Sari direct la conținut

ANAF a simplificat accesul la Spațiul Privat Virtual, dar folosirea rămâne opțională. Observații din practică

PwC România
Camelia Niță, Ana-Maria Nițu, Foto: PwC România
Camelia Niță, Ana-Maria Nițu, Foto: PwC România

​​Pentru a încuraja contribuabilii să comunice la distanță, în contextul pandemiei, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a emis o procedură nouă pentru Spațiul Privat Virtual (SPV) care permite accesul fără nicio interacțiune fizică la ghișeu, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice care au deja un certificat digital pentru depunerea declarațiilor în format electronic.

Persoanele fizice care nu deţin un certificat digital calificat pot solicita înregistrarea şi pe bază de nume de utilizator şi parolă. Ca să evite deplasarea pentru autentificare la sediile ANAF, persoanele fizice pot opta să realizeze autentificarea în mediul electronic, în baza unor documente emise de Ministerul Finanţelor Publice şi/sau ANAF.

Pentru persoanele juridice, înrolarea efectivă în platforma SPV se realizează prin completarea on-line a formularului de pe site-ul ANAF, unde trebuie încărcate suplimentar și alte documente solicitate, precum documentul de confirmare al certificatului digital existent, actul de identitate al reprezentantului legal/reprezentantului desemnat/imputernicitului și documentele din care rezulta calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat, respectiv de imputernicit. Practic, întreg procesul este extrem de scurt, iar accesul poate fi primit chiar și a doua zi.

Pe lângă avantajele pe care le aduce în această perioadă când interacțiunea directă trebuie evitată, obiectivul viitor al SPV este de a efectua comunicarea cu autoritățile fiscale exclusiv online și de a acorda servicii la distanţă.

Dificultăți întâlnite în practică

Nu de puține ori contribuabilii au întâmpinat obstacole de-a lungul timpului în procesul de obținere a accesului la SPV sau au sesizat o conexiune slabă în momentul accesarii SPV, îngreunând astfel experiența utilizării unei astfel de platforme. Reprezentanții ANAF dau asigurări că îmbunătățesc continuu sistemul în beneficiul utilizatorilor. Pentru o rezolvare mai rapidă a problemelor întâmpinate, ANAF a publicat pe site-ul propriu răspunsurile la cele mai întâlnite întrebări adresate, precum și instrucțiuni pentru procesul de urmat în vederea obținerii accesului și utilizării ulterioare.

O altă dificultate întâlnită în practica privește regularitatea cu care utilizatorii accesează informațiile comunicate automat prin SPV. Deși legislația prevede posibilitatea de a primi atenționări prin SMS, prin poştă electronică sau prin aplicaţia Notif, în practica utilizatorii întâmpină dificultăți în a accesa o astfel de opțiune și sunt nevoiți să verifice regulat platforma SPV pentru a se asigura că informațiile de interes sunt accesate în timp util.

Citește mai mult pe blogul PwC România

Informații utile pentru companii și angajați privind implicațiile pandemiei COVID-19 găsiți pe PwC Crisis Center

Articol semnat de Camelia Niță, Managing Director PwC România și Ana-Maria Nițu, Senior Manager PwC România

ARHIVĂ COMENTARII