorizeaza atat de multe tipuri de date poate fi combinat cu capacitatea de a afla cu ajutorul telefoanelor mobile unde sunt diverse persoane, iar supravegherea ar fi totala, spune Simon Davies de la Privacy International, citat de The Telegraph. Altii spun ca instalarea acestor cutii va incuraja angajatorul sa monitorizeze minut cu minut pozitia angajatilor.
In plus, se pune problema costului, o cutie este cam 500 de euro si cineva trebuie sa plateasca pentru ea. O solutie mai simpla ar fi instalarea ei inca din fabrica, dar daca pretul cutiei e adaugat la cel al masinii, clientii vor fi nemultumiti.
CE a recomandat instalarea acestor cutii pe masini, insa nu poate sa forteze aplicarea acestei masuri, ci statele membre vor trebui sa decida. E clar ca va fi greu sa se cada de acord, iar aparatorii drepturilor civile nu se vor lasa usor.
UPDATE: Multumim cititorului „andrei” care a postat un comentariu extrem de interesant:
Lucrez in cercetare si dezvoltare in domeniul automotive de 9 ani. Informatiile cerute de CE sunt deja disponibile pe calculatorarele de bord ale majoritatii masinilor incepand cu anul 2000, doar ca singurul care are acces la ele este producatorul respectivelor calculatoare. Inainte de impact sunt salvate 3 pachete cu parametrii ceruti de producator la 3 momente distincte in timp. Sunt folosite pentru analiza in cazul in care calculatoarele de bord sunt returnate producatorului.