Sari direct la conținut

Tricolorii și fanii au cântat manele la calificarea în Optimi. De ce nimeni nu a fluierat? Interviu cu antropologul Alexandru Bălășescu

HotNews.ro
Tricolorii și fanii au cântat manele la calificarea în Optimi. De ce nimeni nu a fluierat? Interviu cu antropologul Alexandru Bălășescu
Coman și tricolorii cântă împreună cu publicul „Made in Romania” (foto: captură Youtube FRF)

Tricolorii au cântat manele. Când? După calificarea în optimile EURO24. De bucurie, Ianis Hagi, colegii și fanii din jur au pus mâna pe o boxă și un microfon și au înnebunit Germania cu maneaua. Vorbim de maneaua „Made in Romania”, de Ionuț Cercel. De ce nu-i urăște românul ca pe Gheboasă la Untold 2023 sau pe Babasha de la Coldplay? Răspunde antropologul Alexandru Bălășescu.

Maneaua este un subiect foarte sensibil, creează emoții puternice și are un potențial de diviziune foarte mare, afirmă Alexandru Bălășescu într-un interviu pentru cititorii HotNews.ro. El spune că, în România, istoria manelelor abia a început. 

„Istoria manelelor abia a început”

Reporter: „Chiar dacă ești moldovean, ardelean sau țigan/ Suntem made in Romania”. Așa au cântat tricolorii!

Alexandru Bălășescu: Asta susține ideea că manelele urbane sunt un produs cultural neaoș. Dacă noi credem că manelele sunt văzute rău, uite, nu-i așa, nu-s o stigmă. Astfel de evenimente indică un proces de transformare a stigmei în prestigiu. Istoria manelelor abia a început. 

Minutul 2:14, înregistrare FRF

Manelele astea sunt românești, nu sunt românești? Fotbaliștii au fost patrioți, n-au fost patrioți? 

Știi cum e? Definește manele și definește românii? Manelele au rădăcini vechi, vin de la curtea otomană. Dar astăzi, manelele înseamnă stiluri, înseamnă artiști.

 Dar vorbim și de manelele din festivaluri, anul trecut a cântat Gheboasă la Untold, nu?

Aceste manele sunt produs urban. Ele sunt asociate cu un anumit stil de viață, care nu este legat de o origine etnică. E rețeta șmecherului, barosanului. Este o rețetă de supraviețuire, este un stil de viață interlop, să-i spun. E un tip de mesaj, un pic sau mai mult misogin, un pic sau mai mult violent, un pic sau mai mult mercantil. Naționala a cântat la fericire. La Coldplay s-a cântat pentru toleranță.

Maneaua creează emoții puternice și are un potențial de diviziune foarte mare

De ce atâta ură pe manea?

Oamenii proiectează asupra manelelor diverse viziuni. Da, unii vor să se distanțeze. Pe bună dreptate. Nu-mi plac manelele! Alții zic nu-mi place mesajul! Alții zic nu-mi place cine le ascultă, alții zic nu-mi place cine le face. Avem aici multe nuanțe. Știi și când se întâmplă un Coldplay, nemulțumirile se coagulează instantaneu. Nu se uită la aceste nuanțe. Li se servește un fel de pizza cu ananas. Nu stau să cugete. Se ajunge urgent la ”Ce zici? Nu-ți plac manelele? Ești rasist!” Să ne înțelegem, fiecare are dreptate.

Sorin Cucerai a pus pe Facebook o chestie foarte interesantă. În sondajele de opinie despre toleranță, România are un scor foarte asemănător cu toate celelalte țări. Dar când e vorba de rromi, aici lucrurile stau diferit. Cu cât crești nivelul de educație, cu atât crește și nivelul de toleranță, dar pare că mereu va fi o excepție: romii.

Interesant câtă energie se depune pentru îmbrățișarea cauzelor care-s destul de departe, de exemplu cauza propalestiniană. Când e vorba de rromi, aici însă lucrurile sunt în impas. Avem oameni care spun clar nu-mi plac manelele, a fost o prostie chestia aia de la Coldplay, dar tot aceeași oameni donează substanțial pentru inițiative gen Casa Bună, inițiativa lui Valeriu Nicolae de a-i ajuta pe copiii Ferentariului. 

Multe nuanțe. Prea multe

Da și cu potențial exploziv. Maneaua este un subiect foarte sensibil, creează emoții puternice și are un potențial de diviziune foarte mare. 

Ură?

Înainte să ajungi la ură… e mult, e mult până la ură, e teamă, suspiciune, dorință de validare. Distincție socială. Pur și simplu nu se ascultă manele pentru că astea se ascultă în cartier, e muzica unui clase de jos. 

Noi uităm să fim împreună și când pierdem, și când câștigăm

Coldplay e aspirațional? 

Da. Și e și un joc de oglinzi. Te oglindești în ceea ce reprezintă Coldplay. Clasă socială, mesaje. Și asta e problema. Mesajul din manele, bun, nu mă identific cu manelele care sunt așa cum sunt cântate, inclusiv de Babasha. Păi, e o emoție atât de puternică cu care eu iubitor de Coldplay nu știu ce să fac cu ea. Pe stadion erau 50.000 de oameni. Tu nu mai ești individual. Ești în mulțime. Mulțimea nu știe să tacă. 

E o zăpăceală. Ce ar trebui să învățăm? 

Ceva mai presus de această schemă: e bine – e rău. Noi uităm să fim împreună și când pierdem, și când câștigăm. Uite, maneaua ne-a însoțit istoria, nu? La nici o lună, s-a cântat manea după manea. Istoria manelei abia începe în România. Să nu uităm că vine vara, vin festivalurile de muzică. Vom asculta manele peste manele, deci. Să ne tot certăm pe manele? Nu! Să-nvățăm să fim împreună. 

Made in Romania

Alexandru Bălășescu este antropolog, lector asociat la Royal Roads University, Victoria, Canada și Co-fondator Re-Genera Group.

Alexandru Bălășescu, Foto: Arhiva personala
Alexandru Bălășescu, Foto: Arhiva personala
INTERVIURILE HotNews.ro