Poșta vrea să iasă din categoria „alții” la serviciile de curierat: Achiziția care i-ar scăpa pe agenți de folosirea chitanțierelor fizice
Curierii Poștei Române utilizează în prezent până la cinci chitanțiere fizice (incluzând rezerve) și realizează manual toate operațiunile de preluare și predare efectivă la domiciliul/sediul clienților a coletelor, iar scanarea AWB-urilor se face doar înainte de plecarea pe teren și respectiv la întoarcerea de pe traseele zilnice, ceea ce nu oferă o vizibilitate în timp real asupra livrării.
Acestea sunt doar câteva dintre minusurile cu care se confruntă Poșta Română în competiția cu operatorii privați, bătălie în care a început să piardă constant teren în ultimii ani.
Informațiile apar în caietul de sarcini al unei licitații lansate în urmă cu o zi de Poșta Română în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Poșta admite că serviciile sale de curierat au ajuns în categoria ‘Alții’
Activitatea de livrare a Poștei Române la domiciliul/sediul clienților se desfăşoară în prezent cu un număr de 400 autovehicule, în condiții tehnologice limitate, fapt care în ultimii ani a condus la o scădere constantă a calității serviciilor.
- „Reorientarea clienților către serviciile oferite de competitori a plasat serviciile de curierat ale Poştei Române în categoria „Alții”, conform Raportului ANCOM pentru anul 2020, CNPR pierzând astfel o cotă de piaţă de 13% în fața jucătorilor care au investit în tehnologie.”, spune operatorul național de servicii poștale.
Cu o rețea de peste 5.500 de subunități poștale, Poșta distribuie săptămânal peste 11 milioane de trimiteri poștale, iar la nivel național, în toate localitățile reședință de județ și pe o rază de 15 km a acestora furnizează servicii de curierat door-to-door din categoria expres, sub denumirea Prioripost.
Compania spune că timpii de livrare pentru serviciile din categoria express sunt 12 ore în reședințele de județ, 24 de ore între orașe reședință de județ și localitățile din interiorul aceluiași județ și 36 ore între oricare alte orașe din țară.
Aici este zona în care Poșta a pierdut în mod semnificativ cotă de piață în fața fiemelor private de curierat.
Ce probleme au serviciile de curierat ale Poștei: Toate operațiunile se fac manual
În documentația de licitație, Poșta enumeră mai multe cauze care poziționează serviciile sale din categoria express la un nivel de calitate mai scăzut decât al altor operatori de curierat rapid.
„Astfel, cauzele care au condus la percepția de calitate scăzută a serviciilor sus-menţionate sunt efectuarea manuală a tuturor activităţilor legate de transportul şi livrarea trimiterilor, lipsa unei optimizări a itinerariilor zilnice, a gradului de încărcare al curselor, precum şi a parametrilor de funcţionare a maşinilor (consum carburant, viteză medie, staționări etc.):
- – planificarea rutelor zilnice se face manual, fără a beneficia de optimizarea pe care o pot realiza soluţiile software, fiind necesar ca agenţii curieri să îşi configureze traseele utilizând dispozitivele smartphone personale, prin introducerea adreselor din listele de distribuție primite în fiecare dimineață, înainte de plecarea în curse, proces care nu ia în considerare optimizarea traseelor în sensul atingerii unui nivel maxim de cost-eficienţă;
- – activităţile de scanare a AWB-urile pentru generarea de statusuri care să fie comunicate clienților se realizează doar înainte de plecarea pe teren şi respectiv la întoarcerea de pe traseele zilnice, ceea ce nu oferă vizibilitate asupra livrării/preluări şi de asemenea nu oferă o statistică despre tentativele de livrare, sau statusuri în timp real despre fiecare trimitere;
- – toate operaţiunile legate de preluarea şi predarea efectivă a trimiterii către destinatar se realizează manual, utilizându-se până la cinci chitanțiere fizice (incluzând rezerve), semnăturile de confirmare fiind colectate manual şi neasigurându-se o transmitere în timp real a acestora, fapt care împiedică centralizarea informaţiilor pentru prelucrare ulterioară în vederea optimizării calităţii prestării serviciului, şi de asemenea generând timpi suplimentari in prelucrare, care se reflectă în costuri;
- – toate activităţile legate de plata tarifului trimiterilor sau rambursurilor se realizează manual, neexistând dispozitive mobile pentru operațiunile cu cash, gestiunea chitanțelor, a predării numerarului, a borderoului de încasare, toate acestea realizându-se pe suport de hârtie, crescând în consecință timpii de efectuare a livrărilor/preluărilor.
Achiziția prin care Poșta vrea să schimbe această situație
În acest context, Poșta Română a demarat o licitație pentru achiziția de PDA-uri rigidizate cu sistem de operare Android (versiune minim 10), imprimante portabile termice cu bluetooth şi dispozitive GPS autonome, pentru un număr de 400 autovehicule (şi curieri) cu scopul de a optimiza, eficientiza și monitoriza activitatea de preluare şi livrare a trimiterilor din categoria express.
Prin această achiziție sunt urmărite următoarele beneficii:
- reducerea timpilor de preluare/livrare a trimiterilor poştale din categoria express monitorizarea în timp real a curierilor
- actualizarea în timp real a statusurilor fiecărei trimiteri poştale din categoria express
- efectuarea de operaţiuni pe teren cu etichetele AWB (scanare, generare, tipărire) încasarea de numerar pe teren cu emiterea de bon fiscal cu valoare de factură monitorizarea precisă şi automatizată a activității curierilor
- generarea de rapoarte complexe pentru evaluarea productivităţii şi reducerea costurilor
- colectarea şi transmiterea de semnături de primire
- creşterea satisfacției clienților și a calităţii serviciului prin simplificarea, automatizarea şi digitalizarea operaţiunilor efectuate de curierii Poștei pe teren
Valoarea estimată a contractului licitat prin procedură simplificată este de peste 1,7 milioane de lei (fără TVA). Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 10 noiembrie 2022. În aceeași zi va avea loc și ședința de deschidere a ofertelor.
Traficul de colete generează peste 80% din veniturile din servicii poștale: Topul companiilor
Datele oficiale arată că anul trecut traficul de colete, inclusiv pachete mici, a crescut cu 13% în 2021, până la 218 milioane de trimiteri, contribuind cu 81% la realizarea veniturilor din furnizarea de servicii poștale.
Scăderea traficului de corespondență (scrisori, imprimate) a încetinit la doar 1% (față de 6% în 2020), permițând astfel expansiunea veniturilor aferente cu 2%.
- ”Livrarea coletelor rapidă, facilă și în proximitate conferă principalul avantaj competitiv în sectorul poștal. Concurența pe acest segment este sănătoasă: nu mai puțin de 5 furnizori se luptă pentru 80% din piața coletelor”, a declarat luna trecută Eduard Lovin, vicepreședintele autorității de reglementare în comunicații (ANCOM).
Traficul total de trimiteri poștale a crescut cu 4% faţă de anul 2020, până la valoarea de 595 de milioane de trimiteri, iar veniturile totale au depăşit 4 miliarde lei, în creștere cu 11%, în principal datorită continuării creșterii traficului de colete.
După creşterile semnificative din 2020, traficul de colete şi pachete mici a crescut în 2021 cu 13%, atât în volum, cât şi ca venituri, contribuind astfel în premieră cu peste 80% la realizarea veniturilor din servicii poștale.
Traficul de corespondenţă şi imprimate și-a încetinit scăderea la doar 1% (față de peste 6% în 2020) în volum, și prezintă o creştere cu 2% a veniturilor.
Venitul mediu per trimitere a ajuns la 6,8 lei (de la 6,4 lei în 2020); trimiterile interne au adus un venit mediu de 5,7 lei, trimiterile internaţionale intrate 12,7 lei, iar cele internaţionale ieşite 70,5 lei.
Corespondenţa şi imprimatele interne au generat un venit mediu de 1,8 lei per trimitere, iar coletele şi pachetele mici 12,8 lei per trimitere internă.
După traficul de livrare colete realizat în 2021, principalii concurenți au fost Fan Courier (26%), Sameday (23%) şi Cargus (13%).