ANALIZA Comunicatiile mobile romanesti in anul 2015: Veniturile generate de comunicatiile mobile
Pe fondul cresterii PIB-ului tarii anuntata de INS, veniturile generate de comunicatii mobile au inregistrat un reviriment in anul 2015, dupa mai multi ani de scadere, semn ca atat criza economica, maturitatea pietei, punerea pe costuri a unor tarife (terminare, roaming, etc.) cat si ‘taxa pe stalp’, care si-au pus amprenta pe o industrie in continua expansiune pana in anul 2008, anul de gratie al economiei dar si al comunicatiilor mobile romanesti par a fi depasite.
Ministerul Finantelor prezinta pentru fiecare operator, printre altele, cifra de afaceri, venituri totale (cifra de afaceri plus alte venituri), cheltuieli, profit brut (determinat ca diferenta dintre venituri si cheltuieli) si profitul net. In analiza au fost luate in consideratie veniturile totale si nu cifra de afaceri deoarece profitul brut si net, se determina din venituri.
O prima remarca – toti operatorii au raportat cresterea veniturilor cu exceptia Telekom Mobile. Sa fie acesta un semn ca perioada de criza a comunicatiilor mobile romanesti s-a terminat? Nu insa si pentru fostul Cosmote Romania! Orange Romania a raportat cea mai mare crestere a veniturilor – 7,0% fata de anul 2014, avand venituri de 1053 milioane euro. Veniturile Vodafone au crescut cu 6,2% la 827 milioane euro.
Deoarece RCS&RDS nu raporteaza separat rezultatele pentru comunicatii fixe si mobile am presupus un venit mediu pe utiluzator de 4 euro/luna rezultand venituri de circa 74 milioane euro in anul 2015, in crestere cu 18% fata de anul anterior urmare a cresterii numarului SIMurilor vandute.
Singurul operatror care a raportat scaderea veniturilor in 2015 este Telekom Mobile (Cosmote Romania) cu venituri de 448 milioane euro, in scadere cu 2,5% fata de cele 459,7 milioane euro din anul 2014.
Orange Romania isi consolideaza pozitia fruntasa
Orange este lider de piata si dupa venituri cu o cota de 43,8% din totalul veniturilor urmat de Vodafone cu 34,4% si Cosmote cu 18,6%. Orange si-a marit continuu aceasta cota de piata incepand din anul 2011, consolidandu-si astfel pozitia de lider de piata, in timp ce pentru Vodafone se pare ca perioada de scadere continua inceputa in anul 2006 s-a terminat, operatorul marindu-si cota de piata in ultimii doi ani. Impreuna primii doi operatori au avut in 2015 o cota de piata de 78,2% fata de 77,2% in anul 2014. Cota de piata a operatorului Telekom Mobile (Cosmote) continua scaderea.
Continuarea pe http://nicolaeoaca.blogspot.ro/