UPDATE 2 Consiliul Concurentei a deschis o investigatie impotriva Netcity Telecom pentru un posibil abuz de pozitie dominanta, abia dupa ce a fost obligat in instanta sa faca acest lucru
Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate la sediul Netcity Telecom si la punctele de lucru ale acestei companii, a anuntat marti autoritatea. Inspectiile au avut loc in cadrul investigatiei privind un posibil abuz de pozitie dominanta al Netcity Telecom manifestat prin aplicarea unor tratamente discriminatorii pe pietele pe care acesta actioneaza (piata serviciilor de acces la infrastructura fizica asociata retelelor de comunicatii electronice pentru amplasarea in subteran a acestora (servicii de inchiriere canalizatie subterana, piata de inchiriere fibra optica echipata/neechipata si piata serviciilor adiacente).
- UPDATE1 Iosif Szavuj, Director Executiv al iNes Group, pentru HotNews.ro: „Consiliul Concurentei a fost obligat in instanta sa demareze aceasta investigatie, dupa ce a refuzat initial plangerea facuta in martie 2015 de iNes Group. iNes Group se judeca si cu NetCity Telecom, de la care solicita daune de peste 1 milion de euro pentru perceperea unor tarife arbitrare, nejustificat de mari, si a clauzelor abuzive”.
Iata precizarile facute pentru HotNews.ro de catre Iosif Szavuj, Director Executiv al iNes Group:
- „Ines Group a depus Plangerea RS-09/30.03.2015 la Conciliul Concurentei (CC). Consiliul Concurentei a dat decizia de neincepere a investigatiei nr 29/27.07.2015. In urma acesteia am atacat decizia CC in justitie in dosarul 4890/2/2015 si am castigat prin sentinta civila nr 3489/23.12.2015, care a obligat CC sa declanseze investigatia, anuland decizia de neincepere a investigatiei.
- La randul nostru astazi am primit o comunicare de la CC prin care ni s-a adus la cunostiinta declansarea investigatiei impotriva Netcity Telecom, a Primariei Municipiului Bucuresti (PMB) si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB).
- De asemenea, iNES a dat in judecata Netcity Telecom, solicitind daune pentru perceperea unor tarife arbitrare, nejustificat de mari, si a clauzelor abuzive din contractelor cu operatorii. Daunele la zi provocate iNES Group se ridica la peste 1 Milion Euro.
- iNES Group solicita, avand in vedere pozitia de monopol a Netcity Telecom, reglementarea tuturor tarifelor practicate, pe baza de costuri si eliminarea clauzelor abuzive din contractele existente.
- iNes Group sustine realizarea proiectului NetCity insa la tarife corecte pentru furnizorii de internet”.
UPDATE 2 Pozitia Netcity Telecom cu privire la suspiciunea de abuz de pozitie dominanta pe piata formulata de Consiliul Concurentei
„Netcity Telecom a cooperat si va continua sa manifeste o atitudine de cooperare deplina cu Consiliul Concurentei in identificarea situatiei reale a retelelor de comunicatii din Municipiul Bucuresti. In acest sens, de-a lungul investigatiei sectoriale si, mai ales, dupa publicarea in 2015 a raportului preliminar al anchetei, Netcity Telecom a depus la Consiliul Concurentei sute de documente oficiale, dovezi fotografice si date publice despre retelele de comunicatii din Municipiul Bucuresti.
Toate aceste dovezi arata ca:
- Odata cu aparitia proiectului Netcity si in directa legatura cu acesta, concurenta pe piata serviciilor de telecomunicatii a crescut, ducand la imbunatatirea calitatii si la reducerea preturilor serviciilor de comunicatii de care beneficiaza cetatenii Municipiului Bucuresti.
- Pana in acest moment, Netcity Telecom a reusit sa combata monopolurile operatorilor existenti in aproximativ 10% din suprafata orasului, ajungand, in orice scenariu, la o cota de piata de sub 2,5%. Mai mult, contrar concluziilor Consiliului Concurentei, operatori semnificativi de telecomunicatii opereaza in piata serviciilor fixe de telecomunicatii fara a apela la infrastructura Netcity Telecom, cel mai bun exemplu fiind Orange care ofera servicii prin intermediul retelei detinute de compania Telekom.
- O buna parte dintre retelele de cabluri aeriene de telecomunicatii din Bucuresti sunt construite fara autorizatii si prejudiciaza mediul concurential, veniturile statului si consumatorul final. Proiectul Netcity a fost supus unor actiuni continue de boicot si de calomniere din partea unor carteluri de operatori de telecomunicatii, inclusiv in cadrul investigatiei sectoriale demarata de Consiliului Concurentei, cu scopul de a mentine situatia inacceptabila a cablurilor aeriene din Bucuresti.
Din nefericire, observam ca toate dovezile oferite de Netcity Telecom au fost ignorate pana in acest moment de catre Consiliul Concurentei, acesta alegand sa isi defineasca concluziile in baza unor opinii nesubstantiate, primite de la operatorii de telecomunicatii si fara a efectua vreun studiu de piata real.
Drept raspuns, compania noastra va face in continuare toate demersurile tehnice si legale pe care le are la dispozitie pentru a convinge Consiliul Concurentei sa efectueze un studiu real de piata si sa se implice activ in restabilirea legalitatii si a mediului concurential in piata retelelor de telecomunicatii din Bucuresti.
***
Netcity, reteaua subterana de infrastructura pentru fibra optica, reprezinta un parteneriat public-privat cu Primaria Municipiului Bucuresti, fiind printre putinele parteneriate de acest tip care functioneaza in Romania. Proiectul este unul dintre cele mai ambitioase si mai utile proiecte ale capitalei si se inscrie in politica europeana de dezvoltare economico-sociala a comunitatilor locale.
Investitia in reteaua Netcity, asigurata exclusiv din surse private, a depasit 40 milioane de euro, reteaua masurand peste 900 de kilometri de canalizatie. Proiectul, care prin redeventa platita catre PMB din veniturile inregistrate a contribuit la bugetul local cu aproximativ 4 milioane de euro in perioada 2008-2015, sustine democratizarea accesului la servicii – consumatorii au posibilitatea de a alege furnizorul de servicii de internet, telefonie sau TV fara a mai fi obligati sa aleaga furnizorul „impamantenit” al cartierului, deoarece orice operator poate ajunge cu reteaua sa la cladirea bransata la Netcity, impiedicand astfel intelegerile din trecut prin care operatorii isi „imparteau” geografic cartierele pentru care dezvoltau infrastructura, monpolizand accesul la servicii si tinand astfel abonatii captivi.
In plus, proiectul plaseaza Municipiul Bucuresti in randul capitalelor europene, din punct de vedere al existentei infrastructurii subterane moderne si, prin indepartarea multitudinii de cabluri aeriene de pe stalpii capitalei, contribuie la dezvoltarea unui oras modern, aliniat ultimelor cerinte europene de urbanism si calitate a vietii.„
- Detalii din comunicatul transmis marti de Consiliul Concurentei:
„Documentele ridicate in cadrul acestor inspectii se afla in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei. Inspectiile inopinate reprezinta o etapa preliminara in cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurential, efectuarea acestora nereprezentand o antepronuntare in ceea ce priveste vinovatia companiei.
Netcity Telecom S.A. este concesionarul retelei ‘Netcity’, avand ca responsabilitati principale proiectarea, realizarea, deservirea tehnica si comerciala a infrastructurii/retelei subterane ‘Netcity’ a municipiului Bucuresti. ‘Netcity’ reprezinta infrastructura suport pentru retelele de comunicatii existente precum si pentru cele realizate ulterior, pusa la dispozitia tuturor operatorilor de telecom care doresc sa ofere servicii pe teritoriul municipiului Bucuresti.
Reamintim ca in 2015, Autoritatea de Concurenta a publicat Raportul preliminar al anchetei sectoriale privind serviciile de acces la infrastructura suport pentru retele de comunicatii electronice ‘Netcity’ din municipiul Bucuresti. Ulterior, investigatia a continuat, iar raportul final poate fi accesat pe site-ul institutiei, www.consiliulconcurentei.ro.
In urma analizei a rezultat ca serviciile altor companii care detin infrastructuri/canalizatii/galerii/retele in Bucuresti nu reprezinta optiuni alternative reale la reteaua Netcity. Ca urmare, Netcity detine pozitie de monopol in ariile sale de prezenta din Bucuresti si trebuie sa se abtina de la practici abuzive, precum:
- impunerea, in mod direct sau indirect, de tarife inechitabile sau impunerea unor conditii inechitabile de tranzactionare;
- refuzul de a trata cu anumiti beneficiari ori furnizori;
- refuzul de a acorda accesul la infrastructura;
- aplicarea in relatiile cu partenerii comerciali a unor conditii inegale la prestatii echivalente (conditiile legate de tarife si reduceri tarifare, termene de plata etc.).
De asemenea, Consiliul Concurentei a recomandat Parlamentului si Guvernului modificarea legislatiei specifice atat in scopul accelerarii (simplificarii) procedurii de autorizare a constructiei de retele de comunicatii electronice de dimensiuni mici, cat si pentru multiplicarea solutiilor puse la dispozitia furnizorilor de servicii de comunicatii electronice, inclusiv in mediul urban.
O mare parte din companiile chestionate in cadrul studiului au sustinut ca ar fi fezabila ingroparea retelei in regie proprie, cel putin la nivelul unor tronsoane, mai ales a racordurilor, daca ar exista un cadru legal flexibil in privinta regimului de autorizare, considerat anevoios pana in prezent.
Astfel, interzicerea amplasarii supraterane in localitati urbane a constituit si constituie o bariera la accesul pe piata serviciilor de comunicatii electronice, in special pentru furnizorii care si-au dorit sa intre pe piata ulterior actului normativ prin care s-a interzis amplasarea supraterana in intravilanul localitatilor (H.G. nr. 490 din 2011).
Ca urmare, Consiliul Concurentei considera ca este impiedicata intrarea operatorilor de comunicatii pe piata furnizarii de servicii de comunicatii electronice in localitatile urbane in care nu este disponibila inca o varianta de amplasare subterana functionala ori daca exista nu acopera intregul oras/municipiu.
Conform contractului de concesiune semnat cu Municipalitatea, realizarea retelei Netcity cuprinde trei etape: etapa 1 – inelul central al capitalei, reteaua magistrala; etapa 2 – reteaua de distributie si bransamente in tot Bucurestiul; etapa 3 – realizarea ‘Retelei Netcity” pe intreaga zona metropolitana din zona de competenta locala a P.M.B.. In prezent, se afla in derulare lucrarile pentru etapa a II-a, fiind in asteptarea rezultatelor studiului de fezabilitate aflat in curs din anul 2013″.
- Lucrarile la reteaua subterana de fibra optica NetCity sunt in prezent blocate si s-au inmultit zvonurile ca NetCity Telecom ar fi de vanzare
In prezent, lucrarile la reteaua Netcity sunt blocate, iar de anul trecut au inceput sa apara zvonuri ca firma netCity Telecom ar fi de vanzare.
Ziarul Financiar a scris in luna septembrie a anului trecut, citand surse din piata financiara si de telecom, ca „Netcity Telecom, firma care construieste reteaua subterana de fibra optica a Bucurestiului, a fost scoasa la vanzare de grupul UTI controlat de omul de afaceri Tiberiu Urdareanu.
Netcity, al carei principal activ este reteaua de peste 1.000 de kilometri de fibra optica din Capitala, este vizata de mai multi investitori printre care s-ar putea numara si operatorii locali de comunicatii. O serie de investitori innteresati sa gaseasca finantare pentru tranzactia de preluare au contactat unele banci locale, potrivit informatiilor ZF”.
- HotNews.ro a solicitat la acel moment Primariei Bucuresti sa precizeze daca exista astfel de planuri, iar raspunsul primit a fost:
„Primaria Municipiului Bucuresti nu fost instiintata de nicio presupusa tranzactie in care ar fi implicata compania Netcity Telecom. Conform Contractului de Concesiune, in cazul fuziunii/divizarii sau schimbarii in structura asociatilor/actionarilor, a schimbarii formei juridice a „Concesionarului”, acesta are obligatia de a aduce la cunostinta „Concedentului” modificarile ce vor surveni in actele constitutive ale acestuia, cu 30 de zile anterior producerii modificarilor in cauza. Nu exista niciun fel de informatii in privinta unei presupuse tranzactii in care ar fi implicata compania Netcity Telecom”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Primariei Bucuresti.
- Intrebati despre stadiul in care se afla lucrarile la reteaua NetCity, Primaria Bucuresti a raspuns atunci:
„Obiectivele Etapei I a proiectului au fost atinse la finele anului 2012, conform termenilor contractuali (in conformitate cu HCGMB nr 86/13.04.2006, anexa la contract, operatorul avea obligatia ca pana la finele anului 2012 sa realizeze minimum 845,6 km de retea, obiectiv indeplinit). Etapa II de extindere a retelei va fi initiata, conform Contractului de Concesiune, in baza unui studiu de fezabilitate a carui finalizare depinde in principal de clarificarea impactului modificarilor legislative si de reglementare la nivel national (precum Legea 154/2012 si Avizul Conform ANCOM) asupra viabilitatii pe termen lung a proiectului. Pana la finalizarea studiului de fezabilitate si demararea investitiilor aferente Etapei II, lucrarile de constructie ale retelei Netcity continua punctual(la solicitari) in cadrul Etapei I, facilitand astfel sprijinirea proiectelor de dezvoltare urbana a Primariei Municipiului Bucuresti”.
- Pentru detalii citeste si: RCS&RDS dezvolta retele subterane de fibra optica in Constanta, Timisoara, Oradea si Cluj/Ce se intampla cu reteaua NetCity din Bucuresti
In luna februarie din acest an, au reaparut informatii legate de o pozibila vanzare a netCity Telecom. Astfel, potrivit unor surse din piata citate de Mirsanu.ro, Direct One, compania controlata de fratii Teofil si Simion Muresan, patronii grupului Electrogrup din Cluj-Napoca, negociaza achizitia afacerii Netcity Telecom, companie care face parte din grupul UTI fondat de omul de afaceri Tiberiu Urdareanu.
Procesul de vanzare a Netcity Telecom a atras interesul mai multor investitori, printre care companiile de cablu RCS&RDS si UPC, respectiv fondul de investitii CEE Equity Partners. Mandatul de vanzare al Netcity Telecom apartine consultantilor de la KPMG, conform informatiilor disponibile pentru jurnalul de tranzactii Mirsanu.ro, citate de Economica.net.
Tranzactia de vanzare a pachetului integral de actiuni al Netcity Telecom este estimata la aproximativ 30-35 mil. euro de catre surse din piata de fuziuni si achizitii.
- Stadiul retelei NetCity
La sfarsitul anului 2012 a fost finalizata prima din cele doua etape de realizare a retelei subterane de fibra optica Netcity – 845 kilometri de canalizatie:
- Grad de realizare: 100% (876km)
- Retea magistrala/acces: 527 km/349 km
- Strazi complete cu retea: peste 300
- Strazi cu retea partiala: peste 1200
- Lungime strazi cu retea*: 305 km
- Cladiri racordate: peste 11,000
- Cabluri in subteran: peste 3,500 km
- Interconectari: Metrorex, Romtelecom, RADET
Cat a incasat Primaria Bucuresti din concesionarea retelei NetCity si cum raspunde firma lui Tiberiu Urdareanu acuzatiilor ca ar fi platit prea putin
Primaria Bucuresti a incasat redevente in valoare de 8.022.091 lei (peste 1,8 milioane euro) in perioada 2009-2013 din concesionarea pentru 49 de ani a retelei subterane de fibra optica NetCity. Municipalitatea ar trebui sa primeasca anual 12% din veniturile obtinute din inchirierea retelei construite si gestionate de o firma special creata in acest sens – NetCity Telecom, parte a grupului UTI, condus de omul de afaceri Tiberiu Urdareanu. Fortati de lege sa-si coboare in retea cablurile de pe cladiri la tarife considerate abuzive de arbitrul pietei telecom (ANCOM), furnizorii mici si mijlocii de internet acuza ca Primaria incaseaza prea putin raportat la veniturile totale ale firmei lui Urdareanu – un pilon major al UNPR (partidul vicepremierului Gabriel Oprea). NetCity se apara, spunand ca totul este legal.