Organizatiile de media cer retragerea OUG privind ajutorul de stat pentru televiziuni: Astfel de masuri in plin sezon electoral ridica majore semne de intrebare in ceea ce priveste intentiile Guvernului
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), ActiveWatch si Conventia Organizatiilor de Media (COM) considera inoportuna instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru televiziuni, in perioada 2015-2016 si solicita Executivului sa reconsidere aceasta optiune, luand in calcul alte modalitati de a sprijini productia editoriala si informarea publicului, se arata intr-un comunicat al organizatiilor de media. Acestea cer Guvernului „sa retraga Ordonanta de urgenta privind instituirea schemei de ajutor de stat pentru operatorii economici din domeniul audiovizual si sa initieze consultari cu toti actorii interesati in dezvoltarea unor metode alternative, in afara oricaror suspiciuni de influente politice, de sprijin pentru productia de materiale de informare, educare si culturale de interes public.”
„Ordonanta de Urgenta a Guvernului din 10.06.2015 instituie o schema de ajutor de stat in valoare de 15 milioane de euro pentru televiziunile din Romania. Prin insasi natura sa, ajutorul de stat creeaza un avantaj competitiv selectiv si distorsioneaza libera concurenta. presupusa de ajutorul de stat lasa celui care il gestioneaza putere discretionara (conform Consiliului Concurentei). Instituirea unor astfel de masuri in plin sezon electoral (a doua jumatate a anului 2015 si anul 2016) ridica majore semne de intrebare in ceea ce priveste intentiile Guvernului si erodeaza de la bun inceput credibilitatea televiziunilor care vor primi astfel de ajutoare”, arata organizatiile de media.
Acestea solicita Executivului „sa faca publice studiile care justifica aceasta decizie si caracterul ei de urgenta. Credem ca o atare masura, cu urias potential anti-concurential, ar trebui sa se aplice doar in conditii de maxima transparenta. Consideram ca informarea si educarea publicului sunt obiective majore si legitime. Orice sprijin guvernamental, din fonduri publice, in aceasta directie este bine-venit, in conditiile in care accentul cade pe produsul editorial si pe destinatarul sau de drept, publicul, nu pe operatorii economici care il comercializeaza. Credem, de aceea, ca sprijinul guvernamental ar trebui sa acopere productia editoriala, indiferent de tipul mijlocului de informare (presa scrisa, radio, televiziune, online). Astfel de fonduri trebuie sa poata fi accesate de orice creator, in cadrul unui proces transparent si competitiv.”