Studiu Deloitte: Legislatia nearmonizata, nivelul scazut de digitalizare si birocratia excesiva, principalii factori care afecteaza absorbtia fondurilor europene
Studiul „Costurile fiecarui euro din bugetul UE pentru implementarea politicilor UE in diferite state membre: controlul costurilor de implementare a granturilor UE”, realizat de Deloitte, sub coordonarea eurodeputatului Siegfried Muresan (PMP/PPE), si prezentat miercuri in Comisia pentru bugete a Parlamentului European, arata ca legislatia nearmonizata, nivelul scazut de digitalizare a sectorului public si birocratia excesiva se numara printre factorii care genereaza costuri suplimentare, poveri administrative si confuzie in randul beneficiarilor de finantare europeana si in randul autoritatilor.
Studiul a fost initiat in ianuarie 2016 si identifica principalii factori care genereaza probleme si costuri atat pentru beneficiarii de finantare europeana, cat si pentru autoritatile nationale si europene implicate in gestionarea fondurilor UE si, totodata, formuleaza recomandari pentru inlaturarea acestor cauze ale ineficientei.
Studiul arata ca lipsa transpunerii legislatiei europene la nivel national sau regional, lipsa armonizarii diferitelor instrumente si programe de finantare, metodele diferite de gestiune, dar si un nivel scazut de digitalizare a sectorului public, precum si birocratia excesiva se afla printre principalii factori care genereaza costuri suplimentare, poveri administrative, dar si confuzie in randul beneficiarilor de finantare europeana si in randul autoritatilor.
Pentru ca aceste poveri financiare si administrative sa fie inlaturate, studiul recomanda simplificarea si o mai buna armonizare a regulilor in randul tuturor programelor de finantare europene, precum si stabilirea unui cadru legal robust si previzibil, care sa ofere stabilitate tuturor actorilor implicati in proces. Totodata, acesta mai recomanda extinderea gradului de digitalizare in sectorul public prin introducerea instrumentelor de e-guvernare care sa reduca timpul si sarcinile administrative si sa optimizeze volumul de munca al beneficiarilor si al autoritatilor publice.
„Acest studiu pe care l-am coordonat din partea Parlamentului European ne arata care sunt principalele probleme si principalii factorii care genereaza costuri in plus si poveri administrative inutile atat pentru beneficiarii de fonduri europene, cat si pentru autoritatile care gestioneaza programele de finantare. Este treaba noastra, a factorilor de decizie politica si din administratie, sa ne asiguram ca fondurile europene ajung intr-o proportie cat mai mare la beneficiari si ca fiecare euro din bugetul Uniunii Europene este cheltuit cat mai eficient cu putinta si ca aduce plusvaloare. Autoritatile europene si nationale din toate statele membre au in acest studiu un instrument util, realizat dupa metode stiintifice, care sa-i ajute in eficientizarea proceselor de absorbtie a fondurilor europene”, afirma europarlamentarul Siegfried Muresan, vicepresedinte al Comisiei pentru bugete a Parlamentului European.