Sari direct la conținut

INTERVIU Tataee, BUG Mafia: N-avem nevoie de patru milioane de fani, avem nevoie de o suta de mii

HotNews.ro

Vlad Irimia (cunoscut si ca Tataee sau Mr. Juice), liderul formatiei BUG Mafia, a vorbit pentru HotNews.ro despre viitorul industriei muzicale si despre viitorul trupei, care va lansa doua albume in 2010. „Gratis este solutia. Trebuie data muzica gratis si obtinute venituri in alte moduri”, spune Tataee, care crede ca masurile drastice, precum „legea celor trei lovituri” impotriva pirateriei, nu vor reusi niciodata. „Spiritul uman e facut sa lupte impotriva unor astfel de solutii”. „Casele de discuri sunt intr-un mare impas in momentul de fata. Daca muzica va ajunge sa se dea gratis si artistii isi vor finanta produsele din sponsori, sa zicem, care mai e rolul caselor de discuri?”

Cosmin Navadaru: Fanii s-au aratat destul de nemultumiti de faptul ca ati venit doar cu doua piese noi in toti acesti ani? Va deranjeaza faptul ca publicul nu a apreciat ca ati lucrat mult la reorchestrarea pieselor vechi?

Vlad Irimia (Tataee): Unii nu au apreciat. Este dreptul lor si, intr-un fel, au dreptate. Trupa nu a mai produs muzica noua – consistent vorbind – de foarte mult timp. Speram sa remediem treaba asta in 2010, cand vom avea doua albume noi. Noi in totalitate, foarte consistente ambele.

C.N.: In ultimii ani, tendinta hip-hoperilor este de a aluneca spre o combinatie de hip-hop cu R&B. Veti urma si voi aceasta tendinta?

V.I.: Nu, noi vom merge inapoi. Vom face exact invers. La televizor nu mai intram – punct. La radio nu mai intram – punct. Noi facem exact ce vrem noi sa facem: muzica foarte agresiva, cu mult mesaj. Si nu vom intra in trenduri, dimpotriva.

C.N.: E online-ul o supapa pentru asta?

V.I.: Nu doar o supapa. Este un instrument extrem de puternic. Faptul ca pe TV nu suntem deloc, dar pe YouTube avem milioane de view-uri la clipuri, pentru noi e o compensare care ne da sperante pentru viitor.

C.N.: Hip-hop-ul a parut slab reprezentat in Romania ultimilor ani. Dar in 2009 ati lansat voi album, Parazitii, au existat chiar si reveniri in lumea hip-hop-ului, precum cea a Marijuanei. Putem vorbi de reintoarcerea hip-hop-ului romanesc? Redevine hip-hop-ul ce a fost acum multi ani?

V.I.: Dar n-a fost niciodata… Toata lumea are impresia ca a fost la un moment dat hip hop-ul… pe dracu’-n patru… N-a fost! Niciodata. In ’98, an pe care toata lumea il da ca anul de gratie al hip-hop-ului din Romania, s-au scos cred ca cinci albume. E adevarat ca albumele respectivele au avut foarte mare succes la public.

Dar si acum se asculta foarte mult hip-hop. Aproape tot ce s-a scos hip-hop a fost, in final, pur si simplu devorat de fani. Si cel mai bine se vede tot pe net in momentul de fata. Este clar ca trupele de hip-hop trebuie sa gaseasca o modalitate prin care sa ajunga, intr-un fel, la fani. Si, in acelasi timp, sa reuseasca sa-si finanteze productia. Dar eu sunt sigur ca cererea pentru hip-hop nu a scazut in nici un fel, ba dimpotriva. Vremurile pe care le traim sunt descrise cel mai bine de muzica asta.

C.N.: Si totusi, s-a schimbat modul de a cumpara muzica, de a o asculta. Inainte erau casete, CD-uri…

Gratis este solutia. Trebuie data muzica gratis si obtinute venituri in alte moduri.

Vlad Irimia

V.I.: Da, muzica nu se mai cumpara deloc. Nici online. Cele mai bine vandute albume online ajung undeva la 1.000, 1.000 si un pic de bucati – este derizoriu… Gratis este solutia. Trebuie data muzica gratis si obtinute venituri in alte moduri. Unul dintre ele ar fi sponsorizarea, sau sa faci publicitate unor companii, ele sa-ti dea niste bani si tu sa pui la dispozitia publicului materialele gratis si perfect legal in acelasi timp. Tot ce va trebui sa faca fanii este sa intre pe site-urile trupelor si sa downloadeze albumele de acolo, sa se uite la videoclipuri si tot asa.

C.N.: Mai multi artisti de la noi se lupta sa gaseasca solutii. Una dintre ele: e prea scump un mp3, deci hai sa-l facem mai ieftin…

V.I.: Problema e ca solutiile de plata, in momentul de fata, sunt limitate la micropayment si la card. Cardurile nu vor functiona prea curand in Romania pe net, pentru ca prea putini au incredere sa le foloseasca. Micropayment-ul are un dezavantaj: in patru euro si ceva sau pana in cinci euro, companiile de micropayment iau 65% din bani. De-asta sunt cinci euro. E foarte scump! Cinci euro pentru un album in format mp3, cand el e gratis imediat. E nejustificat de mult.

Romanii nu au mentalitatea atat de bine antrenata incat sa inteleaga ca un artist nesustinut va deveni un artist inexistent.

Vlad Irimia

Muzica pe bani nu mai este o solutie. Nu stiu ce incearca alti artisti sa faca. Nu, romanii nu au mentalitatea, din punctul asta de vedere, atat de bine antrenata incat sa inteleaga ca un artist nesustinut va deveni un artist inexistent. Vom vedea. Noi inca suntem in cazul fericit. Daca nici in momentul in care vom da materiale gratis – fanii le iau de pe DC, de pe ce vor ei – daca nu vor intelege ca trebuie sa downloadeze acele materiale pentru a sustine artistul (doar atat, fara sa plateasca nici un leu in plus) si de pe site-ul artistului (ceea ce nu-i ia decat cinci minute, nu cinci euro!), atunci, intr-adevar, inseamna ca e o problema de mentalitate si ne vom lasa de business-ul asta, vom face alte treburi.

C.N. Afara se incearca solutii drastice. E cazul legii celor trei lovituri. Crezi ca este o solutie viabila?

V.I.: Nu vor reusi.

C.N.: Nu in Romania…

V.I.: Niciunde! Spiritul uman e facut sa lupte impotriva unor astfel de solutii. Si mai mult ii vor indarji pe marea majoritate sa ii trimita la plimbare. O sa inchida internetul? Nu, ca nu-si permit. Nu, trebuie gasite alte solutii. E adevarat, casele de discuri sunt intr-un mare impas in momentul de fata. Daca muzica va ajunge sa se dea gratis si artistii isi vor finanta produsele din sponsori, sa zicem, care mai e rolul caselor de discuri? Ce mai fac ele acolo? Nu mai fac nimic.

In principiu, casele de discuri ar trebui sa devina cam ce a devenit Live Nation-ul, semnandu-i pe Madonna, pe Jay-Z, cu contractele astea imense, de 120-150 milioane de dolari, pe o perioada destul de lunga. Ele se ocupa de toate aspectele prin care un artist genereaza venituri. Si atunci da, in anumite cazuri, probabil ca unii artisti vor opta pentru a nu avea griji, a nu alerga ei pentru ei. Si ca sa aiba parte din veniturile pe care casele de discuri le iau din concerte, din sponsorizari, din drepturi de autor. Dar cei care-si vor permite, cei care se cred in stare, vor lupta pentru a fi independenti. Asa cum, in principiu, optam si noi in momentul de fata.

C.N.: S-a schimbat ceva in viata de cartier? Ce mai asculta baietii care se intalnesc in fata blocului?

V.I.: Nu stiu cat de mult s-a schimbat. La fel se asculta si atunci – o multitudine de genuri muzicale. Nu asculta toata lumea hip-hop, dimpotriva. Unii hip-hop, altii muzica foarte usor de digerat, care se gasea pe radio, pe orice. Din punctul meu de vedere, putem sa spunem ce anume s-a schimbat sau nu s-a schimbat in momentul in care vom avea niste materiale noi pe piata si atunci vom simti intr-adevar reactia publicului la aceste materiale. Deocamdata e oarecum greu sa facem o apreciere apropo de ce anume s-a schimbat din punct de vedere muzical in gusturile oamenilor care traiesc in Romania. Pana una alta, noua ne merge ok, avem concerte, oamenii vin la concerte, se simt bine, noi la fel, cam la asta se reduce totul.

C.N.: In ’98, multi ascultau BUG, pentru ca era ceva nou, apoi au migrat spre ce a venit dupa. Si dupa au venit manelele…

Noi, in timpul manelelor, am fost una dintre putinele trupe care au avut la fel de mare succes

Vlad Irimia

V.I.: A, dar noi n-avem nevoie de patru milioane de fani, noi avem nevoie de o suta de mii. Cei care migreaza nu ne intereseaza. Oricum, noi, in timpul manelelor, am fost una dintre putinele trupe care au avut la fel de mare succes. In timpul manelelor, noi am avut asa pe piata: Dupa blocuri, Un 2 si 3 de 0, Poezie de strada, Cine e cu noi. Unele dintre cele mai mari hituri ale trupei BUG Mafia din toate timpurile.

Deci noi nu am avut nici o problema in a concura cu alte genuri muzicale niciodata. Pentru faptul ca acum n-am mai avut materiale noi, nu putem spune ca am concurat cu cineva prin piesele refacute. Am facut treaba asta pentru noi. Vom vedea la anul, cand vom scoate albume noi. Atunci vom putea spune ca ne-am incordat si noi un pic, sa vedem in ce fel reactioneaza publicul. Dar eu cred ca publicul, desi pare ca s-a indreptat catre altceva, nici nu a primit prea multe din partea hip-hop-ului romanesc, de ceva timp incoace – ma refer la materiale de calitate, care sa-i atraga. Oamenii vor muzica aia cu mesaj, care sa spuna intr-adevar ceva si in care sa se regaseasca.

C.N.: Mai este lumea hip-hop-ului divizata? Pe vremuri erau cei cu RACLA si cei cu BUG.

V.I.: Este divizata, cum sa nu fie? Sunt orgolii mari la mijloc si treburi destul de urate care s-au intamplat de-a lungul timpului intre anumiti artisti.

C.N.: Ati mai ingropat securea razboiului cu RACLA?

Ne referim unii la altii ca prieteni, tovarasi, colegi, dar, dupa atat de multe lucruri facute impreuna si atat de multe realizari si neimpliniri, suntem frati

Vlad Irimia

V.I.: RACLA nici nu mai exista. Nu avem ce sa ingropam. Le uram succes in vietilor pe care le au. Acum s-au divizat in mult mai multe tabere. Atunci erau doua tabere mari si late. Acum sunt o gramada de grupari, numai in Bucuresti cred ca sunt 10-15 grupari. Dar asta e bine, caci, desi hip hop-ul pare ca nu mai are atat de mult impact, se largeste la un nivel care nu e foarte vizibil. In momentul care va reusi fiecare sa-si finanteze proiectele mai bine decat o face in momentul de fata, cred ca lucrurile vor intra pe un fagas mult mai normal.

C.N.: Pe cine ai suna la ora trei dimineata – cu o problema de viata si de moarte – si stii sigur ca-ti va raspunde?

V.I. Pe amandoi [Uzzi si Caddy, n.r.]. Si sunt sigur ca e valabil si invers. Sigur, ne referim unii la altii ca prieteni, tovarasi, colegi, dar, dupa atat de multe lucruri facute impreuna si atat de multe realizari si neimpliniri, suntem frati, suntem o familie.

C.N.: Care e cel mai interesant autograf pe care l-ai dat vreodata, in afara de sani si fund?

V.I.: Ce urmeaza? 🙂 Am dat autografe pe frunte, pe chelie, pe gat, pe maini, pe piept, pe sani, pe fund, pe picioare. Caddy a dat direct pe… S-au dat autografe in tot felul si in toate pozitiile.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro