Scandal pe tema muzicii online: pretentii financiare exagerate pentru clipurile de tip Youtube preluate de bloguri si siteuri
Blogurile si site-urile care pun linkuri catre videoclipuri sau melodii preluate de pe YouTube, Trilulilu si alte site-uri similare si care contin bannere platite sau gratuite pentru a promova servicii si produse, ar putea fi nevoite sa plateasca remuneratii foarte mari pentru drepturi de autor, conform unor proiecte de metodologii discutate in prezent sub supervizarea Oficiul Roman pentru Drepturi de Autor, avertizeaza, intr-o scrisoare adresata HotNews.ro, Dan Virtopeanu, director general Voxline Communication si membru fondator al asociatiei de profil ARONSA.
Potrivit lui Virtopeanu, „se intentioneaza modificarea conditiilor de utilizare a muzicii pe internet cu efecte economice dure asupra majoritatii site-urilor si blogurilor din Romania. Astfel, un blog sau un site care va contine linkuri catre videoclipuri sau melodii preluate de pe site-uri de tip Youtube, Trilulilu si care are bannere de orice natura (platite sau gratuite) pentru a promova produse/servicii va trebui sa plateasca minim 1.000 RON pe luna (taxa pentru mai putin de 100.000 de afisari pe luna) pentru acele linkuri”.
El precizeaza ca, daca va fi aplicata, o asemenea schimbare „va afecta viitorul internetului romanesc”. Virtopeanu precizeaza ca ARONSA (Asociatia Furnizorilor de Continut din industria de telecomunicatii) s-a opus in vara acestor pretentii exagerate. Negocierile pentru stabilirea metodologiilor – acte normative cu caracter general obligatoriu – referitoare la cum poate fi utilizata muzica pe Internet au inceput, iar acestea ar putea intra in vigoare la 29 octombrie si 14 noiembrie.
Dan Virtopeanu a explicat pentru HotNews.ro ca in vara acestui an Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania – Asociatia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA) a propus o serie de schimbari pentru actuala metodologie, valabila din 2004 si care, spune el, este „perfect functionala”. Deoarece ARONSA s-a opus schimbarilor „totale” propuse de UCMR-ADA, asociatia sa a fost exclusa de la negocieri de catre ORDA, spune Virtopeanu.
Intr-un comunicat de presa remis miercuri dupa-amiaza de ORDA, aceasta institutie isi spune punctul de vedere, ofera clarificari si afirma ca acuzatiile aduse ORDA de catre ARONSA sunt nefondate.
UPDATE: Bogdan Manolea, presedintele Asociatiei pentru Tehnologie si Internet (APTI), implicata in negocieri, a spus pentru HotNews.ro ca initiativa de modificare a actualei metodologii privind utilizarea muzicii pe internet apartine UCMR-ADA, unicul organism de gestiune colectiva in Romania acreditat sa gestioneze drepturile de autor in domeniul muzical. UCMR-ADA, spune Manolea, are dreptul legal ca o data la trei ani sa renegocieze metodologia in curs, ORDA fiind organismul care doar va „parafa” actele normative obligatorii.
Potrivit lui Manolea, metodologia propusa acum de UCMR-ADA „este un pic gresita” pentru ca nu face o diferenta clara intre site-urile care vand muzica pe internet si cele care doar folosesc doar link-uri sau in ce priveste tipurile de vizitatori.
„Sumele propuse de UCMR pentru un site de streaming ar putea sa puna in mare incurcatura site-urile care vand, legal, muzica, de genul trilulilu, video.neogen.ro, etc, sau un site cu muzica ambientala. Nu se poate spune acelasi lucru atunci cand este vorba despre un link de pe un blog sau un alt gen de site”, a detaliat Manolea.
Negocierile privind metodolgia sunt in plina desfasurare, prin urmare nu se poate spune nimic clar pana la finalizarea acestora, a precizat el.
UPDATE 2: „Metodologia care se discuta in aceste zile pleaca de la o intentie laudabila, dar este fundamental gresita ca forma si nu reflecta realitatea. Sper din tot sufletul ca metodologia in aceasta forma sa nu fie aprobata de ORDA. Avem nevoie de o dezbatere publica vis-a-vis de o lege importanta pentru arta romaneasca” spune si Florin Grozea, membru al trupei Hi-Q, blogger, antreprenor online si membru UCMR-ADA.
„Nici in SUA si UE nu s-a adoptat o lege cum vrem noi sa facem pentru utilizarea muzicii pe internet. E clar ca metodologia trebuie sa existe, insa nu este buna in forma actuala si trebuie sa o discutam cu utilizatorii de internet interesati, dar si cu compozitorii. E foarte important ca de la o intentie buna sa nu se ajunga la un rezultat dezastruos”, a precizat Grozea.
„Sunt unul dintre oamenii cei mai interesati ca legea muzicii pe internet sa fie corect creata si echitabila, pentru ca sunt compozitor si in acelasi timp antreprenor pe un site internet. Insa UCMR e absurda, nu cunosate specificitatile internetului”, a adugat acesta. „Metodologia propusa de UCMR nu m-ar ajuta nici in postura de compozitor pentru ca muzica mea n-ar mai ajunge la cat mai multi ascultatori, si nici ca antreprenor, avand in vedere costurile mari pe care le-ar implica”, a incheiat el.
Scrisoarea lui Dan Virtopeanu a trezit deja numeroase proteste in blogosfera (au scris, intre altii, Alex Mihaileanu, Cristian Manafu, Alex Brie, Florin Grozea).
UPDATE 3: Comunicatul ORDA
COMUNICAT DE PRESA
Avand in vedere comunicatul ARONSA intitulat „Avertisment pentru industria on-line”, precum si informaţiile aparute in mass-media, pe site-ul HotNews.ro, precum si pe diverse blog-uri si site-uri, ORDA face urmatoarele precizari/clarificari:
1. Metodologiile privind stabilirea condiţiilor prin care pot fi utilizate operele se stabilesc pe baza unei proceduri transparente prevazuta de Legea dreptului de autor (Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare).
Aceasta procedura cuprinde o prima etapa a stabilirii Comisiei de negociere pe baza unei cereri formulate de un organism de gestiune colectiva (ogc), iar membrii Comisiei se desemneaza prin Decizia directorului general al O.R.D.A. dintre structurile asociative ale utilizatorilor si/sau utilizatorii majori din domeniul pentru care se cere negocierea, nominalizate in lista comunicata de ogc-ul iniţiator. Dispoziţiile Legii dreptului de autor stipuleaza in mod expres ca decizia privind includerea in Comisie a unei structuri sau a utilizatorilor aparţine ogc-ului, O.R.D.A. neavand competenţa de a desemna o structura asociativa care nu se afla pe lista propusa de ogc.
Din acest punct de vedere, acuzaţiile aduse O.R.D.A. de catre ARONSA prin comunicatul de presa prezentat pe HotNews.ro sunt nefondate, intrucat aceasta structura asociativa nu a fost inclusa de UCMR-ADA in lista propusa pentru a negocia metodologia privind utilizarea operelor muzicale pe Internet, prin Decizia Directorului general al O.R.D.A. nr. 178/2008.
2. Dupa constituirea Comisiilor de negociere, acestea au un termen de negociere prevazut de lege de 30 de zile calendaristice de la data constituirii comisiei, iar in cazul in care parţile se inţeleg se incheie un protocol, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei pentru opozabilitate faţa de toţi utilizatorii din domeniu. in situaţia in care parţile nu se inţeleg, urmeaza o procedura de soluţionare a litigiului in doua etape: iniţial printr-un abitraj, si – ulterior – printr-un proces la Curtea de Apel Bucuresti.
Hotararea arbitrala si hotararea judecatoreasca privind stabilirea metodologiei se publica de asemenea in Monitorul Oficial prin decizie a directorului general al O.R.D.A.
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor nu poate interveni in procesul de stabilire a metodologiilor si nu are competenţe legale de a solicita sau de a gestiona drepturile de autor.
Astfel, titlul sub care este prezentat comunicatul ARONSA pe site-ul HotNews.ro este fals, intrucat O.R.D.A. nu pretinde si nu incaseaza sume cu titlu de remuneraţii de drept de autor, si cu atat mai puţin „taxe” pentru utilizarea operelor muzicale.
Prin Deciziile directorului general al O.R.D.A. nr. 178/2008 si 181/2008, publicate in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 667/25.09.2008, respectiv 686/06.10.2008, au fost stabilite Comisiile de negociere pentru a utilizarea operelor muzicale pe Internet si pentru a stabili remuneraţiile cuvenite autorilor de opere muzicale, artistilor interpreţi sau executanţi si producatorilor de fonograme.
In prezent se deruleaza negocieri ale metodologiei propuse de UCMR-ADA, conducerea ARONSA facand parte din Comisia de negociere, in calitate de reprezentant al unei alte structuri asociative, respectiv Asociaţia Naţionala a Internet Service Providerilor din Romania (ANISP).
*
Consideram ca utilizarea operelor muzicale pe internet trebuie sa se faca cu respectarea drepturilor de autor si toţi cei implicaţi in negocieri sa manifeste buna-credinţa in a gasi un echilibru intre necesitatea de a recompensa pe titularii de drepturi ale caror opere sunt utilizate si necesitatea de a asigura accesul publicului larg la operele de cultura in condiţii cat mai rezonabile, folosind oportunitaţile extraordinare pe care le ofera mediul digital.
O.R.D.A. este organ de specialitate in subordinea Guvernului, fiind autoritate unica de reglementare, evidenţa prin registre naţionale, supraveghere, autorizare, arbitraj si constatare tehnico-stiinţifica in domeniul drepturilor de autor si al drepturilor conexe. in aceasta calitate, urmareste armonizarea legislaţiei interne cu cea comunitara si internaţionala din domeniu, precum si aplicarea acesteia. in temeiul prevederilor Directivei 29/2001 privind Dreptul de Autor in Societatea Informaţionala, ORDA pregateste Raportul periodic al Romaniei ca Stat Membru al UE privind implementarea acestei directive la Comisia Europeana.
Comunicatul ARONSA:
AVERTISMENT PENTRU INDUSTRIA ONLINE
In prezent au fost demarate negocierile pentru pentru stabilirea metodologiilor privind utilizarea muzicii pe internet. Intrarea in vigoare a acestora la datele propuse de 29 octombrie si 14 noiembrie ar insemna schimbarea viitorului utilizarii continutului muzical in online-ul autohton.
Pentru cei care nu sunt familiarizati, Metodologiile sunt acele acte normative cu caracter general obligatoriu (asa numita legislatie secundara) care stabilesc modul in care se calculeaza remuneratiile datorate titularilor de drepturi pentru un anumit tip de utilizare a operelor protejate de copyright. In cazul nostru este vorba de Metodologiile privind comunicarea publica a operelor muzicale prin Internet, care in forma propusa de organismele de gestiune colectiva vor avea efecte economice devastatoare pentru detinatorii de site-uri si bloguri.
In comisiile de negociere stabilite de ORDA care stabilesc conditiile de utilizare a operelor muzicale pe internet au fost selectate organismele de gestiune colectiva din domeniul muzical, UCMR-ADA, UPFR si CREDIDAM, pe de o parte si reprezentanti ai utilizatorilor pe de alta parte.
Efectele noilor metodologii care ar putea sa intre in vigoare de luna viitoare vor fi devastatoare asupra majoritatii site-urilor sau blogurilor care utilizeaza muzica.
Spre exemplificare, daca in acest moment utilizarea pe internet a operei muzicale cu titlu gratuit (ascultare fara perceperea vreunui cost) era “taxata” cu 300 RON pe an, prin noile Metodologii se urmareste o majorare in medie de 15 ori pentru muzica de fundal si 120 de ori pentru melodiile/clipurile postate pe site/blog cu link preluat dintr-un site UGC; acestea reprezentand doar remuneratiile solicitate pentru drepturi de autor, urmand sa avem de platit suplimentar si remuneratiile pentru drepturile conexe (producatorii de fonograme si artistii interpreti).
Pentru un site sau blog nou lansat care doreste sa utilizeze muzica pe internet si care intentioneaza sa promoveze orice fel de produse sau servicii comerciale sau profesionale, fie sa afiseze bannere, proprietarul lui va trebui sa plateasca 1000 RON pe luna cu titlu de „remuneratie drept de autor”.
Gasiti anexat un extras din propunerea de metodologie avansata de Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania – Asociatia pentru Drepturi de Autor.
Un demers similar de majorare a remuneratiilor pentru drepturi de autor (chiar daca nu la fel de exagerat ca la noi) a fost incercat recent in USA, reprezentantii autorilor solicitand cresterea remuneratiilor pentru muzica descarcata cu 66%. Acest demers a fost respins la inceputul acestei luni chiar de catre Autoritatea americana de reglementare pe baza argumentelor prezentate de companiile din domeniu, precum Apple, conform carora aceasta crestere ar duce la faliment si implicit la suspendarea acestui tip de activitate.
Pentru a nu indeparta muzica de Internet ii rugam pe toti cei interesati de utilizarea muzicii pe site-uri sa ni se alature in demersul de a participa la dezbaterile din comisiile de negociere cu scopul de a gasi conditii echitabile pentru toata lumea.
Acest avertisment este conceput si lansat de ARONSA (Asociatia Furnizorilor de Continut din industria de telecomunicatii), intentionat exclusa de ORDA (la cererea organismelor de gestiune colectiva) de la negocierea Metodologiilor deoarece s-a opus permanent in ultimii 4 ani pretentiilor nejustificate ale organismelor de gestiune colectiva, care pot bloca dezvoltarea normala a societatii informatice din Romania.