Mașinile și motocicletele care produc zgomot mare ar putea fi interzise noaptea în București – proiect
Circulația pe timp de noapte a mașinilor și motocicletelor care produc zgomot cu nivel de peste 95 de decibeli ar urma să fie interzisă pe timpul nopții în Capitală. Limita maximă a indicatorului de zgomot pe timp de noapte în București este de 60 de decibeli, conform unui proiect al Primăriei Capitalei.
Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică, marți, un proiect de hotărâre privind „diminuarea zgomotului produs de traficul auto”.
Proiectul de hotărâre de CGMB prevede interzicerea circulației pe timp de noapte a mașinilor și motocicletelor care produc zgomot cu nivel de peste 95 de decibeli, în caz contrar urmând să fie date amenzi de până la 5.000 de lei.
Cine măsoară nivelul de zgomot
Proiectul prevede:
- Art. 1 – (1) Pe raza municipiului București este permisă circulația vehiculelor care produc zgomot peste 95 dB(A) doar în intervalul orar 08.00 am – 21.59 pm.
- (2) Măsurarea zgomotului produs de vehiculele participante la trafic se va face prin sondaj de către Poliția Rutieră și Registrul Auto Român, în baza protocolului deja încheiat între Poliția Rutiera și Registrul Auto Român.
- (3) Modul de măsurare a zgomotului se va face conform SR ISO 5130 în vigoare
- Art. 2. – (1) Nerespectarea obligației mentionate la Art. 1 constituie contravenție care se va sancționa cu amendă astfel:
- În cazul depășirii nivelului de zgomot în intervalul 95 dB(A) – 100 dB(A) amenda contravențională va fi cuprinsă între 1.500 RON și 2.500 RON;
- În cazul depășirii nivelului de zgomot de 100 dB(A) amenda contravențională va fi cuprinsă între 4.000 RON și 5.000 RON.
- (2) Constatarea și sancționarea contravențiilor se vor face de către Poliția Rutieră.
- (3) Poliția Rutieră împreună cu Registrul Auto Român vor desfășura acțiuni comune de informare cu privire la obligațiile prevăzute de prezenta hotărâre până la data intrării în vigoare.
- Art. 3. – În termen de 1 (un) an de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Poliția Rutieră și Registrul Auto Român vor transmite catre Direcția de Mediu rapoarte anuale privind numărul de vehicule care au depășit limita de zgomot, valoarea depășirii, sancțiunile dispuse și veniturile rezultate în urma aplicării amenzilor contravenționale, urmând ca informațiile să fie utilizate la elaborarea hărților strategice de zgomot și a planurilor de acțiune pentru gestionarea zgomotului ale municipiului București.
Zgomotul produs de traficul rutier pe timp de noapte afectează peste 700.000 de bucureșteni
Inițiatorul proiectului – Direcția de Mediu din Primăria Capitalei – arată, în raport, următoarele:
- Valoarea limită a indicatorului de zgomot L (noapte) prevăzută de legislația din domeniul evaluării și gestionării zgomotului ambiant menționată în Planul de acțiune pentru diminuarea nivelului de zgomot din București aprobat prin H.C.G.M.B. nr. 297/30.09.2021 este de 60 dB (A).
- În urma realizării hărților strategice de zgomot ale municipiului București, aprobate prin H.C.G.M.B. nr. 716/18.10.2018, zgomotul produs de traficul rutier este cea mai importantă sursă a poluării fonice din București și a neplăcerilor cauzate de aceasta.
- Zgomotul produs de traficul rutier pe timp de noapte afectează un număr de 702.500 de persoane la niveluri de peste 50 dB(A), dintre care 25.900 la peste 60 dB(A). Valoarea limită Ln(noapte) este depășită pe 59 de străzi din București.
- Există 12.419 de clădiri localizate în areale care depășesc valori limită ale zgomotului pentru indicatorul Ln(noapte) de 60 dB (A).
Mai bine de jumătate din parcul auto din Capitală e mai vechi de 12 ani
- Mai mult de 50% din parcul auto din București este mai vechi de 12 ani (DRPCIV – 2020). Singura determinare a nivelului de zgomot produs de autovehicule este realizată la omologarea de tip a acestora, atunci când un vehicul rutier nou urmează sa fie comercializat în România în serie mare.
- Efectele produse de depășirea limitei de zgomot generează disconfort, deranjarea somnului, afecteaza sănătatea mentală, productivitatea muncii, procesul de învățare, comportamentul social, produce stres, oboseală cronica, insomnie sau boli cardiovasculare.
- Poate conduce la hipoacuzie și produce efecte negative sociale econornice, acestea fiind amplificate pe timpul nopjii.
Brigada Rutieră a înregistrat 41 de petiții prin care sunt sesizate aspecte referitoare la poluarea fonică produsă de vehicule care circulă în București. (Foto: Dreamstime.com)