Sari direct la conținut

Un proiect de lege ameninta sa elimine taxele de reziliere a contractelor de telefonie si internet

HotNews.ro

Un proiect de lege aprobat miercuri de Senat ameninta sa elimine taxele de reziliere a contractelor de servicii, precum cele de telefonie si internet. Modificarile aduse ar face ca impunerea de catre un furnizor intr-un contract a unor clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul rezilierii unilaterale a acelui contract sa fie considerata abuziva si deci ilegala. In replica, Asociatia Mobililor (AOMR) cere o mai buna consultare a mediului privat inaintea unor astfel de acte, Romtelecom spera ca forma finala sa nu afecteze politica comerciala si clientii, iar Protectia Consumatorului spune ca, desi sustine extinderea drepturilor consumatorilor, asteapta forma finala a actului.

Proiectul de lege a fost initiat de Iulian Urban, senator de Ilfov si a fost adoptat miercuri de Senat cu 51 voturi pentru, 2 impotriva si o abtinere, luand drumul Camerei Deputatilor, camera decizionala.

Ce modificari legislative aduce proiectul

Initiativa modifica doua articole din doua legi diferite (296/2004 si 193/2000) si nu se aplica doar contractelor de telefonie si internet, asa cum sustine senatorul pe site-ul propriu.

Prima modificare (aliniatul 1 art. 84 in legea 296/2004) introduce precizarea ca dreptul consumatorului la rezilierea unui contract sa nu poata fi restrans de nicio clauza contractuala.

Prezentul Art. 84:

„Dreptul consumatorului la denuntarea contractului nu poate fi anulat de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept”.

Art 84, modificat:

„Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in vazul denuntarii unilaterale”

A doua modificare (aliniatul 1, litera j Legea 193/2000) este in fapt o adaugare a unei noi situatii la aceasta litera de lege care defineste clauzele abuzive ale unei prevederi contractuale.

Astfel, este definita drept o clauza abuziva acea clauza care restrange sau anuleaza drepturile utilizatorului la rezilierea unui contract in cazul in care comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale.

„(1) Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care:

j) restrang sau interzic dreptul consumatorului de a rezilia contractul, in cazurile in care:

– comerciantul a modificat unilateral clauzele mentionate la lit. e);

– comerciantul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;

– comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale.

Asociatia Mobililor (AOMR), dispusa sa contribuie la imbunatatirea acestui proiect

Contactati de HotNews.ro, oficialii AOMR, asociatia care reprezinta interesele Orange, Vodafone si Cosmote, sustine ca ar fi fost util sa fie consultati inainte de elaborarea unui astfel de act normativ si ca vor sa contribuie la imbunatatirea acestui proiect.

„Asociatia Operatorilor Mobili din Romania isi exprima convingerea ca o formula mai buna de consultare a sectorului privat inaintea elaborarii unor astfel de acte normative ar contribui la imbunatatirea procesului legislativ. Consideram ca pe parcursul elaborarii acestui proiect ar fi fost util ca membrii AOMR sa fie consultati.

Consecventi misiunii lor de a diversifica optiunile utilizatorilor finali, membrii AOMR isi arata disponibilitatea de a-si aduce contributia la imbunatatirea acestui proiect”, a declarat Liviu Popescu, directorul executiv al AOMR.

Romtelecom: Speram ca varianta finala a acestui proiect de lege sa nu ne afecteze politica comerciala si clientii

De asemenea, oficialii Romtelecom si-au exprimat speranta ca forma finala a acestui proiect de lege sa nu aibe un impact negativ asupra politicii comerciale indreptate spre client a companiei.

„Ca o prima precizare, contractele incheiate de Romtelecom la acest moment nu exclud dreptul consumatorului de a termina contractul incheiat cu compania. Urmarim cu atentie evolutia acestui proiect de lege si speram ca varianta sa finala nu va avea un impact negativ asupra politicii comerciale a Romtelecom, care functioneaza pe principiul „mai multe beneficii pentru clienti la acelasi pret sau chiar la un pret mai mic”, au declarat pentru HotNews.ro reprezentantii Romtelecom.

Acestia au mai atentionat ca „este de dorit ca legile sa nu restranga posibilitatea companiilor de a face oferte noi si favorabile clientilor, ceea ce ar dezavantaja in primul rand clientii prin obtinerea unor beneficii mai mici” si ca „piata romaneasca de telecomunicatii este una extrem de competitiva, care oricum forteaza operatorii sa gaseasca modalitati de imbunatatire continua a ofertelor”.

Protectia Consumatorilor sprijina extinderea drepturilor utilizatorilor, dar asteapta forma finala

Nu in cele din urma, Mihail Meiu, director in cadrul ANPC, a mentionat ca autoritatea pe care o reprezinta sprijina extinderea asigurarii mai multor drepturi pentru consumatori.

„Noi suntem favorabili unei legislatii care sa extinda drepturile consumatorului, inclusiv in ceea ce priveste capacitatea de a se trece de la un serviciu la altul, care este de altfel si o pozitie exprimata si de Comisia Europeana in nenumarate cerinte, portabilitatea fiind una dintre acestea. Este o initiativa Parlamentara, nu stim care va fi varianta finala, de aceea asteptam publicarea in Monitorul Oficial si abia apoi vom putea sa ne exprimam un punct de vedere complet”, a precizat pentru HotNews.ro, Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.

Expunerea de motive la proiectul de lege

Forma adoptata de Senat

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro