Medicina de familie în România prin ochii dr. Sandra Mureșan: Chiar dacă există probleme, nu aș vrea să plec în străinătate. Contează atât de mult un mesaj de tipul "mulțumesc, fetița mea se simte mai bine"
Ce înseamnă medicina de familie în România, dincolo de ce auzim cel mai des despre medicii de familie, că doar trimit pacienții la medicii specialiști, scriu rețete îngropați în hârtii, paralizați de un sistem informatic care funcționează foarte prost? ”Care dintre noi nu a fost cel puțin odată la medicul de familie și nu i s-a putut elibera o rețetă, un bilet de internare sau s-a blocat cardul de sănătate, s-a enervat, s-a certat?” se întreabă dr. Sandra Mureșan.
În cadrul campaniei Medicii Schimbării, o cunoaștem astăzi pe dr. Sandra Mureșan, medic primar în Hyperclinica MedLife Cluj, care face medicină de familie în România de 18 ani.
Provocările medicului de familie la început de drum
La rezidențiat am luat specialitatea de medicină de familie și în percepția mea de atunci medicina de familie era pe un loc codaș, chiar și eu gândeam că un medic de familie este un simplu trimițător, prescriptor de rețete. Însă am avut norocul de profesori foarte buni, să fiu nevoită să fac gărzi, să văd ce înseamnă să nu dormi și să trebuiască să performezi următoarea zi ca după o noapte liniștită. Am văzut că pot povesti cu pacienții și că am răbdare cu ei, că ceea ce știi nu depinde de faptul că ești medic de familie sau de altă specialitate, că ceea ce învăț este pentru mine, astfel încât să-i pot trata cât mai bine pe pacienții mei.
Am luat „postul” într-un fost dispensar de cartier unde mai lucrau alți 8 medici de familie. A trebuit să mă lupt să-mi formez o pacientura în 6 luni, adica să strâng 1000 pacienți pe listele mele, pentru că altfel nu puteam să inchei contract cu casa de asigurări să pot fi plătită. A fost greu, umilitor câteodată, am mers din casă în casă și am pus cărți de vizită cu numele meu în cutiile poștale, în cămine studențești, nu mi-e rușine să spun asta, dar nu m-am lăsat.
Pentru că mi-a plăcut pediatria am „îndrăznit” să mă axez pe bebeluși și asta cred că m-a ajutat foarte mult. Am pe liste foarte mulți bebeluși, care mă fac să retrăiesc momente de când eram tânără mămică, copii, care mă fac sa rămân tânără la suflet și mă umplu de fericire când spun că o „iubesc pe Sandra”, dar am și adulți și vârstnici care au îmbătrânit odată cu mine și cărora le știu toate poveștile de viață și familie. Pentru ei mă duc cu drag la cabinet, îi ascult atentă ca la început și ma bucur că am ales medicina de familie.
Ce ar trebui să facă un medic de familie? Să răspund ce scrie în curriculă: prevenție primară, secundară, terțiară? Nu, pentru că este abstract.
Un medic de familie trebuie să facă tot ce știe astfel încât pacientul lui să nu se îmbolnăvească, dacă e copil, să crească frumos, să fie tratat corect, să fie îndrumat tot timpul ce să facă atunci când are deja o boală, astfel încât să nu i se agraveze, să i se asigure o viață cât mai bună, fără suferință și durere, atunci când boala lui este avansată.
Fiindcă lucrez cu sugari și copii, pun foarte mult accent pe vaccinare, subiect atât de dezbătut în România. Sunt pro vaccinare și întotdeauna explic părinților de ce este bine să-și vaccineze copilașii, acord cât timp este necesar pentru asta. Fac mici cursuri de diversificare pentru mame, astfel încât să pornească pe un drum corect cu alimentația și astfel să devină adulți sănătoși.
Nu îmi este rușine să spun „nu știu” și asta am văzut că sporește încrederea pacienților în mine. Cer părerea medicilor specialiști.
Încerc să fiu la zi cu tot ce este nou pentru sănătatea pacienților mei, să știu să-i tratez corect. Nu îmi este rușine să spun „nu știu” și asta am văzut că sporește încrederea pacienților în mine. Cer părerea medicilor specialiști. Legat de pacienții tineri, încerc să-i descurajez să-și pună singuri diagnostice să caute excesiv pe internet, încerc să-i îndrum logic în ceea ce privește actul medical. Încerc să fiu aproape pacienților vârstnici care au de cele mai multe ori nevoie de o sintetizare a informațiilor medicale pe care le primesc atunci când merg la specialiști „am venit la dvs să-mi spuneți ce să fac că mă știți cel mai bine”. Pacientul trebuie să aibă încredere în medicul lui de familie pentru că numai așa se poate clădi o relație care să dureze.
Medicul de familie doar te trimite la un medic specialist?
Publicul poate avea dreptate dacă îl vede pe medicul de familie ca pe un simplu trimițător la alte specialități, ca un simplu prescriptor de rețete. Există și astfel de medici. Totuși, sunt și medici care încearcă să facă cât mai mult la nivel de cabinet de medicină de familie, să rezolve cât mai multe probleme de sănătate, astfel încât să nu încarce ambulatoriile și spitalele.
Să știți că asta depinde în primul rând de pregătirea medicului, de gradul lui de implicare, dar și de posibilitățile pe care le are la cabinet. Vă dau un exemplu personal: cât timp am lucrat la cabinetul din dispensar, nu am avut posibilitatea efectuării unor minime investigații: EKG, o hemoleucogramă, posibilitatea decentă și corectă de a pune o perfuzie, darămite de a face o ecografie în scop diagnostic, pentru că am și competență de ecografie generală. Nu am avut bani suficienti pentru a achiziționa vreun aparat și a fost frustrant. În momentul în care m-am mutat cu sediul cabinetului într-o policlinică în care am de toate la îndemână parcă am „înflorit” din punct de vedere profesional.
Pacienții apreciază orice faci pentru ei, astfel încât să nu-i mai porți dintr-un loc în altul și să-ți închei actul medical cu o rețetă prescrisă de tine.
Și publicul ne face de multe ori simpli prescriptori. Sunt pacienți care vin și spun „nu am nevoie decât de un bilet la specialitatea …” sau varianta secolului XXI, pacientul care își cunoaște boala și ce trebuie să facă pentru a o trata de pe rețelele media și vine și te pune în aceeași situație, aceea de a elibera un bilet de trimitere.
Care dintre noi nu a fost cel puțin odată la medicul de familie și nu i s-a putut elibera o rețetă, un bilet de internare sau s-a blocat cardul de sănătate, s-a enervat, s-a certat?
Medicul de familie este într-adevăr îngropat în hârtii și nu numai, aș zice eu. Ne-am obișnuit să lucrăm repede cu fișele, știm istoricul fiecăruia, dar în ultimii ani suntem paralizați efectiv de sistemul informatic care funcționează foarte prost. Care dintre noi nu a fost cel puțin odată la medicul de familie și nu i s-a putut elibera o rețetă, un bilet de internare sau s-a blocat cardul de sănătate, s-a enervat, s-a certat? Să fim sinceri, cred că mulți au trecut prin așa ceva. Ei, un astfel de sistem care în continuare funcționează cu sincope ne îngreunează munca, ne face să părem incapabili în fața pacienților, să fim atacați în mod direct, să pierdem timpul și așa prețios cu astfel de lucruri și să ne încarce negativ. Este un sistem care nu a fost gândit pentru un volum de muncă așa de mare și pentru care, deși s-au făcut numeroase cereri și propuneri, nu s-a găsit încă soluție.
Cât de mult se așteaptă pentru o trimitere la un consult de specialitate
Dacă este vorba de un caz acut, pacientul primește pe loc recomandarea spre un medic specialist. Există situația bolnavilor cronici care au un ritm de monitorizare bine stabilit de către medicul de specialitate (3-6-12 luni) și acesta trebuie respectat. În prezent nu suntem restricționați la câte bilete sau consultații să avem pe zi, deci la nivel de cabinet de medicină de familie se pot obține bilete de trimitere.
Însă de aici începe greul pacientului. El va fi restricționat de fondurile pe care le are medicul specialist din ambulator (exemplu concret: ca să obții o consultație, plus tratament la balneologie poate dura între 3-6 luni), de fondurile alocate pentru analize (concret 2-3 luni). Un alt exemplu: pentru a obține un bilet la RMN, pacientul merge la medicul specialist, acesta eliberează biletul de trimitere, pacientul așteaptă 2-3 luni, are rezultatul, dar între timp valabilitatea biletului de la medicul de familie a expirat și circuitul reîncepe. Am dat aceste exemple concrete pentru a se înțelege de ce totul merge greoi.
Problemele pe care le are din medicina de familie din România
Problemele sunt legate de timpul insuficient pentru pacient, sistemul informatic greoi, multi pacienți pe liste, personalul insuficient pentru un praxis mare datorită imposibilității remunerării corecte a asistentelor, concediul greu de luat datorită obligativității existenței unui medic înlocuitor foarte greu de găsit.
Însă sunt și soluții cum ar fi: pacienți mai puțini pe listă, în așa fel încât să-i pot acorda fiecăruia timpul minim de 15 min, reglementarea sistemului informatic cât mai repede, asistente plătite din alte fonduri pe măsură pregătirii lor, a gradului profesional, în acest fel ar deveni și medicina de familie „atractivă” pentru tinerele asistente, concediul de odihnă, atât de util pentru fiecare, să se poată lua mult mai ușor.
Cam asta înseamnă medicina de familie în România prin ochii mei. Chiar dacă probleme există, nu aș vrea să plec. Chiar și acum am oferte de a pleca în străinătate să profesez, însă contează atât de mult pentru mine un mesaj de tipul „mulțumesc, fetița mea se simte mai bine” sau ” vă întreb ce să fac pentru că întotdeauna mi-ați dat sfaturile cele mai bune”….
…..
Articolul face parte din campania Medicii schimbării, un demers MedLife menit să crească încrederea românilor în sistemul de sănătate. Inițiativa aduce în prim plan modelele pozitive din sistemului medical românesc și arată că evoluția se produce din interior, inspirându-ne să avem încredere în profesioniștii care forțează schimbarea de paradigmă. Curajoșii, întreprinzătorii, vizionarii, cei care împotriva lipsurilor sau a lacunelor sistemului reușesc să-l reformeze puțin câte puțin, în fiecare zi.
Medicii schimbării conturează portretele unor medici excepționali și prezintă exemple de bună practică din întreaga țară, atât din sistemul privat, cât și din cel de stat. Poveștile medicilor care fac întotdeauna mai mult, ale spitalelor care au primit o nouă șansă cu sprijinul comunității sau ale cabinetelor medicale dotate de medici de familie sunt doar câteva exemple și completează seria poveștilor de pe platforma campaniei.
.