Romania Libera: Bechtel, fara limita de pret
Mihai Grecu, instalat in aprilie 2007 de catre Calin Popescu Tariceanu la conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), a avizat eliminarea plafonului de cheltuieli prevazut in contract pentru constructia Autostrazii Transilvania de catre compania Bechtel. Potrivit Anexei 10 – componenta-cheie a contractului incheiat in decembrie 2003 –, compania americana trebuia sa realizeze Autostrada Transilvania in limita a 2,241 miliarde de euro.
Conform legii, pentru orice decizie legata de Anexa 10 era nevoie de avizul Guvernului. La cateva zile dupa avizul lui Grecu, Bechtel a obtinut marirea costurilor pe doua tronsoane cu procente cuprinse intre 25 si 90%. Consultantul de proiect a avertizat ca preturile marite nu sunt cele finale.
Ex-ministrul Radu Berceanu sustine ca valoarea finala a contractului Bechtel va fi cuprinsa intre 7 si 10 miliarde euro, de circa 4,5 ori suma contractata initial.
Berceanu mentioneaza vizitele ce i-au fost facute la Guvern de ambasadorul SUA, Nicholas Taubman, in compania delegatiei Bechtel.
Dorin Debucean, director adjunct al CNADNR, a lucrat pentru Bechtel pana in luna aprilie a acestui an. Acum el are ca responsabilitati derularea contractului cu… Bechtel.
Conform indicatorilor tehnico-economici si contractului de construire, documente aprobate in decembrie 2003 de Guvern, compania Bechtel trebuia sa realizeze Autostrada Transilvania in limita a 2,241 miliarde de euro. Aceasta suma a fost prevazuta in Anexa 10 la contractul de construire, anexa ce contine cantitatile si preturile pentru fiecare sectiune de autostrada.
Desi in contract se prevede clar faptul ca materialele si lucrarile din Anexa 10 trebuie sa constituie o tinta, iar Bechtel va cauta sa faca toate eforturile pentru a atinge aceasta tinta si a obtine „economii potentiale”, situatia s-a schimbat la scurt timp dupa ce au inceput lucrarile pe primele doua sectiuni de autostrada, 2B si 3C.
Bechtel a inceput sa faca presiuni pentru a i se accepta la decontare cantitati mai mari de lucrari. Pana in luna aprilie 2007 solicitarile americanilor de la Bechtel nu au fost acceptate de conducerea Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR). Situatia s-a schimbat dupa ce liberalii au preluat sefia Ministerului Transporturilor si, implicit, a acestei institutii.
Impus ca director general al Companiei de Autostrazi din ordinul premierului Tariceanu, Mihai Grecu a schimbat la 180 de grade abordarea in cazul Bechtel. Fara aviz de la Guvern, Grecu le-a dat in scris americanilor ca Anexa 10 nu reprezinta o limita. Ca atare, dupa cateva zile s-au scumpit sectiunile 2B si 3C. Urmeaza celelalte.
Grecu: „Anexa 10 nu constituie o limita”
In data de 3 aprilie, cand Compania de Autostrazi era inca condusa de Dorina Tiron, in cadrul sedintei Comitetului Director al reprezentantilor CNADNR-Bechtel, americanii au solicitat partii romane sa renunte la limita de cost prevazuta de Anexa 10. Raspunsul i-a dezamagit: „Hotararea de guvern ce aproba contractul includea o valoare a contractului de 2,241 mld. euro pentru lucrari si aceasta a fost indicata in Anexa 10.
Hotararea de guvern serveste ca o limitare a ceea ce poate fi platit conform contractului si, deoarece se bazeaza pe Anexa 10, aceasta din urma reprezinta ea insasi limitarea a ceea ce poate fi platit. (…) CNADNR nu va plati pentru cantitatile de lucrari ce depasesc limitele Anexei 10″, li s-a amintit reprezentantilor Bechtel. Desigur, acest lucru nu a convenit companiei americane. Cum cele doua parti aveau opinii diferite, s-a convenit amanarea adoptarii unei decizii de comun acord luata prin negocieri.