Sari direct la conținut

Votul prin corespondenta pentru romanii din strainatate – in dezbatere publica

HotNews.ro

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a supus spre dezbatere publica, pe site-ul institutiei, proiectul de lege, care permite cetatenilor romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate sa voteze prin corespondenta.

Initiativa legislativa nu va inlocui modalitatea clasica de votare la urne in consulate si ambasade, ci isi propune sa usureze procesul de votare, ambele forme urmand a functiona in paralel. Proiectul poate fi consultat pe pagina de internet a MAE, iar cei interesati isi pot exprima sugestiile si opiniile in legatura cu acest proiect, pana pe 29 septembrie.

Ce presupune votul prin corespondenta

Noua initiativa se adreseaza cetatenilor romani, care au drept de vot conform legislatiei romane si au domiciliul sau resedinta in strainatate.Votul prin corespondenta poate fi exprimat in cadrul alegerilor parlamentare, alegerilor prezidentiale si, respectiv, alegerilor pentru Parlamentul European.

Romanii din strainatate care doresc sa voteze prin corespondenta trebuie sa adreseze in acest sens o cerere scrisa de inscriere in registrele electorale la misiunea diplomatica a Romaniei din statul de domiciliu sau resedinta sau la oficiul consular al Romaniei in a carei/a carui circumscriptie consulara acestia isi au domiciliul sau resedinta. Cererea trebuie adresata cu cel putin 30 de zile inaintea datei scrutinului.

Potrivit proiectului, cu cel putin 15 zile inainte de ziua scrutinului, misiunea diplomatica va transmite, pe cheltuiala ministerului de Externe, prin posta si cu confirmare de primire, fiecarui cetatean roman inscris in registrul electoral, documentele necesare exercitarii votului prin corespondenta: buletin de vot, plic interior, certificat de alegator, plic exterior si instructiuni cu privire la procedura exprimarii votului prin corespondenta.

Plicul exterior va avea imprimata, ca adresa a destinatarului, adresa misiunii diplomatice sau a oficiului consular in functie de situatie.

Certificatul de alegator si procedura votului

Certificatul de alegator este un document prevazut cu elemente de siguranta, necesar pentru validarea votului exprimat prin corespondenta. Costurile necesare pentru emiterea si transmiterea certificatelor de alegator sunt prevazute in bugetul Ministerului Afacerilor Externe.

Votarea se va realiza prin marcarea patrulaterului care cuprinde lista de candidati sau candidatul preferat. Alegatorul pune in plic buletinul completat si certificatul de alegator, lipeste plicul si il trimite, pe cheltuiala proprie, misiunii diplomatice sau oficiului consular.

In cazul organizarii unui al doilea tur de scrutin, exercitarea dreptului de vot se face potrivit dispozitiilor legii electorale in vigoare.

Misiunile diplomatice si consulare ale Romaniei trebuie sa faca publicitate acestei legi

Proiectul de lege mai mentioneaza ca misiunile diplomatice si consulare ale Romaniei au obligatia de a informa si de a face cunoscute existenta prezentei legi si procedura votului prin corespondenta reglementata de prezenta lege romanilor cu domiciliul sau resedinta in strainatate. Informarile trebuie realizate atat in limba romana, cat si in limba oficiala a statului de domiciliu sau resedinta.

Acest proiect se afla postat spre dezbatere publica pe site-ul Ministerului Afacerilor de Externe.

Sugestiile si opiniile celor interesati de acest proiect sunt asteptate, pana la data de 29 septembrie 2007, la adresa de e-mail olc@mae.ro sau la adresa postala a Ministerului Afacerilor Externe: Aleea Alexandru nr. 31, Sector 1, Bucuresti, cod 011822.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro