Sari direct la conținut

Ministerul de Finante vrea sa faca un nou sistem IT prin care cetatenii vor putea plati online orice taxe si impozite, preluand functionalitati deja existente in Ghiseul.ro

HotNews.ro
Ghiseul.ro, Foto: Captura Ghiseul.ro
Ghiseul.ro, Foto: Captura Ghiseul.ro

Ministerul de Finante vrea sa implementeze un nou sistem IT care va permite cetatenilor sa plateasca online cu cardul orice impozit, taxa, amenda sau orice alta suma indiferent de institutia publica care le administreaza (ANAF, primarii, alte institutii publice), preluand anumite functionalitati si servicii oferite de Ghiseul.ro, iar comisionul va fi de 0,3% din valoarea tranzactiilor si va fi suportat de la bugetul de stat, au precizat pentru HotNews.ro oficialii ministerului. Ghiseul.ro permite in prezent, pentru un comision de maxim 30 de lei, plata online cu cardul a taxelor si impozitelor locale, precum si a amenzilor auto catre 192 de primarii inrolate in sistem. Delia Popescu, sefa agentiei care gestioneaza Ghiseul.ro, spune ca statul ar trebui sa dovedeasca maturitate in cheltuirea banilor si sa nu duplice functionalitati deja existente.

Ministerul de Finante a anuntat saptamana trecuta ca a semnat acordul de licentiere a Trezoreriei Statului ca acceptator de plati electronice cu carduri MasterCard si Maestro in conditiile stabilite de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria Statului. Proiectul va dezvolta o componenta dedicata platii cu cardul, prin intermediul careia contribuabilii vor putea efectua plata online a tuturor tipurilor de impozite si taxe atat la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, cat si la cele administrate de alte institutii publice. Contribuabilii nu vor plati comisioane la tranzactii.

Ministerul de Finante nu a spus insa cine va suporta totusi comisioanele la tranzactiile cu cardul si ce se va intampla cu Ghiseul.ro, o platforma nationala de plata online cu cardul a taxelor si impozitelor locale, precum si a amenzilor rutiere, care functioneaza de cativa ani.

La solicitarea HotNews.ro, oficialii Ministerului de Finante au precizat urmatoarele:

  • „Ministerul Finantelor Publice isi propune sa implementeze un sistem universal care, odata cu  punerea sa in functiune, va permite contribuabililor sa achite orice impozit, taxa, amenzi sau orice alta suma indiferent de institutia publica care le administreaza (ANAF, primarii, alte institutii publice), neexistand o dependenta a contribuabililor  fata de institutia publica de a accepta sau nu plata cu cardul.
  • Solutia oferita de Ministerul Finantelor Publice va avea in vedere preluarea anumitor functionalitati si servicii dezvoltate de Ghiseul.ro. Scopul este acela de a veni in intampinarea contribuabilului pentru ca acesta sa-si poata plati de acasa sau de la serviciu toate taxele si impozitele sau orice suma datorata unei institutii publice din Romania. Trezoreria Statului se raporteaza la toate cele 3228 de unitati administrativ teritoriale, ANAF si orice alta institutie beneficiar de bani publici. Mentionam faptul ca, in acest moment, in Ghiseul.ro sunt acceptate plati cu cardul in 172 de primarii”, au precizat oficialii Ministerului de Finante

Cum va arata si va functiona mai exact acest proiect al Finantelor? Comisioanele tranzactiilor cu cardul vor fi suportate de la bugetul de stat

  • „In acest moment, infrastructura interna de inregistrare a tranzactiilor este deja functionala, aceasta abordare fiind utilizata pentru contul tranzitoriu. In perioada urmatoare, Ministerul Finantelor Publice va dezvolta partea de site si cea de decontare a tranzactiilor in relatia cu sistemele de plati. Pentru veniturile bugetului general consolidat achitate de catre persoanele fizice, comisioanele solicitate de emitentii cardurilor si de catre sistemele de plati se suporta de la bugetul de stat. Potrivit legislatiei in vigoare, comisionul se ridica la 0,3% din valoarea tranzactiei, semnificativ mai redus fata de cel perceput in prezent de acceptatorii de plata selectati de unitatile administrativ-teritoriale”, spun oficialii Ministerului de Finante.

Un comision de 0,3% din valoarea tranzactiei ar putea fi mai mare decat maxim 30 de lei cat este comisionul la tranzactiile prin Ghiseul.ro

Ministerul de Finante s-ar putea sa se insele in privinta nivelului redus al comisionului care va fi perceput si platit de la bugetul de stat prin noul sistem care se va numi Trezor.

In prezent, prin Ghiseul.ro, plata comisioanelor la tranzactiile cu cardul sunt suportate de primariile inrolate in platforma, iar valoarea comisionului unei tranzactii este de 2%, dar nu mai mult de 30 de lei.

  • Nu se dubleaza pana la urma o parte din investitiile facute deja in alte sisteme IT nationale de plata online a taxelor si impozitelor?

Ministerul de Finante sustine ca solutia pe care o va oferi este una complementara.

  • „Este o solutie ce completeaza celelalte instrumente de plata gestionate de Trezoreria Statului cum ar fi ordinul de plata, contul tranzitoriu, mandatul postal etc. Trezoreria Statului se raporteaza la toate cele 3228 de unitati administrativ teritoriale, ANAF si orice alta institutie beneficiar de bani publici. Abordarea Ghiseul.ro este una individuala care presupune existenta unor conventii incheiate administratorul solutiei si institutiile publice ce opteaza pentru aceasta solutie”, au precizat oficialii Ministerului de Finante.

Cat va costa noul sistem de plata al Finantelor?

  • „Autorizarea Trezoreriei Statului pentru a deveni acceptator nu presupune niciun cost (atat pentru procesul de autorizare, cat si pentru mentenanta in relatia cu sistemele de plati). Singurul cost il reprezinta comisionul perceput tranzactiei, suportat de la bugetul de stat.
  • Solutia de plati cu cardul face parte dintr-un proces amplu de modernizarea a Trezoreriei Statul ce presupune centralizarea bazelor de date si a functionalitatilor, crearea unei platforme de internet banking si plata cu cardul la ghiseu.
  • Asa cum am mentionat si in comunicatul de presa, implementarea sistemului de plata online, inclusiv extinderea serviciilor de internet banking ale Trezoreriei Statului, se va realiza din fonduri europene prin proiectul ‘Imbunatatirea capacitatii procesului decizional la nivelul sectorului financiar din Romania – TREZOR’. In urma evaluarii de catre Autoritatea de Management a Programului Operational Capacitate Administrativa (POCA), acesta a fost acceptat in vederea finantarii.
  • In ceea ce privesste componenta de plata a impozitelor si taxelor prin intermediul cardurilor, facem precizarea ca nu exista alocari de sume distincte dedicate acestei componente, aceasta reprezentand o parte a intregului sistem ce urmeaza a fi implementat”, au mai precizat pentru HotNews.ro oficialii Ministerului de Finante.

Delia Popescu, sefa Agentiei care gestioneaza Ghiseul.ro: Este important ca statul sa nu duplice functionalitati deja existente

Contactata de HotNews.ro, Delia Popescu, sefa Agentiei pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR), care gestioneaza platforma Ghiseul.ro a subliniat ca dincolo de necesitatea de a exista variante alternative de colectare de taxe si impozite, statul ar trebui sa dovedeasca maturitate si coerenta in cheltuirea banilor atunci cand ia decizia de a dezvolta sisteme informatice, asigurandu-se ca nu duplica functionalitati deja existente, cu atat mai mult cu cat vorbim de fonduri europene.

  • „Nu avem informatii legate de procesul de licentiere al Trezoreriei si nici de proiectul Trezor. Credem ca este necesar atat pentru cetateni cat si pentru mediul de afaceri sa existe variante alternative de coletare taxe si impozite, dar este important ca statul roman sa dovedeasca maturitate in abordarea unor astfel de masuri si coerenta in cheltuirea banilor atunci cand ia decizia de a dezvolta sisteme informatice, asigurandu-se ca nu duplica functionalitati deja existente, cu atat mai mult cu cat vorbim de fonduri europene.
  • Tinand cont de descentralizarea fiscala si autonomia financiara, pentru plata taxelor si impozitelor de nivel local, tinand cont ca primariile sunt cele care stabilesc majorarea nivelului de taxe precum si instituirea unor taxe speciale, este necesara extragerea automata a acestor informatii din bazele de date ale primariilor, aspect acoperit in momentul de fata de SNEP – Ghiseul.ro”, a declarat pentru HotNews.ro, Delia Popescu, sefa Agentiei pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR), care gestioneaza platforma Ghiseul.ro.

Alte informatii la zi despre Ghiseul.ro, furnizate de catre Delia Popescu:

„In momentul de fata taxele si impozitele de nivel local precum si amenzile auto se pot plati, pentru primariile inrolate in platforma, prin Sistemul National Electronic de Plata online taxe si impozite – SNEP, disponibil la adresa web www.ghiseul.ro. Pana in momentul de fata, prin intermediul platformei, au facut cel putin o plata 86.795 de utilizatori.

Prin intermediul ghiseului.ro, cetatenii pot vizualiza in timp real ce impozite si taxe de nivel local au de achitat, efectuand plata prin intermediul platformei debitele se sting automat in baza de date a primariei, se pot face plati partiale a taxelor datorate in functie de disponibilul financiar.

In platforma sunt inrolate in prezent 192 primarii, respectiv toate primariile de municipii, exceptie facand Constanta, care si-a manifestat interesul de a se inrola in platforma, precum si o mare parte dintre primariile de orase si comune. Pentru a vedea ce primarii sunt inrolate in platforma SNEP, pe portal, in sectiunea – Institutii Inrolate, exista o harta interactiva unde pot fi vizualizate pe judete, primariile inrolate.

Reamintim ca cetatenii nu platesc comisioane pentru plata taxelor si impozitelor prin ghiseul.ro, aceste comisioane fiind sustinute de catre primariile beneficiare ale taxelor si impozitelor colectate.

Nu exista costuri de inrolare in SNEP, ci doar comisionul platibil institutiei de credit acceptatoare de plati electronice platibil o singura data la inregistrarea institutiei publice in SNEP, care poate fi de maxim 300 de euro, dar in momentul de fata, din practica, bancile nu mai solicita comision.

Volumul total al tranzactiilor a fost:

  • 2012 – 3.727.117 lei
  • 2013 – 7.676.040
  • 2014 – 14.703.651 lei
  • 2015 – 23.365.445 lei

Numar total de plati efectuate in platforma:

  • 2012 – 17.558 tranzactii
  • 2013 – 35.995 tranzactii
  • 2014 – 49.171 tranzactii
  • 2015 – 75.003 tranzactii

„Asa cum se poate observa din analiza tranzactiilor de la lasarea platformei pana la finalul anului 2015 rezulta in mod evident un trend ascendent de utilizare a Sistemului National Electronic de Plata online si cresterea apetentei cetatenilor spre plata online a taxelor si impozitelor”, a mai aratat sefa Agentiei pentru Agenda Digitala a Romaniei.

Despre Ghiseul.ro

Dezvoltarea si implementarea Sistemului National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor (SNEP – Ghiseul.ro) s-a facut de Ministerul Comunicatiilor in colaborare cu Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO), la costuri zero pentru statul roman. Aplicatia apartine insa firmei Indeco Soft din Baia Mare, care este membra a APERO si a implementat astfel de softuri in mai multe primarii din tara.

Platile in Ghiseul.ro se pot efectua cu autentificarea utilizatorului (acesta putand vizualiza exact sumele de plata) sau fara autentificare (utilizatorul introducand direct suma pe care stie ca o are de platit, iar accesul facandu-se pe baza CNP-ului).

Pentru plata cu autentificare, utilizatorii au nevoie de date de autentificare in sistem/credentiale, respectiv nume de utilizator si parola. Conform informatiilor ministerului, administratiile locale pot trimite cetatenilor aceste date si de asemenea acestea pot fi solicitate de catre cetateni si la ghiseul administratiilor locale, inrolate in sistem.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro