Sari direct la conținut

Ordinul Arhitectilor cere ministrului Culturii sa explice de ce a refuzat clasarea bd. Kiseleff si Aviatorilor

HotNews.ro
Imagine bulevardul Aviatorilor, Foto: Norc.ro
Imagine bulevardul Aviatorilor, Foto: Norc.ro

Filiala Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din Romania cere ministrului Culturii, Kelemen Hunor, sa explice de ce a refuzat clasarea bulevardelor Kiseleff, Prezan si Aviatorilor ca monumente istorice de importanta nationala, desi Comisia Nationala a Monumentelor Istorice a votat contrariul. Arhitectii spun ca nu au primit decat o informare cu decizia ministrului, nu si o motivare a deciziei. Reprezentantii OAR sustin ca au cerut clasarea celor trei artere de circulatie pentru a le „proteja’ de efectele negative ale pasajelor subterane pe care Primaria Capitalei vrea sa le construiasca in zona.

„Cererea de clasare a fost determinata de dorinta protejarii acestui ansamblu de potentialele efecte negative ale construirii unor pasaje subterane auto in zona verde, nicidecum de intentia de a bloca aprioric orice interventie; statutul legal de monument istoric nu inseamna intangibilitate, ci un grad superior de protectie. Primaria Municipiului Bucuresti isi justifica intentia construirii pasajelor subterane carosabile pe soseaua Kiseleff si pe bulevardul Aviatorilor prin nevoia asigurarii unei circulatii fluente. In realitate, pasajele sunt departe de a constitui un raspuns adecvat si contemporan la problemele centrului Bucurestiului; ele sunt distructive, anacronice si ilogice. Pasajele neaga valoarea urbanistica, arhitecturala, artistica si simbolica a acestor bulevarde, le distrug vegetatia si le submineaza functiunea de spatii publice pietonale. Soseaua Kiseleff si bulevardul Aviatorilor nu sunt simple cai de circulatie, ci artere cu o semnificatie speciala pentru capitala Romaniei”, au declarat reprezentantii OAR intr-o conferinta de presa.

Intr-un comunicat de presa, Ministerul Culturii, isi motiveaza astfel decizia:

– prin clasarea ca monument istoric a Ansamblului de bulevarde s-ar produce un exces de legiferare, orice interventie – de la reparatii de maxima urgenta la reteaua de gaze sau canalizare, pana la asfaltare si amenajarea spatiilor verzi – necesitand proceduri birocratice inutil multiplicate;

– clasarea s-ar fi referit doar la partea carosabila si la spatiul verde dintre benzile de circulatie, ceea ce este o reglementare fara precedent;

– ansamblurile de cladiri, parcuri si spatii pietonale din aria respectiva au deja caracter de zona protejata, ceea ce garanteaza un regim de protectie riguros;

– deciziile CNMI, de clasare a bulevardelor si avizare a pasajelor, au caracter contradictoriu, prevaland, insa, conform votului, aprobarea proiectelor pasajelor rutiere;

In replica, OAR Bucuresti declara ca aceste afirmatii „nu sunt decat o dezinformare, o insiruire de afirmatii care dovedesc incompetenta si necunoasterea legilor, un text nedemn pentru o institutie care are misiunea de a apara patrimoniul cultural al Romaniei”.

Nicolae Lascu, specialistul care a facut studiul istoric de clasare sustine statutul de monument istoric il poate primi „orice constructie care indeplineste criteriile prevazute de normele metodologice ale Ministerului Culturii privind clasarea, inclusiv cele trei bulevarde”.

In urma cu cateva saptamani, ministrul Culturii, Kelemen Hunor, a respins cererea de clasare a bulevardelor Kiseleff, Prezan si Aviatorilor, initiata de Ordinului Arhitectilor Bucuresti, desi Comisia Nationala a Monumentelor Istorice a decis clasarea arterelor ca monumente istorice. Totodata, Kelemen Hunor a avizat construirea a doua pasaje subterane la Piata Charles de Gaulle, pe bulevardul Aviatorilor, si la Piata Presei Libere, pe bd. Kiseleff. Citeste aici unde vor fi amplasate cele doua pasaje si impactul asupra celor trei bulevarde.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro