Scandalul reincepe: Registrul Comertului, la stat sau la Camera de comert?
Oficiul National al Registrului Comertului, o institutie cu venituri de peste 30 de milioane de euro anual si care „stie” tot ce fac firmele din Romania, este din nou vanat de politicieni si Camera de comert. De data aceasta, Ministrul Ovidiu Silaghi incearca prin Ordonanta de urgenta ce nu a reusit prin doua propuneri legislative in Parlament: transferul institutiei (cu tot cu „zestre”), in coordonarea Camerelor de Comert. Ministerul Justitiei se impotriveste, confederatiile patronale nu sustin initiativa, micii intreprinzatori considera ca nu este in avantajul lor iar un avocat specializat in drept comercial a explicat pentru HotNews.ro ca propunerea nu se sustine, din punct de vedere legal.
HotNews.ro va invita la dezbatere: Este bine sau nu este bine ca Registrul Comertului sa intre sub „controlul” Camerei de comert?
Citeste si:
Informatia pe scurt:
- Ministerul pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale (MIMMCTPL) a intocmit un proiect de Ordonanta de Urgenta prin care Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) este transferat de sub „aripa” Ministerului Justitiei sub cea a Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR).
- Doua propuneri legislative similare, avandu-l ca initiator pe Ovidiu Silaghi ((la acea data, simplu deputat), au fost respinse definitiv de Parlament.
- Catalin Predoiu, Ministrul Justitiei, a prezentat un punct de vedere oficial si a enumerat 15 argumente de ordin legal si administrativ impotriva acestei propuneri.
- Avocatul Laura Roca prezinta o sinteza a modificarilor in activitatea actuala a ONRC, propuse prin proiectul de Ordonanta. Avocatul arata ca, legal, propunerea nu se sustine iar expunerea de motive nu este bine argumentata.
- Sapte confederatii patronale reprezentative la nivel national, reunite in Alianta Confederatiilor Patronale din Romania, sustin punctul de vedere al Ministerului Justitiei
- Camera de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti sustine ca “locul unei institutii care serveste mediul de afaceri este in mediul de afaceri”.
Propunerea Ministrului Ovidiu Silaghi: “incetarea personalitatii juridice a ONRC si drept de folosinta gratuita, pentru Camera de Comert, a patrimoniului ONRC”
Avocatul Laura Roca a realizat o sinteza a proiectului de Ordonanta de Urgenta publicata pe site-ul MIMMCPTL (document atasat). Pentru mai multe detalii, click aici (O.U.G. pentru modificarea si completarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007)
Principalele modificari se refera la incetarea personalitatii juridice a institutiei, includerea taxellor ONRC in bugetul Camerei nationale si a celor teritoriale, inlaturarea dispozitiilor privind procedura efectuarii inregistrarilor in format electronic si respectiv a celor privind procedura arhivarii electronice a documentelor (pentru lista completa a modificarilor si analiza integrala a avocatului, click aici).
Laura Roca a analizat propunerile Ministerului pentru IMM si a concluzionat ca sunt multe nereguli de ordin legislativ si ca justificarea initierii acestora nu se sustine. “n primul rand, se stabileste o ierarhie nefireasca intre interesele private si interesele publice. Astfel, pe motiv ca nu pot fi indeplinite corespunzator atributiile Camerei Nationale, respectiv ale camerelor judetene (organisme care, potrivit legii nr 335/2007 sunt persoane juridice de ordin privat!) se solicita modificarea legii privind activitatea unei institutii publice, care desfasoara activitati de interes public”, spune Laura Roca.
Concluzia analizei este: “apreciem, asadar, inutile eforturile financiare si logistice deosebite, precum si perturbarea, inerenta, a activitatii registrului comertului, pe care le-ar presupune adoptarea si aplicarea modificarilor propuse”.
Tentativele anterioare, esuate
Propunerile cu aceeasi tema ale deputatului Ovidiu Ioan Silaghi si ale senatorului Viorel Arion au fost respinse definitiv de Parlament.
Prima dintre acestea, aprobata initial in 2005, a fost returnata Parlamentului in 2006 dupa ce, Curtea Constitutionala a decis ca “legea in ansamblul este neconstitutionala”. In fine, in 2007, proiectul a fost respins definitiv. Istoricul proiectului de lege poate fi consultat aici.
O analiza realizata chiar in plin scandal, de catre revista Capital, poate fi consultata aici.
O a doua propunere legislativa care tintea Registrul Comertului, de data aceasta intr-un mod indirect, a fost initiata in 2007 de aceiasi Ovidiu Ioan Silaghi si Viorel Arion. Potrivit acestui proiect, camerele de comert “tin evidenta situatiei firmelor comerciale si a emblemelor comerciale, ….asigura organizarea si functionarea birourilor unice”. Si acest proiect a fost respins definitiv. Istoricul proiectului de lege poate fi consultat aici.
In ambele cazuri, Guvernul a recomandat ca ONRC sa ramana sub coordonarea Ministerului Justitiei.
15 argumente ale Ministerului Justitiei
O lista de argumente care sustin pastrarea ONRC in forma sa actuala a fost publicata pe site-ul Ministerului Justitiei (lista poate fi consultata aici)
Unul din argumentele cu cea mai mare “greutate” se refera la observatiile Comisiei Europene: “In Raportul Comisiei Europene de monitorizare a progreselor inregistrate de Romania in procesul de aderare – 2005, se apreciaza ca „structurile de implementare (a directivelor comunitare in materie) au fost create si functioneaza adecvat”. Se subliniaza insa ca „Registrul Comertului trebuie sa isi asigure continuitatea personalului si sa se pregateasca pentru inregistrarea entitatilor legale europene” etc.
La solicitarea HotNews.ro, Registrul Comertului a transmis o scurta declaratie care spune ca punctul de vedere oficial al institutiei este acelasi cu cel al Ministerului Justitiei (raspunsul ONRC – intr-un document atasat).
Conferedatiile patronale sustin organizarea actuala
Alianta Confederatiilor Patronale din Romania (ACPR), compusa din sapte organizatii patronale reprezentative la nivel national, a transmis un punct de vedere oficial referitor la problema transferului ONRC. Argumentele aduse de ACPR coincid, in cea mai mare parte, cu cele ale Ministerului Justitiei si ale avocatului in drept comercial care a efectuat analiza mentionata, pentru HotNews.ro.
In plus, ACPR aminteste faptul ca „intr-un numar de 36 tari este mentinut control public asupra Registrului Comertului, cu intensitati diferite, dominanta fiind optiunea acordarii statutului de institutie publica acestei entitati, in cele mai multe cazuri avand forma unei institutii autofinantate aflate in subordinea unui minister” (punctul de vedere al patronatelor, intr-un document atasat).
In cadrul disputei similare din anul 2005, Adrian Izvoranu, presedintele uneia din confederatiile semnatare a adoptat o pozitie opusa. Acesta declara pentru Curierul National ca sustine revenirea ONRC la Camera de Comert. „Punctul de vedere exprimat de mine in 2005 avea la baza un alt context, in care esentiala era pozitia conducerii de atunci a Camerei de Comert pentru realizarea unui sistem de reprezentare general si legitim al mediului de afaceri romanesc”, a explicat Izvoranu pentru HotNews.ro.
Potrivit acestuia, atunci era in discutie o cu totul alta formula de modificare a Legii Camerelor de Comert „in care era recunoscuta competenta acestora in ce priveste sfera relatiilor comerciale, in timp ce, prin legislatia specifica, era recunoscuta cea a Patronatelor in sfera relatiilor industriale. Cele doua entitati, putand reprezenta si sustine legitim interesele mediului de afaceri, in integralitatea sa, ar fi putut prelua IMPREUNA, responsabilitatea administrarii ONRC, caruia i-ar fi putut asigura autonomia dar si echidistanta fata de toate companiile, autoritati si public”, a mai adaugat acesta.
Camera de Comert si Industrie Bucuresti: „Registrul Comertului este copilul sistemului cameral”
„Nu este initiativa ministrului Silaghi, este o initiativa mai veche, dansul este continuatorul dorintelor Camerelor de Comert. Registrul Comertului este un <> al sistemului cameral. Din pacate, mi-a teama ca proiectul actual este elaborat intr-un context electoral. Nici Guvernantii nu se inteleg intre ei in aceasta privinta”, a spus Stefan Popa, presedintele Camerei de Comert si Industrie Bucuresti.
„Toate Camerele au ca principal obiectiv sprijinirea mediului de afaceri. Daca oficiul Registrului din Bucuresti ne va reveni noua, o parte din fondurile obtinute le vom dedica sprijinirii membrilor nostri, inclusiv accesul la fondurile europene”, a mai spus Popa.