Sari direct la conținut

UPDATE Creșteri importante în traficul de internet și telefonie din România din cauza epidemiei de COVID-19: Operatorii iau măsuri, nu exclud blocajele și recomandă o utilizare rațională a resurselor

HotNews.ro
UPDATE Creșteri importante în traficul de internet și telefonie din România din cauza epidemiei de COVID-19: Operatorii iau măsuri, nu exclud blocajele și recomandă o utilizare rațională a resurselor

​​Creșteri importante ale traficului de internet și telefonie au început să fie anunțate de toți marii operatori de comunicații din România, care asigură însă că au luat măsuri pentru a asigura continuitatea serviciilor pe fondul creșterii traficului de date datorate izolării la domiciliu a populației. Totuși, atât Orange cât și Telekom au recomandat miercuri ca utilizatorii să aibă un consum rezonabil de tehnologie. Sunt așteptate audiențe record la televiziunile de știri și nu sunt excluse anumite blocaje în rețele în zonele rezidențiale. Vodafone spune că pentru serviciul Netflix a înregistrat o creștere de 40% a traficului în rețeaua UPC.

Evoluţia traficului în reţeaua Vodafone şi comportamentul clienţilor în contextul COVID-19

UPDATE (15:45) Reprezentanții Vodafone România, al doilea mare operator de comunicații mobile după numărul de clienți, a răspuns miercuri punctual întrebărilor HotNews.ro legate de evoluția traficului de internet și voce din propriile rețele pe fondul izolării la domiciliu a populației. Redăm mai jos integral răspunsurile la întrebările HotNews.ro:

  • HotNews.ro: Vă așteptați la creșteri ale traficului de date, a modului de folosire a serviciilor și a întregii rețele în perioada următoare? Ce creșteri de trafic estimați?

Oficialii Vodafone: Vedem creșteri semnificative de trafic care sunt aliniate contextului actual din România: din ce în ce mai mulți oameni lucrează de acasă, totodată existând o nevoie mai mare de a comunica cu rudele din străinătate. În ceea ce privește traficul mobil, am înregistrat o creștere de 20% în traficul de voce, o creștere de 30% pentru traficul internațional de voce și o creștere de 3% a datelor mobile. În ceea ce privește rețeaua fixă UPC, înregistrăm o creștere de 49% pentru upload și o creștere de 22% pentru download în bandă largă. Pentru serviciul Netflix, am înregistrat o creștere de 40% a traficului în rețeaua UPC. Întrucât companiile implementează în continuare lucrul de acasă, ne așteptăm la creșteri de trafic și în perioada următoare.

  • HotNews.ro: Ce servicii estimați că vor fi folosite mai mult decât de obicei?

Oficialii Vodafone: Serviciile de VPN, video-conferinta, audio-conferinta, email, voce mobilă, WhatsApp, Facebook și Netflix

  • HotNews.ro: Vă așteptați la congestii ori căderi de semnal în rețeaua dvoastră? În ce situații ar putea apărea astfel de probleme?

Oficialii Vodafone: Deja vedem o creștere a traficului apropiată de 40% și ne așteptăm la valori mai mari. Rețelele noastre sunt dimensionate pentru a susține un nivel mai mare de trafic în comparație cu cel din zilele obișnuite. Cu toate acestea, am putea ajunge într-un punct în care timpul necesar pentru mărirea capacității rețelelor noastre nu va fi suficient și ar fi necesare măsuri specifice pentru a asigura calitatea serviciilor pentru toți clienții noștri.

  • HotNews.ro: Ce măsuri ați luat pentru evitarea problemelor de rețea?

Oficialii Vodafone: Am activat planul de business continuity care are în vigoare măsurile specifice testate anterior și validate pentru astfel de situații. Aceste măsuri acoperă multe domenii precum operațiuni de rețea, creșterea capacității rețelei, securitatea rețelei, guvernanța și conducerea specifică, disponibilitatea și capacitatea forței de muncă.

HotNews.ro: Ce sfaturi dați utilizatorilor pentru a evita problemele de funcționare a serviciilor?

Oficialii Vodafone: Sfătuim clienții să utilizeze serviciile noastre atât cât au nevoie, conștientizând că, în același timp, mulți alți utilizatori trebuie să comunice pentru a-și face treaba de acasă sau pentru a comunica cu cei dragi. Pentru a evita congestiile din rețea și degradarea calității serviciilor, ar trebui să consumăm trafic de voce și date într-un mod responsabil.

Pe partea de produse, Vodafone România a pus deja la dispoziție oferte adaptate pentru a-și sprijini clienții și a luat măsuri pentru a facilita serviciile de comunicare gratuite, acolo unde este nevoie. Un exemplu este reprezentat de posibilitatea clienților noștri de a apela gratuit din Franța, Italia, Spania, Germania și Marea Britanie către România în perioada 14-20 martie.

  • HotNews.ro: Credeți că infrastructura de internet și de comunicații din România este suficient de bine dezvoltată încât să susțină fără probleme schimbarea modului de lucru online?

Oficialii Vodafone: Vodafone este bine poziționat pentru a susține o creștere a traficului în rețea. Rețeaua și-a dovedit capacitățile, lucru susținut și de certificarea P3 pentru Best Mobile Network for Data in the country (Cea mai bună rețea de date mobile din țară) primită în anii trecuți. Echipa noastră este pregătită să ofere aceeași calitate a serviciilor pentru clienții noștri. În contextul actual în care tot mai mulți oameni lucrează de acasă și în care educația este realizată online, este important ca toți clienții noștri să înțeleagă că un consum responsabil al serviciilor de comunicație va permite tuturor să beneficieze de o calitate bună a acestora.

  • HotNews.ro: Care ar fi în opinia dvs. atuu-rile și punctele slabe României față de alte țări din UE în privința infrastructurii și a serviciilor de comunicații?

Oficialii Vodafone: România a avut întotdeauna rețele de comunicații de cea mai bună calitate în comparație cu multe alte țări din Europa. Nu vedem punctele slabe ale infrastructurii românești de telecomunicații în comparație cu alte țări.

Suntem bine poziționați în Europa atunci când este vorba despre inovație, adoptarea tehnologiilor de ultimă generație – 5G fiind cel mai recent exemplu – și expertiza oamenilor noștri. Acesta este rezultatul investițiilor constante pe care le-am făcut în infrastructurile noastre de telecomunicații de-a lungul mai multor ani.

Blocajele care ar putea apărea din cauza pandemiei coronavirusului, dacă situația actuală se prelungește timp de câteva luni, sunt legate de eventuale blocaje în lanțul de furnizare pentru echipamentele de telecomunicații, de imposibilitatea de a accesa elementele rețelei noastre pentru a realiza mentenanța preventivă și corectivă sau pentru a crește capacitatea sau situația în care un număr mare de angajați ar deveni indisponibil pentru o perioadă lungă de timp. La Vodafone am luat toate măsurile necesare pentru a preveni apariția unor astfel de blocaje și vom conta pe sprijinul autorităților pentru a trata industria telecomunicațiilor din România ca o infrastructură națională critică.”

Evoluţia traficului în reţeaua Telekom şi comportamentul clienţilor în contextul COVID-19

Conducerea grupului de firme Telekom România (fostele Romtelecom și Cosmote) a răspuns miercuri punctual întrebărilor HotNews.ro legate de evoluția traficului de internet și voce din propriile rețele pe fondul izolării la domiciliu a populației.

  • HotNews.ro: Ce măsuri ați luat pentru a susține continuarea furnizării serviciilor?

Telekom România:Telekom Romania acționează responsabil și adoptă măsuri proactive pentru a-și proteja angajații, clienții și partenerii. Compania a simplificat programul Work from Home, astfel încât angajații al căror tip de activitate și structura echipei o permit, să lucreze de acasă.

În același timp, menținem o comunicare constantă cu angajații în privința măsurilor necesare pentru prevenirea răspândirii COVID-19, punând la dispoziția acestora și o linie specială de informare, Dispeceratul Telekom.

În toate spațiile în care compania își desfășoară activitatea au fost sporite măsurile de igienă și implementate măsuri pentru limitarea interacțiunii. De asemenea, prin campanii de informare, clienții sunt încurajați să respecte măsurile de protecție, iar cei aflați la domiciliu sunt sfătuiți să utilizeze serviciile digitale puse la dispoziție de companie.

Călătoriile de business au fost suspendate, iar pentru desfășurarea în bune condiții a activității a fost adoptată comunicarea digitală (webex, teleconferinta etc.). Vom continua să implementăm toate măsurile posibile pentru protejarea angajaților și pentru furnizarea serviciilor de telecomunicații în parametri normali.

  • HotNews.ro: Vă așteptați la creșteri ale traficului de date, a modului de folosire a serviciilor și a întregii rețele în perioada următoare? Ce servicii estimați că vor fi folosite mai mult decât de obicei?

Telekom Romania:Monitorizăm îndeaproape evoluția traficului și luăm măsurile necesare pentru funcționarea rețelei în parametri optimi. Este previzibil ca, în primă fază, conexiunile la internet să fie utilizate mai mult de către clienții rezidențiali. Ulterior, ne așteptăm ca și serviciile de voce să înregistreze valori în creștere, deoarece oamenii vor începe să simtă nevoia de a comunica. În același timp, televiziunea va înregistra audiențe record pentru posturile de știri. Toate serviciile care vor reprezenta o alternativă la interacțiunea fizică vor crește cu siguranță în trafic.

  • HotNews.ro: Vă așteptați la congestii ori căderi de semnal în rețeaua dvoastră? În ce situații ar putea apărea astfel de probleme?

Telekom România:Ne putem aștepta la unele blocaje ale rețelei în zonele rezidențiale sau oriunde clienții noștri vor încerca să reproducă modelul de lucru de la birou. Atunci când implementăm soluții de internet pentru clădirile de birouri, luăm în considerare valori de trafic mult peste cele realizate în zonele rezidențiale, unde trebuie să asigurăm lățimea de bandă pentru streaming și conținut de timp liber. Activitatea angajaților la locul de muncă implică valori crescute de trafic de încărcare, nu doar descărcare de fișiere. În cazul în care vor exista blocaje, suntem pregătiți să intervenim astfel încât activitatea să se desfășoare în parametri normali.

  • HotNews.ro: Ce măsuri ați luat pentru evitarea problemelor de rețea?

Telekom România: Pentru a asigura continuitatea furnizării serviciilor în cazul creșterii traficului de date datorate izolării la domiciliu a populației, am adoptat o serie de măsuri, precum monitorizarea în permanență a principalilor indicatori ai rețelei, pregătirea și disponibilitatea mijloacelor tehnice necesare în cazul în care anumite părți ale rețelei necesită lucrări de upgrade datorate creșterii traficului în rețea. Totodată, echipele noastre analizează studii de caz din alte rețele din țări care s-au confruntat cu această problemă, pentru a învăța din experiența acestor și pentru a fi pregătite să intervină pentru soluționarea eventualelor probleme.

  • HotNews.ro: Ce sfaturi dați utilizatorilor pentru a evita problemele de funcționare a serviciilor?

Telekom România:Recomandăm clienților rezidențiali ca în intervalul programului de lucru, orele 10:00 – 18:00, să evite descărcarea sau încărcarea fișierelor de mari dimensiuni. Astfel de transferuri se pot realiza seara sau dimineața. În această perioadă, rugăm clienții să utilizeze resursele rațional și responsabil.

  • HotNews.ro: Credeți că infrastructura de internet și de comunicații din România este suficient de bine dezvoltată încât să susțină fără probleme schimbarea modului de lucru online?

Telekom România: Infrastructura rețelei de comunicații Telekom Romania și, în special, a infrastructurii de date fixe, unde estimăm cele mai mari creșteri de trafic, datorate telemuncii este bine dezvoltată și dimensionată pentru a acomoda creșteri mari de trafic, iar situațiile particulare, localizate, sunt adresate prin urgentarea planurilor de dezvoltare și crestere de capacitate.

  • HotNews.ro: Care ar fi în opinia dvoastră atuu-rile României față de alte țări din UE în privința infrastructurii și a serviciilor de comunicații?

Telekom România:România are o infrastructură de comunicații „relativ recentă”, în comparație cu alte țări europene, așadar lățimea de bandă disponibilă este mai mare, astfel încât poate rezista la valori mari de trafic. Telekom Romania va implementa măsurile necesare pentru ca infrastructura să reziste la valori de trafic record, astfel încât să contribuim la apelul autorităților de izolare socială, pentru a preveni răspândirea epidemiei Covid-19.

Evoluţia traficului în reţeaua Orange şi comportamentul clienţilor în contextul COVID-19

Cel mai mare operator local de comunicații mobile, în funcție de numărul de clienți, a făcut miercuri un anunț oficial legat de evoluția traficului din rețea și măsurile luate.

Într-un mesaj pe pagina companiei, Liudmila Climoc, directorul general al Orange România a dat detalii despre evoluția traficului și a făcut și anumite recomandări către clienți. Iată principalele declarații:

  • – Rețeaua Orange Romania este una solidă, consolidată în decursul a peste 20 ani și totodată, rezultatul unor investiții semnificative, de peste 100 milioane € în fiecare an.
  • – Conectivitatea este vitală și pentru companii, care în această perioadă se străduiesc să rămână productive, operând online. În acest sens, le punem la dispoziție soluțiile noastre de muncă de la distanță și lucrăm alături de clienții business pentru a-i ajuta să treacă peste provocările specifice fiecărei industrii.
  • – Pentru a asigura continuitatea serviciilor de telecomunicații pentru toți clienții, în special pentru operațiunile critice desfășurate de către personalul medical și de către autorități, am redimensionat resursele telco.
  • – În prezent, înregistrăm creșteri importante de trafic pe serviciile de voce şi, de asemenea, trafic mărit pe serviciul de internet. De aceea, monitorizăm cu atenție nevoile clienților noștri în următoarea perioadă și pregătim rețeaua intens, atât prin creșterea capacităților de trafic existente cât și prin instalarea unor noi echipamente mobile.
  • – În același timp, este important ca noi toți să avem un consum responsabil de tehnologie și să acționăm responsabil în mediul online față de cei din jurul nostru.
  • – Pentru a limita expunerea colegilor, funcțiile de suport operează de la distanță, în prezent peste jumătate dintre angajații noștri lucrând de acasă. În cazul magazinelor, a fost ajustat programul de lucru și totodată au fost implementate protocoale stricte de igienă și distanțare a interacțiunilor personale. Suplimentar, acțiuni riguroase de igienizare sunt efectuate constant în toate sediile Orange, magazine și birouri deopotrivă.
  • – Având în vedere suspendarea activității școlare și a provocărilor inerente acesteia, în ultima săptămână, Fundația Orange a comunicat intensiv către Inspectoratele Școlare din țară disponibilitatea unor resurse educaționale în format digital, care permit continuarea procesului de predare și evaluare. Disponibile gratuit pe platforma Digitaliada, materialele sunt create pentru dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor din învățământul primar și gimnazial și pot fi folosite atât de către profesori, cât și de către copii. Rezultatele sunt încurajatoare. În ultima săptămână, 177 de noi școli și peste 440 de noi profesori s-au alăturat inițiativei și și-au creat conturi.

Răspunzând suplimentar întrebărilor HotNews.ro, Orange a mai furnizat următoarele informații legate de evoluția traficului din rețea:

  • „- În ultima perioadă am observat o creştere atât a serviciilor de apeluri de voce cât şi a interacţiunilor ce vizează mediul digital, în special prin folosirea reţelelor de socializare. De asemenea, înregistrăm creşteri ale consumului de internet pe segmentul de video streaming, prin folosirea de servicii precum Orange TV GO, YouTube şi a altor platforme dedicate vizionării de filme online. Totodată, acest context a demonstrat cât de importante sunt serviciile digitale pentru clienţi şi cum acestea pot facilita atât comunicarea cât şi realizarea activităţilor zilnice.
  • – Astfel, în ultima săptămână am înregistrat o creştere a traficului cu 30% în MyOrange şi o creştere cu peste 25% faţă de o săptămâna obişnuită a interacţiunilor clienţilor cu platformele şi entităţile digitale Orange.
  • – În ceea ce priveşte folosirea serviciilor Orange Money, cel mai des clienţii au folosit aplicaţia pentru realizarea de plăţi şi cumpărături online.”

Compania s-a arătat încrezătoare că rețeaua are capacitatea de a susţine nivelurile ridicate de trafic generate de publicul larg.

  • În contextul situaţiei dificile generate de virusul COVID-19, am luat măsuri active pentru asigurarea continuităţii serviciilor pe care le oferim. Astfel, am implementat un grup de acţiune dedicat situaţiei actuale, care monitorizează evoluţia principalilor indicatori de funcţionare a retelei şi este pregătit să ia măsuri rapide, dacă situaţia o impune, pentru creşterea capacităţilor de trafic. Aceasta presupune inclusiv instalarea de noi echipamente pentru creşterea volumului de trafic existent sau instalarea de echipamente pentru a asigura comunicaţiile electronice într-o locaţie anume.”, au mai precizat pentru HotNews.ro oficialii Orange.

Amintim că marți seara, RCS&RDS, cel mai mare operator de internet fix din România, a precizat pentru HotNews.ro că ‘în ultimele zile, a fost constatată o creștere moderată a consumului de date, mai ales în rețeaua de internet fix, iar pentru consumul de date mobile s-a remarcat o ușoară creștere”. Separat de aceste precizări, grupul DIGI a mai anunțat pe bursă că și-a închis magazinele din Italia și Spania, în acord cu cerințele autorităților, și a detaliat alte măsuri luate împotriva extinderii coronavirusului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro