Interviu exclusiv cu pianistul lui Avishai Cohen, Nitai Hershkovits
Avishai Cohen revine in Romania la Jazz Night Out cu cel mai nou material discografic. El va sustine doua concerte la Sala Radio, pe 10 si 11 Octombrie.
Artistul israelian este unul dintre cei mai influenti contrabasisti ai momentului, colaborand cu artisti precum Bobby McFerrin, Roy Hargrove, Paquito D’Rivera si Chick Corea. Alaturi de acesta din urma, basistul a fondat trupa Origin, unde au cantat impreuna timp de 6 ani.
Noul sau album, From Darkness, este creat in formula de trio. Materialul reprezinta intoarcerea la nucleul esential al muzicii sale si, totodata un nou inceput al unei calatorii ambitioase pe teritoriile creativitatii si fortei expresive.
”Am simtit ca acum e momentul sa inregistrez in formula de trio. E prima oara de la Gently Disturbed (2008) cand am avut sentimentul ca am atins o forma cu adevarat noua si proaspata, una incredibil de bine definita, intr-o structura autentica.„– Avishai Cohen
In asteptarea concertului v-am pregatit un interviu in exclusivitate cu pianistul lui Avishai, Nitai Hershkovits.
Cum a fost 2015 pentru tine pana acum?
A fost foarte bine pana in acest moment. Nu chiar atat de multe concerte ca anul trecut, dar lucrurile pe care le-am inteles despre muzica si viata au fost semnificative.
Faptul ca in fiecare seara cant acelasi set-list m-a ajutat sa ma focusez pe a impartasi muzica ca pe o paleta de emotii, si nu ca pe un ,,lucru”, asta mi se pare scopul cu adevarat important.Din momentul in care muzica devine un lucru pe care il faci, ca munca la birou sau ca un eseu pe care-l scrii pentru scoalaisi pierde legatura cu inimile noastre.
Esti multumit de reactiile publicului la noul vostru album, From Darkness?
Reactiile au fost coplesitoare. Pot sa afirm cu toata convingerea ca observ o mare diferenta cu aceasta trupa cand vine vorba de feedback-ul spectatorilor.Sunt cel putin zece persoane care ma abordeaza dupa concert spunandu-mi ca a fost unul dintre cele mai bune show-uri pe care le-au vazut in viata lor. Acestea sunt cuvinte mari! Apreciez la adevarata valoare faptul ca oamenii sunt miscati de un fenomen atat de puternic cum este muzica, si eu sunt.In plus, in studio, inregistrand muzica totul a fost atat de natural si organic incat se simte la fel si cand o cantam in turnee.
Cum a fost sa lucrezi din nou cu Avishai si Daniel pentru acest album?
Pentru mine inregistrarile sunt ca si cum as merge din nou la scoala. Te asculti timp de trei, patru zile non stop, iti infrunti toate imperfectiunile, defectele. In acelasi timp, insa intr-un fel ”scrii istorie”, creezi ceva care va ramane si dupa ce tu nu vei mai fi.
Avishai este unul dintre muzicienii mei preferati, face contrabasul sa cante si sa sune ca ,,untul”.Stie exact ce vrea in ceea ce priveste muzica, iar eu invat, incerc sa ofer inainte ca el sa ceara.Astfel ca din punct de vedere dinamic a fost usor, am comunicat foarte bine amandoi.
Daniel a adus ceva unic in acest trio. Pe acest album cred ca aveam mare nevoie de un baterist care sa nu aiba sunetul unuia de jazz ci mai mult al unui baterist de mari concerte rock. Are o tehnica splendida, este extrem de creativ si legatura dintre noi trei a fost instantanee.
Care sunt cele mai mari provocari cand esti in turneu?
Sa canti aceleasi piese in fiecare noapte este solicitant, e nevoie de multa creativitate si imaginatie pentru a nu deveni redundant. Adevarul este ca muza nu este prezenta mereu, de aceea nici nu e bine sa fortezi nota ci pur si simplu sa accepti acest lucru.
Audientei pe buna dreptate nu-i pasa unde ai fost cu o seara inainte sau unde vei fi maine, astfel ca eu incerc sa cant cat pot de bine la momentul dat.
Turneele pot fi dure, uneori te trezesti la 4am, schimbi doua avioane, te duci la sala fara ca macar sa treci pe la hotel inainte. Totusi, am invatat ca nu exista reguli, poti manca bine, te poti odihni inainte si sa ai un show prost. Cele mai bune concerte pe care mi le amintesc sunt acelea inaintea carora eram extenuat.
Majoritatea muzicienilor dezvolta o relatie speciala cu instrumentele lor. Cat de greu iti este sa canti in fiecare noapte pe alt pian?
Aceasta este o intrebare foarte buna. Tot spun ca as vrea sa cant la flaut, ai mereu instrumentul la tine, e foarte usor de carat etc. Dar de fapt sunt recunoscator ca am ales pianul, simt ca e cel mai frumos instrument si chiar daca nu e acelasi la fiecare show, tot il simt al meu.
E o provocare intr-adevar sa ajungi la sala nestiind ce dificultati vei avea de intampinat. Iubesc aceasta incertitudine, necunoscutul. Este foarte usor sa dai vina pe instrument cand simti ca ai avut o seara proasta, dar sincer sa fiu pianul nu-l flateaza intotdeauna pe artist,este responsabilitatea mea, trebuie sa-mi asum vina de a nu fi obtinut tot ce se putea in acel moment.
Asa ca da, nu e simplu, dar e grozav cand faci sa sune un pian nu prea bun ca pe unul de top.
Poti sa-mi spui care sunt pianistii contemporani preferati si de ce?
Daca ar trebui sa aleg doar cativa, as spune:
Chick Corea, pentru ca a reusit sa stapaneasca instrumentul, daca se poate spuneasa ceva.E ca si cum nu ar fi nimic intre el si pian, este o singura entitate. Felul cum compune, cum improvizeaza, si in general modul in care se raporteaza la muzica il face unul dintre cei mai inovatori si virtuozi pianisti ai timpurilor noastre.
Keith Jarret -Exista un motiv pentru care acesti giganti sunt mentionati dintr-o singura rasuflare. Si el, de asemenea stapaneste pianul la perfectie, pentru mine este in aceeasi categorie a marilor pianisti de muzica clasica, langa nume ca Andras Schiff, Martha Argerich sau Daniel Barenboim.Tonul sau si compozitiile in timp real sunt magnifice. Indiferent daca e vorba de jazz, muzicaclasica, contemporana sau folk, interpretarea sa este atat de profundade parca ar canta pentru ultima oara la pian.
Aaron Parks. Cand discutam de partea moderna a jazz-ului el este pentru mine o exceptie. Tonul si tehnica sa se amesteca atat de bine, incat ascultandu-l simti intregul.Are multa imaginatie si faptul ca simt asta inseamna ca reuseste sa o puna in practica. De fiecare data cand il ascult imi da un impuls creativ. La fel ca alti mari pianisti (Joe Zawinul, un bun exemplu), nu cade in cliseele jazz-ului, nu canta fraza dupa fraza, este mereu el insusi, onest in abordarea sasi admir acest lucru.
Stiu ca tu canti si solo. In ce fel e diferit pentru tine si pentru relatia pe care o stabilesti cu audienta?
Un concert solo este o configuratie muzicala diferita de oricare alta.Nu ai pe cine da vina cand faci o greseala si porti palaria dirijorului, aranjorului si a soloistului in acelasi timp. Cand cant cu o trupa nu ma pot duce intr-o alta directie fara sa anunt colegilor intentia mea.
Marele privilegiu la un concert solo este ca pot sa am liniste (iar asta e un lucru foarte pretios) atunci cand vreau, pot schimba structura armoniei sau chiar compune pe loc o noua partitura. E dificil, dar repet, cred ca traim pentrru provocari si nu pentru lucrurile care pleaca la fel de repede precum au venit.
In ceea ce priveste audienta, nu pot sa spun ca simt o mare diferenta. Incerc sa acord importantaegala felului cum abordez pianul si publicul, indiferent de formula.Inca lucrez la acest proiect, il dezvolt. Voi avea doua concerte in Bruxelles in octombrie si va fi o buna ocazie sa incerc lucruri noi, dar si sa cant piese de pe materialul precedent.
Vazandu-va live cu Daniel la tobe a fost fascinant.Se observa o infuzie de energie si o chimie speciala intre voi. Cum simti tu, dupa atatea concerte impreuna?
Este adevarat, simt la fel, este o relatie speciala intre noi. Il cunosc pe Daniel de opt ani, am cantat impreuna mult timp inainte de a se alatura trio-ului lui Avishai Cohen, astfel ca e foarte linistitor si amuzant sa-l avem langa noi in turnee. Dupa doi ani de cantat cu Daniel impreuna inca simt ca mai sunt multe lucruri minunate de descoperit. In acelasi timp ma simt in siguranta pe scena cu acest trio. Invatand dinamica, atat muzicala cat si umana acomodarea poate dura ani de zile, astfel ca abia astept sa vad ce ne rezerva viitorul.
Vei veni la Jazz Night Out pentru a treia oara in Bucuresti.Care este mesajul tau pentru fanii din Romania?
Iubesc Romania si oamenii de acolo. Sincer. Stiu ca suna ca o fraza pe care as spune-o oriunde in lume, dar chiar simt ca vin la concerte cu un grad mare de anticipare, pregatiti pentru o experienta, si nu pentru ”inca un concert„. Ma simt energizat dupa fiecare concert de acolo, reactiile mereu foarte oneste si sunt recunoscator pentru acest lucru.
Sper sa vin mai des, fie cu proiectul meu sau in alte formule!
Precedentele concerte Avishai Cohen Trio la Jazz Night Out au fost sold out, astfel ca Bucurestiul nu putea sa lipseasca din itinerariul turneului de promovare a noului album.
Evenimentele sunt sustinute de Ambasada Israelului in Romania si fac parte din seria de concerte Jazz Night Out, prezentate de Twin Arts.
Accesul in sala se face incepand cu ora 19:30.
Nu este permis accesul cu camere foto profesionale. Filmatul este interzis pe toata durata concertului.
BILETE
Biletele costa 95, 135, 155 de lei in functie de categorie si vor putea fi achizitionate prin reteaua Eventim (magazinele Germanos, Orange Shop, Vodafone, Domo, librariile Carturesti si Humanitas) si online pewww.eventim.ro.
Detalii pe www.twinarts.ro si paginile de Facebook Twin Arts si Jazz Night Out.