Ministerul Transporturilor: In 2010 vom porni licitatii pentru toate tronsoanele de autostrada incluse in Programul Operational Transport, finantat de UE / "Contestatiile sunt sport national in Romania"
Constantin Dascalu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a declarat pentru HotNews.ro ca in cursul acestui an vor fi demarate licitatii pentru contractarea antreprenorilor pe toate autostrazile incluse in Programul Operational de Transport – finantat cu 4,5 miliarde de euro de catre Comisia Europeana. Este vorba despre alte 4 tronsoane pe langa cele demarate deja, Cernavoda-Constanta si Arad-Timisoara. Totusi, numai autostrada Cernavoda-Constanta a fost aprobat pentru finantare nerambursabila de catre Comisia Europeana.
De la demararea licitatiilor si pana la inceperea propriu-zisa a lucrarilor poate curge chiar si un an de zile. „O licitatie poate dura 3 luni sau un an. Desi au fost reduse termenele in procedura de achizitii, in Romania exista un sport national – contestatiile”, a declarat Constantin Dascalu.
Constructie de autostrazi – lista prevazuta in POS Transport
- 1. Autostrada Nadlac – Arad 147,44 milioane euro; 125,32 milioane euro fonduri europene
- 2. Autostrada Cernavoda – Constanta
- 3. Autostrada Arad – Timisoara
- 4. Autostrada Orastie – Sibiu 669 milioane euro, 568,65 milioane euro fonduri europene
- 5. Un tronson din autostrada Sibiu – Pitesti 590 milioane euro, 501,5 milioane euro fonduri europene
- 6. Autostrada Lugoj – Deva
Din aceasta lista, singurul proiect in care procedurile sunt avansate este tronsonul Cernavoda-Constanta. In ceea ce priveste tronsonul Arad-Timisoara, secretarul de stat a spus ca si aici „deja se lucreaza”.
Acesta a explicat ca autoritatile trebuie sa mearga „in paralel”, cu procedurile pentru obtinerea finantarii de la Comisia Europeana si cu licitatiile pentru contractarea antreprenorilor.
Proces alambicat al elaborarii si aprobarii proiectelor
Pana ajunge sa fie depus la Autoritatea de Management, un proiect trebuie sa aiba studii de fezabilitate sau prefezabilitate, iar realizarea acestora poate dura 2-3 ani din momentul in care a fost incheiata procedura de achizitii, a explicat Dascalu. Aceasta deoarece pe langa elaborarea propriu-zisa este nevoie de obtinerea unor avize de mediu. Urmeaza alte cateva luni pentru intocmirea proiectului tehnic, la care este nevoie din nou de o serie de avize, mai ales cele de mediu, care se obtin foarte greu – a mai explicat secretarul de stat.
Aceasta deoarece cerintele Comisiei Europene in privinta protectiei mediului sunt foarte stricte, mai ales in zonele unde se gasesc arii protejate. Spre exemplu, a declarat oficialul, proiectul pentru centura Constanta a avut dificultati in a obtine acordul de mediu
Dupa depunerea la Minister a proiectului, Autoritatea de Management a POS Transport impreuna cu echipa de asistenta tehnica finantata prin programul UE, JASPERS, verifica documentatia si, daca este nevoie, solicita completari.
„Se verifica din trei puncte de vedere importante: analiza tehnica, partea de mediu, analiza cost-beneficiu. Cea din urma este un procedeu complex, proiectul trebuie sa demonstreze Comisiei Europene ca finantarea creaza plusvaloare”, a spus Constantin Dascalu.
Planul proiectelor de autostrazi pentru care trebuie fonduri nerambursabile, in 2010
Ministerul Transporturilor a mai intocmit o lista care contine necesarul de finantare din fonduri nerambursabile in anul 2010 pentru aceste tronsoane de autostrada si stadiul la care se afla lucrarile in prezent.
- 1. Nadlac-Arad: licitatie de lucrari si contractare, in 2010. Km: 38,882. Necesar fonduri: 70,5 milioane lei
- 2. Cernavoda-Constanta. Cernavoda-Medgidia – in executie; km: 19,25. in trimestrul I al anului 2010 vor demara lucrarile de executie pe sectoarele de capat ale tronsonulu. in trimestrul II urmand a demara lucrarile Km 155+480/ kn 161+700. In trimestrul I 2010 se estimeaza demararea procedurilor de expropriere. Medgidia-Constanta – in executie. Km: 31,5; In trimestrul I 2010 se estimeaza demararea procedurilor de expropriere. In trimestrul II vor demara lucrarile de executie pe toata lungimea tronsonului.
- 3. Arad – Timisoara: in executie, km: 32,2; in 2009 – s-au executat lucrari de terasamente pe o lungime totala de 27 km. In 2010 se vor executa lucrari pe toata lungimea autostrazii.
- 4. Orastie-Sibiu, inclusiv centura Sebes: km 82,07. Licitatie lucrari si contractare 2010. Necesar fonduri: 147,23 milioane lei
- 5. Sibiu-Pitesti: km 116,64. Stadiu: Studiu de fezabilitate, pregatire procedura de achizitie a contractului de consultanta pentru sistenta tehnica in vederea atribuirii contractului de concesiune. Necesar fonduri: 14,28 milioane lei (bugetul de stat).
- 6. Timisoara-Lugoj: km35,625. Licitatie lucrari si contractare in 2010. Necesar fonduri: 95,95 milioane lei; Lugoj-Deva: Licitatie lucrari si contractare in 2010. Necesar fonduri: 158,3 milioane lei; Deva-Orastie: Licitatie lucrari si contractare 2010. necesar fonduri: 108,25 milioane lei
Pana in prezent, numai tronsonul Cernavoda-Constanta a fost aprobat pentru finantare nerambursabila de catre Comisia Europeana, pentru care a fost semnat si contractul de finantare, de 297 milioane de lei. Pe langa acesta, mai sunt alte 16 proiecte contractate, din care unul singr de valoare semnificativa – dar nu este autostrada, ci este centura ocolitoare Constanta – cu o finantare UE de 221,5 milioane lei. (vezi lista proiectelor din POS Transport – in documentul atasat).
Pe langa cele 17 proiecte cu contracte de finantare UE, prin Programul Operational de Transportmai sunt alte 3 proiecte aprobate de Comisia Europeana, in valoare de circa 400 milioane euro, pentru care vor fi semnate „in curand” contractele. Nu este vorba insa de autostrazi, ci de reabilitarea unor drumuri nationale si „prelungirea digului portului Constanta”. Detalii aici.
Pentru cel din urma, potrivit lui Constantin Dascalu, va fi semnat contractul de achizitie in zilele urmatoare.
Aceasta este situatia proiectelor aprobate si contractate – pe langa acestea insa au mai fost depuse la Ministerul Transporturilor alte 21 de proiecte (HotNews.ro va reveni cu lista acestora).
Daca la „proiecte depuse” Programul Operational Transport nu arata tocmai rau, valoarea acestora insumand 3,6 miliarde de euro, la capitolul plati catre beneficiari Ministerul se lauda cu numai 31,4 milioane de euro.
„In 2010 platile vor creste semnificativ, vor ajunge la cateva sute de milioane de euro”, a spus secretarul de stat, argumentand ca proiectele mentionate vor intra in faza de executie.