Inovatia in media: Presa scrisa se reinventeaza sau moare
In 2009 sau 2010 am putea vedea primele falimente majore pe piata presei scrise din Statele Unite, a afirmat miercuri, la Bucuresti, presedintele American Press Institute, Andrew B. Davis, in cadrul conferintei „Inovatia in media – Presa, de la Mono-media la Multi-media”, organizata de Media Management Institute. Atat Davis, cat si urmatorul vorbitor, Carlo Campos, directorul grupului Innovation Media Consulting Group, au avertizat ca indiferent de succesul lor la un moment dat, multe industrii mor daca nu tin pasul cu noile tehnologii, risc intampinat si de presa scrisa.
Andrew B. Davis:
- Multe industrii apeleaza la inovatii care sa sustina continuarea afacerii in fata unor tehnologii revolutionare, insa cel mai adesea acele industrii mor daca nu apeleaza la inovatii „disruptive”, care schimba radical strategia afacerii
- Daca in urmatorii doi ani am putea vedea mari falimente in industria presei scrise din SUA, nu este si cazul Europei, cel putin nu in urmatorii cativa ani.
- Solutii disruptive: dezvoltarea de produse nisate (site-uri, publicatii diferite, publicatii adresate unui public foarte bine definit); dezvoltarea de continut care sa mearga dincolo de informatia bruta
- Pariez ca multe dintre siteurile ziarelor dumneavoastra seamana foarte mult cu ziarele in sine, desi Internetul este un cu totul alt mediu.
- Inovatii: tehnologii precum Amazon Kindle sau cele care pot transforma orice om intr-un reporter
Carlo Campos:
- Viziunea noastra: companiile media trebuie sa devina motoare ale informatiei
- Obligatii pentru presa scrisa: o publicatie trebuie sa fie omniprezenta (digitalul este o solutie, nu o problema), sa fie unica, sa aiba un compact care sa „smulga” atentia cititorilor
- Principalul concurent al tau nu este un alt ziar, ci timpul cititorilor
- Exemple de alte companii care au reinventat industrii intregi: Kodak, Apple, Marvel
- Afacerea cu ziare nu a murit, ci a murit modelul de afacere folosit pana acum: Daca nu inovezi, dispari
- Marile ziare care au siteuri dragute trebuie sa devina mari siteuri care au mari ziare
- Informatia de tip „cine, ce, unde, cand” – gratuita. Informatia de tip „cum, de ce, ce urmeaza” – cu plata
- Trebuie sa ne gandim la publicatiile noastre ca la platforme de servicii care atrag audiente profitabile
- Continutul vine inaintea tehnologiei
George Brock – International editor The Times si presedinte World Editors Forum:
- Pentru un ziar ca The Times, o istorie indelungata prezinta avantaje si dezavantaje
- Ziarele nu se pot baza pe stiri, acestea ajung la cititor cu mult inainte ca el sa deschida ziarul de dimineata
- Companiile de publishing s-au adaptat foarte incet la digital deoarece ele nu au, istoric vorbind, o traditie in inovatie
- Lucram concomitent in print si digital; dar presa scrisa ramane un mediu extrem de puternic in Marea Britanie
- Rivalitatea dintre hartie si ecran s-ar putea dizolva – apar ecranele pe care le poti citi (vezi iPhone, Amazon Kindle)
- Oamenii vor continua sa plateasca pentru a avea parte de calitate
- Un mare risc: „jurnalismul cuvintelor” este subevaluat
- Perioadele de tranzitie sunt intotdeauna foarte grele, dar cuvintele raman importante, iar valorile jurnalismului de moda veche sunt relevate in continuare de relatarile din Golf, China, Iran, Rusia
- Reteta The Times, care a relansat Times Online anul trecut: combinarea reportajului cu agregarea, filtrarea si judecarea informatiei, mizarea pe increderea cititorilor, pe idei si pe atingerea unor audiente globale
Cristina Simion, director general Edipresse AS Romania:
- Piata revistelor din Romania este foarte aglomerata
- Distributia reprezinta o mare problema, mai ales saptamanile acestea
- Avantajele licentelor pentru titluri internationale: brand awareness, networking pentru accesarea publicitatii, transfer de know-how, acces la continut editorial exclusiv, formula editoriala si strategii de marketing, advertising sales, distributie testata pe piete alternative
- Dezavantaje: posibilitati limitate de extindere de brand, lansare de noi produse, de modificare a strategiei editoriale
- Inovatie in managementul licentelor: lansarea de spin-offs
- De ce au succes licentele titlurilor glossy in Romania? Popularitatea titlului, public aspirational, piata de advertising dominata de companii internationale, layout si fotografie la o calitate editoriala garantata de brand
Partea a doua a conferintei a fost marcata de o serie de acuzatii aduse de Razvan Corneteanu, presedinte Adevarul Holding, privind anume practici anticoncurentiale ale Media Pro, Intact si Cancan.
Razvan Corneteanu:
- Romania nu merita primita in UE inainte de a rezolva problemele de concurenta
- Concurenta – o problema generala in Romania
- Lipsa de oameni trainuiti in zona concurentei – prea multa inertie si birocratie, prea multi oameni din sistemul securist; dar avem bloggeri care se ocupa de problema concurentei
- Inclusiv in presa am auzit de atitudini de price-fixing pentru pretul de coperta
- In presa lucrurile stau si mai picant decat in alte sectoare: siteurile, domeniile de internet sunt blocate de tot felul de smecheri care cer un anume pret; o tipografie din provincie a Media Pro te arunca afara de pe o zi pe alta doar pentru ca au facut un deal ciudat cu publicatia Cancan, deal nerecunoscut public (Cosmina Noaghea, Publimedia: Ceea ce facem noi facem sa ne fie noua bine, nu sa facem rau altora); directori de publicitate din televiziune (Antena 1) iti vand tot felul de bazaconii pentru a arata cat de mari cifre pot sa aiba sau iti baga pe gat tot felul de publicatii ciudate, iar in emisiuni de genul Mircea Badea sunt repetate obsesiv informatii din publicatii precum Jurnalul National. „Cica se numesc pachete astea”.
- „As putea sa dau multe, multe alte exemple care nu fac decat sa otraveasca piata media romaneasca”
- Cancan a avut publicitate la Pro TV pe care nu a platit-o niciodata (Radu Budeanu, fondator si director Cancan: „nu e adevarat”)
A doua parte a conferintei a inceput cu prezentarea lansarii publicatiei Cancan, in aprilie 2007.
Radu Budeanu, fondator si director Cancan si Ciao!:
- Ziarul Cancan: 95 de angajati, media de varsta 26 de ani, aceeasi echipa cu Ciao!; 24 de pagini
- Stiri senzationale, sport, divertisment, foarte multa fotografie. Totul e scris pe scurt, facil. Prima pagina – cat mai multe subiecte exclusive
- Interactivitate: avem o adresa de mail promovata pe televiziuni – provider principal de subiecte
- exclusivitati, dezvaluiri, imagini in premiera, „filme incredibile” (pe siteul publicatiei) povesti uluitoare si telenovele
Bogdan Naumovici, director creatie 23 Communication Ideas, creatorul campaniei „Restul e Cancan”:
- Radu Budeanu a fost primul om care a zis clar ca vrea sa faca tabloid. A zis ca vrea din start 40.000 de ziare vandute pe zi; a spus initial ca poate investi 450.000 euro in lansare, dar dupa 30 de secunde a fost de acord cu dublarea bugetului
- Am avut multa publicitate neconventionala
- Audienta de lansare: 9 milioane de oameni au vazut spoturile de lansare, 41 de mii de exemplare vandute inca din primele zile
- Am inventat din august anul trecut un spot zilnic – prezentam in fiecare zi continutul Cancan de a doua zi
Victor Ciutacu despre partizanat politic in presa:
- In Romania partizanatul politic are traditie: perioada interbelica – ziare de partid, comunism – ziare de partid unic; democratie – ziare de partid esuate in economia de piata
- brusc toata lumea a fost cuprinsa de un fior deontologic si la nivel declarativ nimeni nu mai tinea cu nimeni
- in alte tari (cu precadere America): un gest obisnuit
- situatia actuala la noi: toti sustin pe cate cineva sau sunt impotriva cuiva, dar nimeni nu recunoaste public
- in prezent, primul gest public de declarare a partizanatului politic – Antena 2: „Noi nu suntem neutri” (talk show-ul „Vorbe grele”, bazat pe non-neutrralitate); Jurnalul National (pagina dedicata primarului din Bucuresti, asa cum era imaginat de Jurnalul National – imagine ce se suprapunea cu Oprescu).
- neutralitatea politica nu exista
- modalitatea sustinerii: nu se distruge adversarul, ci se promoveaza/popularizeaza sustinutul
- la locale l-am sustinut pe Sorin Oprescu, fara ca ai sai contracandidati sa fie faultati
- riscuri: credibilitate, tiraj/audienta
- PC este cel mai putin mediatizat partid in Jurnalul National
Cosmina Noaghea, director executiv Publimedia International:
- pe piata publicatiilor economice din Romania exista 4 cotidiane (2 profitabile), 8 reviste, 4 lunare (1 profitabil)
- audienta generala a nisei: putin peste 400 de mii de cititori
- Ziarul Financiar a crescut odata cu renuntarea la politica si concentrarea exclusiv asupra economiei, din 2001
- in urmatorii 3-5 ani nu va fi loc de trei cotidiane de business profitabile
Marius Hagger, director general Ringier Romania:
- Internetul reprezinta o problema majora de schimbare, dar si o mare sansa pentru Ringier. Internetul este, totodata, un maldar urias plin de informatii inutile – in acest context vor supravietui brandurile care beneficiaza de increderea publicului
- Ce a functionat in ultimii zece ani: sa invatam din greseli; mica publicitate online, publicitate de tip banner
- Ce nu a functionat, cel putin nu inca: planurile de afaceri concepute de consultanti traditionalisti, strategiile defensive ale presei scrise in fata dezvoltarii internetului, continutul cu plata, ideea ca printul este rege din punct de vedere al continutului
- Ce va fi: investitii in jurnalism de calitate; ziarele tiparite probabil nu vor supravietui, dar brandurile ce beneficiaza de increderea publicului isi pastreaza importanta; pentru Ringier, online-ul va continua sa fie parte centrala a business-ului de media, trebuie acceptata o noua cultura, trebuie implicati utilizatorii
- Daca citesc azi pe prima pagina din Evenimentul Zilei despre „lunea neagra”, nu voi lua ziarul, pentru ca stiam asta de luni seara
- Romania: vom continua sa investim in afacerile actuale si vom continua investitiile in online
Jim Chisholm, CEO iMedia Advisory:
- Publicitatea in presa scrisa occidentala trece prin vremuri grele, pe masura ce se inaspreste situatia economica
- O intrebare: de ce televiziunea domina absolut piata de publicitate din Romania, de ce ziarele au atat de putini cititori, in conditiile in care situatia economica este potrivita pentru cresterea presei scrise?
- Pentru a castiga din punct de vedere al tirajului, gandeste in perspectiva. E nevoie de consistenta (strategie stabila pe termen lung, pozitionare constanta, evolutia continua a produsului)
- In tari central si est-europene a avut succes adoptarea culturii inovatiei vest-europene – a se vedea cazul publicatiei Fakt (Polonia)
- Ziarele au un mecanism automat de atragere de noi cititori pe masura ce oamenii imbatranesc. De ce sa fim obsedati sa atragem audiente tinere, daca cei care ne intereseaza, din punct de vedere publicitar, sunt mai varstici si cu putere mai mare de cumparare? Este valabila, totusi, si ideea orientarii spre tineri, atat timp cat jurnalistii sunt pregatiti pentru asta.
- Romania are nevoie de o industrie de publishing mai puternica
Mihai Trandafir, managing director Universal McCann Romania:
- Ce nu este media inovativa? O solutie de productie care se aplica doar brandului, produsuliui, sau unei caracteristicei a acestuia, iar mesajul nu este empatic
- Ce este? O dramatizare, o comunicare simpla ce interfereaza o data cu brandul
- Cum se face? Folosind inovativ media clasice
Dragos Stanca, managing director New Media, Realitatea-Catavencu:
- Adevaruri enervante: pe o piata tot mai fragmentata si marcata de schimbarea obiceiurilor, tirajele scad; in duelul dintre print si online, onlineul face pasi mari, printul cauta, uneori cu disperare, sa gaseasca strategii de supravietuire; cota de piata a ziarelor scade, desi volumul total de publicitate creste (publicitatea scade per titlu); Internetul creste al naibii de rapid; pretul platit pentru o 1000 de cititori este inca mare si creste, in timp ce pretul per mie, pe net, este de 17 ori mai mic; cititorii quality se duc din ziar pe Internet (inca din ianuarie 2007, consumul total de informatie de calitate pe internet a depasit consumul de informatie din print).
- Suporturile de distributie sunt tot mai bune, din perspectiva istorica – e valabila, in cazul presei, ideea ca presa nu va fi ucisa de net, cand nici televiziunea nu a ucis radioul?
- S-a inventat ceva mai bun, mai ieftin, mai comod de folosit, mai spectaculos decat hartia
- Dar: emotia vizuala, scrisa, este inca la mare cautare. cred ca jurnalistul digital va fi principala structura de continut in cativa ani pentru toate organizatiile media